کمبود نقدینگی فقط مختص بازار سرمایه نیست/ مزایای عرضه‌های اولیه
کد خبر: 3224308
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۲
مدیرعامل شرکت بورس تهران:

کمبود نقدینگی فقط مختص بازار سرمایه نیست/ مزایای عرضه‌های اولیه

گروه اقتصاد: قالیباف‌اصل اظهار کرد: کمبود نقدینگی فقط مختص بازار سرمایه نیست، بلکه به دلیل تصمیمات و سیاست‌های درست دولت برای اصلاح ساختار نظام اقتصادی در سایر بازارها هم کمبود نقدینگی وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه، حسن قالیباف‌اصل، مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران، در حاشیه عرضه اولیه یک شرکت پتروشیمی اظهار کرد: برخی از فعالان بازار سرمایه اعتقاد دارند چون نقدینگی در بازار کم است، پس عرضه اولیه نباید انجام بگیرد، در حالی که از نظر ما هر عرضه‌ای تقاضای خودش را دارد؛ منتهی هم صنعت باید صنعت جذابی باشد، هم قیمت عرضه و شرایط بنیادی شرکت باید جذاب باشد.

وی افزود: کمبود نقدینگی در بازار سرمایه وجود دارد و کسی منکر آن نیست، اما نکته اینجاست که کمبود نقدینگی فقط مختص بازار سرمایه نیست، بلکه به دلیل تصمیمات و سیاست‌های درست دولت برای اصلاح ساختار نظام اقتصادی در سایر بازارها هم کمبود نقدینگی وجود دارد.

مدیرعامل شرکت بورس درباره فشار فروش در زمان عرضه‌های اولیه گفت: اگر سهمی به قیمت مناسب عرضه شود و خریداران به قیمت مناسب کشف قیمت کنند، قطعاً عرضه اولیه می‌تواند ظرفیت‌های مناسبی برای ورود پول‌های جدید به بازار و افزایش حجم نقدینگی در بازار را ایجاد کند.

قالیباف گفت: این استنباط که سرمایه عرضه‌های اولیه فقط از طریق فروش سایر سهم‌ها تأمین می‌شود نادرست است و ورود شرکت‌هایی از این دست به بازار باعث توجه به بازار می‌شود.

این مقام مسئول تأکید کرد: مطمئناً عرضه‌های اولیه جذاب می‌تواند به بازار سرمایه کمک کند و اساساً یکی از راه‌های عمق‌بخشی و بزرگ شدن بازار سرمایه ورود شرکت‌های جدید به بازار سرمایه است.

مدیر عامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران بیان کرد: با عرضه‌های اولیه درخواست کدهای جدید صادر می‌شود و پول‌های جدید وارد بازار می‌شود. یکی از راه‌های بازاریابی و تبلیغ بازار سرمایه همین عرضه‌های اولیه است.

قالیباف در پایان به برنامه‌ریزی مدون شرکت بورس برای عرضه‌های اولیه در سال جاری اشاره کرد و گفت: اول سال برنامه عرضه‌های اولیه اعلام شد و بر اساس برنامه‌ها امسال پذیرش 8 شرکت جدید به بورس و انتقال 4 شرکت از فرابورس  به بورس در دستور کار قرار دارد.

captcha