فعالیت‌های قرآنی مشمول معافیت مالیاتی شد/ استرداد مبالغ مالیاتی توسط اصحاب فرهنگ و هنر
کد خبر: 1440592
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۲
حیدری:

فعالیت‌های قرآنی مشمول معافیت مالیاتی شد/ استرداد مبالغ مالیاتی توسط اصحاب فرهنگ و هنر

گروه ادب: مدیرکل دفتر حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از استرداد مبالغ مالیاتی توسط اصحاب فرهنگ و هنر خبر داد و گفت: فعالیت‌های قرآنی نیز مشمول معافیت مالیاتی شدند.

لادن حیدری، مدیرکل دفتر حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره جلسه روز گذشته هیئت دولت و اصلاح آیین‌نامه اجرایی تبصره (۳) ماده ۱۳۹ قانون مالیات‌های مستقیم گفت: این جلسه روز گذشته برگزار و در هیئت دولت بررسی شد و آئین‌نامه اجرایی تبصره(۳) ماده ۱۳۹ قانون مالیات‌های مستقیم را اصلاح کرد که‌ بر اساس این اصلاحیه، اصحاب فرهنگ و هنر که طی سال‌های ۱۳۸۱ تا ۱۳۹۰ اظهارنامه مالیاتی ارائه نکرده‌اند،‌ نیز معاف شدند.

وی افزود: با توجه به اینکه معافیت مالیاتی از زمان تصویب قانون مالیات‌های مستقیم وجود داشته است، اما یک اصلاحیه در آن رخ داده که تکالیفی مازاد بر قانون برای مؤدیان تحمیل شده بود که براساس این اصلاحیه در یک بازه زمانی قبل از تصویب برنامه پنجم توسعه، مؤدیان مالیاتی که هنوز پرونده آنها نهایی نشده و قابلیت طرح در یک سری از مراجع شورای حل اختلاف مالیاتی، شورای عالی مالیاتی، هیئت 251 مکرر قانون مالیاتی را داشته باشد می‌تواند با مراجعه به سازمان نسبت به برخورداری از معافیت اقدام کنند.

حیدری در ادامه اظهار کرد: عده‌ای هم که مالیات را طی سال‌های 1381 تا 1390 پرداخت کرده‌اند، نسبت به استرداد مبالغ پرداختی خود اقدام کنند.

وی تصریح کرد: اخیراً مواردی بر لیست درخواست معافیت مالیاتی از سوی وزارت ارشاد به سازمان امور مالیاتی فرستاده شده است، که پس از تأیید سازمان امور مالیاتی، دو وزیر اقتصاد و دارایی و فرهنگ و ارشاد اسلامی آن را امضاء خواهند کرد و اجرایی می‌شود.

حیدری با اشاره به موارد مطرح شده برای برخورداری از معافیت مالیاتی گفت: یکسری از مصادیق معافیت مالیاتی که در حوزه‌های مطبوعاتی، فرهنگی و هنری پیش‌بینی شده بود، مورد بازبینی قرار گرفت و در عرصه سینمایی هم همانند بخش‌های دیگر بازنگری صورت گرفت و فعالیت‌هایی که در گذشته وجود داشت، اما مشئول مالیات نبود، در این الحاقیه پیشنهاد شده است.

وی در رابطه با برخورداری فعالیت‌های قرآنی از معافیت مالیاتی بیان کرد: همه فعالیت‌هایی که در حوزه قرآن است، اعم از تألیف، نمایشگاهی، عرضه و تولید آثار هنری قرآنی ... مشمول معافیت مالیاتی هستند.

گفتنی است، بنا بر نص ماده 139 قانون مالیات‌های مستقیم(مصوب سال 1380) فعالیت‌های انتشاراتی، مطبوعاتی، فرهنگی و هنری از پرداخت مالیات بر درآمد معافند ولی در آئین‌نامه اجرایی این ماده استفاده از معافیت مذکور مشروط به ارائه اظهارنامه شده است که در مصوبه جدید دولت، شرط اضافی فوق برای سال‌های 1381-1390 حذف شده است.

تمامی فعالیت‌های فرهنگی و هنری که مشمول بند «ل» ماده 139 قانون مالیات‌های مستقیم هستند، می‌توانند بر اساس مصوبه‌ای که به تصویب رسیده،‌ از پرداخت مالیات معاف شوند.

captcha