مداحی ظرفیت ویژه‌ای برای اشاعه فرهنگ دینی در جامعه دارد
کد خبر: 3469738
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۹

مداحی ظرفیت ویژه‌ای برای اشاعه فرهنگ دینی در جامعه دارد

گروه اجتماعی: رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان سمنان نیز در این نشست با اشاره به فعالیت کانون مداحان در سمنان، گفت: رؤسای کانون برای توسعه فعالیت خود تلاش بیشتری را در دستور کار قرار دهند چرا که مداحی ظرفیت ویژه‌ای برای اشاعه فرهنگ دینی و اسلامی در جامعه است.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از سمنان، حجت‌الاسلام علی شکری، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان روز گذشته 3 بهمن، در نشستی با اعضای کانون مداحان استان سمنان به میزبانی مجتمع ولایت سمنان، با بیان اینکه برای سطح‌بندی مداحان گروهی با عنوان «کمیسیون تعیین سطح» تشکیل می‌شود، اظهار کرد: این کمیسیون شامل رؤسای ادارات تبلیغات اسلامی، کارشناس تشکل‌های دینی، رئیس کانون مداحان، رئیس شورای هیئات‌ مذهبی و یکی از پیشکسوتان مداحی در هر شهرستان است که کار بررسی سطح‌بندی کیفی مداحان را برعهده دارند.

وی ادامه داد: همچنین یک کمیسیون نیز با همین عنوان برای واحد سطح‌بندی کیفی خواهران مداح در هر شهرستان تشکیل می‌شود که در این راستا کمیسیون تعیین سطح کیفی مداحان، دارای سه زیر مجموعه است و کمیته ارزیابی کیفی، متشکل از اساتید قرآنی، روحانیان، مداحان شاخص و شاعران پیشکسوت، نخستین کمیته زیر مجموعه کمیسیون ارزیابی کیفی مداحان استان است.

شکری با بیان اینکه کمیته بانوان، دومین جز از کمیسیون ارزیابی کیفی مداحان استان سمنان است، افزود: کمیته بانوان نیز متشکل از رئیس اداره تبلیغات اسلامی هر شهرستان، یکی از مداحان شاخص بانو، عضو کانون مداحان بانوان استان و نماینده حوزه علمیه خواهران شهرستان‌های استان خواهد بود.

وی یادآور شد: کمیته آموزش نیز سومین کمیته کمیسیون ارزیابی کیفی مداحان استان سمنان است که وظیفه برگزاری آزمون‌های کیفیت‌سنجی را برعهده دارد لذا مداحان باید برای شناسایی و ارزیابی، نخست، در یک آزمون که حداکثر نمره ۱۰۰ و حداقل نمره ۷۰ برای آن درنظر گرفته شده است، شرکت و سپس برای ثبت نام در سامانه «طوبی» اقدام کنند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان، با تأکید بر اینکه مداحان رسالت سنگین‌تری از ذکر صرف سرگذشت ائمه اطهار(ع) دارند، گفت: مداحی راهی برای رساندن معنویت، سعادت و عشق اهل بیت(ع) به مخاطبان است لذا مداحان باید در نظر داشته باشند که به هر میزان که از  اهل بیت(ع) دور می‌شویم آسیب‌ها بیشتر می شود.

شکری با اشاره به اینکه مداحان فعالان شبکه تبلیغی، باید حق مطلب را درباره مسائل روز شامل گفتمان‌های انقلاب، امام راحل(ره) و رهنمودهای مقام معظم رهبری ادا کنند، یادآورشد: مداحان و مبلغان میدان دار مجالس هستند و بیان ارزش‌های انقلاب اسلامی به‌ویژه برای نسل جوان از مهمترین وظایف آن‌ها است که البته نخستین گام رسیدن به این مهم خود آگاهی و مطالعه مداحان است.

وی آشنایی مداحان و مبلغان با مشکلات و مسائل روز دنیای سیاست، علوم اجتماعی، فرهنگی و حتی اقتصادی را ضروری دانست و افزود: جریان شناسی اجتماعی، فرهنگی و سیاسی یکی از مهمترین نیازهای امروز در جامعه است که باید از سوی مداحان و مبلغان برای اقشار مردم تبیین شود که نمونه بارز آن را می‌توان در نگاه ویژه دشمن به حضور تک تک ایرانیان در انتخابات آتی مشاهده کرد لذا باید هوشیار بود.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان سمنان نیز با اشاره به فعالیت کانون مداحان در سمنان، گفت: رؤسای کانون برای توسعه فعالیت خود تلاش بیشتری را در دستور کار قرار دهند چرا که مداحی پتانسیل ویژه‌ای برای اشاعه فرهنگ دینی و اسلامی در جامعه است.

حجت‌الاسلام غلامرضا زاهدی، با تأکید بر اینکه مسئولیت کانون مداحان، به عنوان نماینده قشر مداح استان سمنان، رسیدگی به مشکلات و کمبود‌های این قشر تاثیرگذار در فرهنگ اسلامی است، افزود: مسئولان کانون‌های مداحی استان برای ساماندهی مداحان که از مهمترین خواسته این قشر است تلاش کنند چرا که ساماندهی نخستین گام برای برطرف ساختن مشکلات صنفی مداحان است.

وی از برگزاری دوره‌های آموزشی با عنوان حنجره‌های حسینی به صورت ماهانه از سوی کانون مداحان شهرستان سمنان خبر داد و افزود: مداحان نقش بسزایی را در هدایت جامعه دارند لذا در راستای ارتقاء سطح آگاهی‌ها، تکنیک‌های به‌روز مداحی و همچنین تغذیه فکری این قشر، همایش ماهانه حنجره‌های حسینی(ع) در سمنان برگزار می‌شود که خوشبختانه تا کنون با استقبال خوبی به‌ویژه در بین نسل جوان همراه بوده است.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی سمنان از فعالیت ۴۸۰ مداح در این شهرستان نیز خبر داد و گفت: از این تعداد ۱۸۰ مداح زن و ۳۰۰ مداح مرد هستند.

زاهدی تعمیم و گسترش ارزش‌های اهل بیت(ع) را از رسالت‌های مداحان برشمرد و گفت: مجالس مداحی اهل بیت(ع) تأثیر عمیقی بر دل و جان مردم دارد لیکن نقش معنوی مداحان در هدایت جامعه بسیار مهم و تاثیرگذار است از این روی باید در نظر داشت که نظرات مداحان پیشکسوت و کارشناسان می‌تواند گره گشای برخی مشکلات و همچنین انگیزه‌ساز حضور جوانان در این عرصه باشد.

وی با اشاره به حدیثی درباره خدمت‌رسانی به مردم، افزود: هیچ معروفی بالاتر از خدمت‌رسانی و دستگیری نسبت به خلق خداوند نیست لذا مداحان نیز باید بدانند که خدمت‌رسانی معنوی در راستای اشاعه فرهنگ دینی و اسلامی مهمترین خاصیت کار ارزشمند آن‌ها در جامعه است که این مهم در نزد خداوند متعال اجری عظیم دارد.

یادآور می‌شود کانون مداحان شهرستان سمنان ۹ عضو اصلی دارد که یکی از این اعضا نماینده بانوان مداح در این کانون محسوب می‌شود.

captcha