ضعف پژوهش، عامل اصلی کتاب‌سازی است/ لزوم وضع قوانین توسط ارشاد
کد خبر: 1405464
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۳
آیت‌الله دین‌پرور:

ضعف پژوهش، عامل اصلی کتاب‌سازی است/ لزوم وضع قوانین توسط ارشاد

گروه ادب: رئیس بنیاد نهج‌البلاغه با تأکید بر اینکه ناتوانی نویسندگان و پژوهشگران در ارائه نوآوری و خلاقیت در نگارش، عامل اصلی کتاب‌سازی دینی است، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید به وضع قوانین و نظارت و اجرای آن بپردازد.

آیت‌الله دین‌پرور در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، درباره کتاب‌سازی در حوزه نشر دینی و قرآنی عنوان کرد: این موضوع یک آسیب برای حوزه نشر به شمار می‌آید؛ به این معنی که افراد فاقد شرایط لازم و کافی که اطلاعات علمی و تاریخی و به‌ویژه مذهبی ندارند، وارد حوزه تألیف آثار می‌شوند.
به گفته وی، چنین افرادی به دلیل ناتوانی سبب می‌شوند که آثار حوزه نشر دچار بی‌محتوایی یا کم‌محتوایی شود که همین موضوع زمینه‌ دل‌زدگی مخاطبان جدی این حوزه را پدید می‌آورد.
رئیس بنیاد نهج‌البلاغه درباره تکرار مکررات در کتب دینی اظهار کرد: هر فردی که قلم به دست گرفت، نویسنده و پژوهشگر محسوب نمی‌شود؛ این موضوع به‌ویژه در متون دینی که با اعتقادات و عقاید مردم و جوانان سر و کار دارد، حساسیت بیشتری دارد.
نویسنده باید خلأها را پر کند
آیت‌الله دین‌پرور با تأکید بر اینکه باید مقرراتی در حوزه چاپ و نشر کتب دینی و قرآنی وضع شود، ادامه داد: باید در کنار قواعدی که مطرح و اجرا می‌شود، ناشران راهنمایی شوند و نظارت بر تولیدات آنها نیز با دقت بیشتری انجام گیرد.
وی بر لزوم پذیرش افراد و گردن نهادن بر چنین روندی تأکید کرد و افزود: فردی که خواهان آن است که به تألیف کتب دینی بپردازد، باید در آثارش به نوآوری روی آورد و بتواند خلئی را پر کند.
لزوم وضع قوانین از سوی سازمان‌های مسئول
رئیس بنیاد نهج‌البلاغه تصریح کرد: در این حوزه، مؤلفان نیز باید دقت نظر به خرج دهند و سازمان‌هایی که نظارت بر محتوای آثار را برعهده دارند، در این حوزه به وضع قوانین بپردازند و نظارت و اجرا را از دست ندهند.
آیت‌الله دین‌پرور با تأکید بر مسئولیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این باره گفت: این وزارتخانه تشکیلات، بودجه و متخصصانی دارد که می‌تواند در این حوزه از آنها بهره‌برداری بهینه کند. اینکه بخواهیم اجازه دهیم هر فردی که اطلاعاتی در این حوزه دارد، دست به قلم شود و کتاب تألیف کند، اقدام درست و بجایی نیست.
نویسندگی یک فن و هنر است
وی بر نویسنده بودن مؤلفان و توانمندی آنان در حوزه تحقیق و پژوهش تأکید کرد و یادآور شد: نویسندگی یک فن و هنر است و اگر کسی این موضوع را نداند، از این فن دور است. برای مثال کتاب «اورازان» جلال آل‌احمد، کتابی است که درباره دهی به همین نام نوشته شده است و آنچنان زیبا نگاشته شده که انسان با خواندن آن، باز هم علاقه‌مند است که دوباره آن را بخواند؛ زیرا نویسنده از توانایی علمی مطلوبی برخوردار است و مطالبی را که بر پایه تحقیقاتی ارائه کرده، جذابیت دارد.
لزوم ایجاد حرکت فرهنگی در حوزه نشر دینی
آیت‌الله دین‌پرور با اشاره به ضرورت چاره‌اندیشی در این حوزه و پیشگیری از کتاب‌سازی دینی و قرآنی گفت: باید حرکتی فرهنگی در حوزه تألیف صورت بگیرد و این نکته به نویسندگان گوشزد شود که تألیف نباید وسیله ارتزاق و خودنمایی نویسنده باشد.
وی تأکید کرد: تألیف کتاب دینی به دلیل این که با اعتقاد و اندیشه مردم مرتبط است، حساسیت و اهمیت بیشتری دارد؛ بنابراین دقت و اهتمام بیشتری نیز می‌طلبد.

captcha