استقبال گسترده از نمايشگاه «1001 اختراع اسلامی» در استانبول
کد خبر: 2000152
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۸۹ - ۱۲:۴۷

استقبال گسترده از نمايشگاه «1001 اختراع اسلامی» در استانبول

گروه فرهنگ و هنر: نمايشگاه «1001 اختراع اسلامی» كه از اواخر ماه گذشته ميلادی (آگوست) در استانبول آغاز به كار كرد، با استقبال گسترده علاقمندان به تمدن اسلامی مواجه شده است.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه تركيه به نقل از روزنامه «الاقتصاديه» عربستان، در ماه نخست اين نمايشگاه 200 هزار نفر از بخش‌های مختلف آن بازديد كرده‌اند كه اين رقم بيانگر استقبال كم‌نظير از چنين نمايشگاهی است.
علاقمندان به تمدن اسلامی از نژادها و فرهنگ‌های مختلف و از هر گروه سنی از نمايشگاه استانبول بازديد می‌كنند كه بيانگر عرضه ميراث علمی اسلامی و معرفی نقش جهان اسلام در تاريخ در اين نمايشگاه است.
روزانه 6 هزار نفر از بازديدكنندگان در نمايشگاه هزار و يك اختراع اسلامی تركيه كه دارای هفت بخش است، حضور می‌يابند تا با نمونه‌های جديد عرضه ‌شده از برخی اختراعات مسلمانان در قرون وسطی آشنا شوند.
بخشی از نمايشگاه استانبول به نمايش فيلمی با عنوان «هزار و يك اختراع و كتابخانه اسرار» اختصاص يافته است كه به مدت 13 دقيقه اختراعات و ابتكارات جهان اسلام از قرن هفتم تا هفدهم را برای مخاطب تبيين می‌كند.
براساس اين گزارش، فيلم هزار و يك اختراع و كتابخانه اسرار به زبان تركی ترجمه شده و تاكنون جوايز بين‌المللی متعددی كسب كرده است.
گفتنی است نمايشگاه 1001 اختراع اسلامی استانبول توسط رجب طيب اردوغان؛ نخست‌وزير تركيه افتتاح شد و وی كه در نمايشگاه «عصر طلايی اسلام: 1001 اختراع» در لندن حضور يافته بود، مقدمات انتقال و برپايی اين نمايشگاه بزرگ را در استانبول فراهم كرد، نمايشگاه مذكور قرار است در ماه‌های آتی در شهر «نيويورك» آمريكا نيز برگزار شود.
captcha