«استرداد» در پی روایتی منصفانه از تاریخ است
کد خبر: 1337369
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۱
علی رویین‌تن:

«استرداد» در پی روایتی منصفانه از تاریخ است

گروه هنر: مشاوره فیلمنامه و بازیگر «استرداد» گفت: برای نگارش فیلمنامه «استرداد» یک گروه هشت نفره تلاش کرده تا بتواند روایتی منصفانه از تاریخ داشته باشد.


علی رویین‌تن، بازیگر و مشاور فیلمنامه فیلم سینمایی «استرداد» در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان اینکه تاریخ را باید به درستی روایت کرد، گفت:  به واسطه تحریف‌هایی که در تاریخ صورت گرفته بخشی از آن دستخوش ریا شده، آفتی که به نوعی گریبان سینمای ما را نیز گرفته است. در این فیلم قهرمان اصلی داستان که نقش آن را حمید فرخ نژاد بازی می‌کند فردی است که با وجود اینکه در نظامی فاسد (پهلوی) کار می‌کند باز دغدغه وطن دارد و با وجود فریب‌هایی که می‌خورد برای منافع کشورش مبارزه خود را ادامه می‌دهد.



وی ادامه داد: این فیلم از جمله آثار خوب و درخشان سینمای ایران است که باید بیش از این مورد توجه قرار می‌گرفت و شاید برخی از غرض‌ورزی‌هایی که نسبت به تهیه‌کننده یا عوامل فیلم وجود داشت، سبب این کم توجهی‌ها بوده است. این وضعیت درصورتی است که باید به این تولیدات بیشتر توجه کرد تا سینما بتواند راه خود را به سوی استانداردهای روز سینما بپیماید.



کارگردان فیلم «دل شکسته» به مطلب فوق اضافه کرد: من این کار سینمایی را از آن دسته تولیدات می‌دانم که هر اندازه که از تاریخ ساختش بگذرد بیشتر به اهمیت آن پی برده می‌شود، اما این نکته مرا آزار می‌دهد که چرا در زمانی که پول‌های ویژه صرف مخارج غیرضروری می‌شود برای فیلم که سعی دارد تاریخ معاصر ما را تصویر کند تا این اندازه حاشیه‌سازی می‌شود؟ آیا اینکه یک فیلمی بیاید و با صرف یک رقم متناسب با داستان، روایتی زیبا و حرفه‌ای از رخدادی داشته باشد، اسراف صورت گرفته است؟



حمایت سازمان سینمایی از تولید فیلم «استراد»



این سینماگر در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: اگر می‌خواهیم درباره مدیریت سینما ارزیابی کارشناسانه داشته باشیم باید انصاف را هم شرط اصلی ارزیابی خودمان قرار دهیم، بنابراین با توجه به این اصل باید بابت ساخت چنین کاری از مدیریت قبلی سینما تشکر کرد. مطلب دیگر اینکه در هر دوره کاری مدیران سینما، فیلم‌های خوب و بد تولید می‌شود، بنابراین با توجه به اختلاف نظرهای سیاسی اگر می‌خواهیم آنها را نقد کنیم و از کارهای بد آنها سخن بگوییم باید از کارهای خوب آنها نیز یاد کنیم.



رویین تن افزود: در این کار سعی شده از بهترین‌های سینما استفاده شود. برای نمونه از محمود کلاری  که در سال 2011 به عنوان بهترین فیلمبردار جهان انتخاب شد استفاده کردیم. ایرج رامین فر طراح صحنه و لباس نیز که دیگر نیازی به معرفی ندارد. این گفته را می‌توان درباره تهیه‌کننده کارگردان، بازیگران و دیگر عوامل هم متصور شد. مجموعه‌ای که سبب به وجود آمدن یک کار خوب در سینما شده‌اند.



وی درباره سختی‌های این کار گفت: همین اندازه درباره مشکلات این کار بگویم که فیلمبرداری در دمای منفی 35 درجه انجام می‌شد. سرمایی که به شدت کار را سخت می‌کرد و اصلا قابل مقایسه با کار کردن در اروپا نبود. در ضمن در آنجا تمام کارها با پول انجام می‌شود و اگر دیرکردی رخ دهد به راحتی جلوی کار گرفته می‌شود. با این وجود ما با محدودیت‌هایی که داشتیم توانستیم در 5 ماه فیلمبرداری کار را انجام دهیم.



رویین‌تن که در این کار به عنوان مشاور فیلمنامه حضور داشت، عنوان کرد: باید از تلاش‌های غفاری نیز به نیکی یاد کنم، چون هر فیلمساز جوان دیگری زیر بار این فشار قرار می‌گرفت شاید کار را رها می‌کرد. مطلب دیگر اینکه تاریخ معاصر مدعی بسیار دارد و ما در هنگام ساخت با نامه‌های مختلفی از وزارت خانه‌های مختلف رو به رو می‌شدیم که خواهان توقف کار بودند، اما با تلاش تهیه‌کننده و کارگردان خوشبختانه این فیلم سینمایی به سرانجام رسید.



تلاش گروهی هشت نفره برای نگارش فیلمنامه



وی متذکر شد: فیلمنامه این کار حاصل تلاش دو ساله گروهی هشت نفره بود که شبانه روزی روی سناریو کار کردند، البته ممکن است برخی‌ها نسبت به آن ایراداتی وارد کنند، اما مسلم بدانید که آنچه به تصویر کشیده شده حاصل تحقیق و پژوهش‌های بسیار بوده است.



رویین تن در پایان خاطرنشان کردند: این فیلم دارای خط روایی سه گانه است که به مخاطب کمک می‌کند برداشت خود را از فیلم داشته باشد. در این کار لوکیشن‌های متنوعی همچون هوا، دریا و زمین را می‌بینیم که در دو جغرافیای ایران و روسیه شکل گرفته است. ویژگی که کمک می‌کند سینمایی بودن این کار به خوبی احساس شود.

captcha