ملاک تشویق قاری قرآن توسط مستمعین معنای آیات است نه هیجان قاری
کد خبر: 3447552
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۹
اکبری:

ملاک تشویق قاری قرآن توسط مستمعین معنای آیات است نه هیجان قاری

گروه فعالیت‌های قرآنی: حافظ کل و قاری برجسته استان مرکزی گفت: در کشورهایی مانند مصر، قرائت قرآن و تشویق مردم بر اساس معنا صورت می گیرد این در حالی است که در ایران تشویق بر مبنای هیجان و اوج خود قاری است در واقع قاری مستمعین را به وجد می‌آورد.

مسعود اکبری حافظ کل قرآن کریم و قاری برجسته استان مرکزی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، با اشاره به اهمیت تأثیر قرائت قرآن بر مستمع گفت: دلایل زیادی بر عدم تأثیر برخی قرائت‌های امروزی بر روی مستمع وجود دارد که یکی از آنها  نداشتن تقوای لازم در قرائات است، در واقع تقوا زمینه‌ تدبر در آیات قرآن کریم را فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: متأسفانه گاهی فردی که مشغول تلاوت قرآن است نمی‌داند در چه جایگاهی باید چه تلاوتی را انجام دهد، به عنوان مثال اگر تلاوت‌ها را به دو بخش مجلسی و فنی تقسیم کنیم باید برای نوع تلاوت در مجالس مختلف تفاوت قائل شویم مثلاً در محفل انس با قرآن کریم، قرآن باید در جایگاه عامه‌پسند قرائت شود یعنی به سبکی که مردم به آن علاقه‌مند هستند که مرحوم عبدالباسط به خوبی به این نوع تلاوت اشراف داشتند و هر مخاطبی با شنیدن این صوت لذت می‌برد با اینکه اگر همین سبک تلاوت در مسابقات قرآنی قرائت شود مورد پذیرش داوران واقع نخواهد شد.

قاری برجسته استان مرکزی افزود: قرائت باید با تدبر در آیات قرآن کریم صورت گیرد، در حقیقت قاری باید بتواند معنا را به مخاطب انتقال دهد از جمله این قاریان می‌توان به استاد مصطفی اسماعیل اشاره کرد که قرآن را متناسب با معنا قرائت می‌کند.

حافظ کل قرآن کریم ادامه داد: علاوه بر این، صوت‌ و لحن نیز باید متناسب خوانده شود، مثلا قاریان، اذان را باید با لحنی مانند صوت صبا که متناسب با اذان است بخوانند، در حالیکه آیات مربوط با داستان زندگی پیامیر اکرم(ص) مثلاً با صوت بیات قرائت شود و صرفاً تلاوت‌ها در یک چارچوب خاص قرائت نشوند مثلاً تلاوتی که با لحن بیات آغاز و سپس با رأس و نهاوند ادامه می‌یابد و در خاتمه نیز لحن بیات استفاده می‌شود، معمولاً این  تلاوت‌ها، تلاوت‌هایی کلیشه‌ای هستند.

وی در ادامه با اشاره بر تشویق مستمعین در حین قرائت قاریان اضافه کرد: در کشورهایی مانند مصر، قرائت قرآن و تشویق مردم بر مبنای معناست و فردی که مثلاً یک سوره کوتاه را با صوت قرار تلاوت می‌کند مورد تشویق همه مستمعین قرار می‌گیرد این درحالی است که در ایران به معنا توجهی نمی‌شود و تشویق مردم بر مبنای هیجان و اوج خود قاری است درواقع قاری مستمعین را به وجد  می‌آورد.

اکبری در پایان اشاره کرد: صوت قاری در مخاطب می‌تواند تأثیر فراوانی بگذارد ولی علاوه بر اینها قاری در حین قرائت باید ظاهری آرام و متین نیز داشته باشد تا مورد پذیرش مخاطب یا مستمع قرار گیرد، به عنوان مثال آقای احمدی وفا هنگامی که در اوج قرائت می‌کند هیچ تغییری در صدا و حرکاتش ایجاد نمی‌شود و این در حقیقت یک امتیاز برای قاری به شمار می‌رود.

captcha