«براتی‌پور» شاعری که پیشه معلمی خود را حفظ کرده است
کد خبر: 3481960
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۴
در مراسم پاسداشت شاعر آئینی و انقلابی مطرح شد:

«براتی‌پور» شاعری که پیشه معلمی خود را حفظ کرده است

گروه ادب: در بیست و دومین برنامه «شب شاعر» مؤسسه اوج، سخنرانان با اشاره به ویژگی‌های شعر و ادبیات انقلاب معتقد بودند براتی‌پور، همواره در طول دوران فعالیت خود پیشه معلمی خود را حفظ کرده و منشأ تربیت نسلی از ادیبان و شاعران انقلابی بوده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) مراسم پاسداشت مقام ادبی عباسعلی براتی‌پور؛ شاعر انقلاب و آئینی عصر امروز سه‌شنبه، 18 اسفند در قالب بیست و دومین نشست شب شاعر مؤسسه فرهنگی و رسانه‌ای اوج برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، یاور همدانی؛ شاعر پیشکسوت و از هم‌دوره‌ای‌های براتی‌پور به توصیف شخصیت ادبی و حقیقی او پرداخت و در ادامه شعری را در تمجید از او خواند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا زائری، کارشناس فرهنگی به خاطره نخستین آشنایی خود با براتی‌پور پرداخت و گفت: حدود 26 سال پیش که گردهمایی‌های ادبی به همت این استاد در حوزه هنری برگزار می‌شد برای نخستین‌بار در جلسات ایشان شرکت کردم و همانجا فی‌البداهه برای او دو بیت شعر سرودم و مورد تقدیر و تشویق او قرار گرفتم.

وی ادامه داد: براتی‌پور را باید معلم شاعر و یا شاعر معلم خواند، او همچنان برای شاگردانش هم معلم است و سمت پدری دارد و البته یکی از ویژگی‌های او را باید قدرشناسی در برابر هم‌نسلان و هم‌قطاران خود دانست به شکلی که در تمامی آئین‌های بزرگداشت و محفل‌های ادبی با وجود ناتوانی که ممکن است به سبب سن بالا داشته باشد حضور به هم می‌رساند و تقریباً از احوال و اوضاع همه و به ویژه شاگردانش آگاه است.

این گزارش حاکی است در ادامه این مراسم رضا اسماعیلی؛ کارشناس و منتقد ادبی به ایراد سخن پرداخت و گفت: به بهانه بزرگداشت مقام ادبی براتی‌پور میل دارم موضوعی را با شما در میان بگذارم و آن اینکه متأسفانه انگ و تهمتی به ادبیات و شعر زده می‌شود و می‌گویند که این عرصه بازگشت ادبی داشته است که من باید اینجا و از این فرصت استفاده کنم و شعر و ادبیات انقلاب را از این تهمت تبرئه کنم.

وی گفت: ما باید بروز انقلاب اسلامی را رنسانسی در عالم ادبیات و شعر بنامیم  و ممکن است در وهله نخست با این پدیده آشنا شویم که شاعران و ادیبان بازگشتی به سنت‌های قدیمی و کهن در زمینه شعر دارند اما فرقی که این بازگشت با دوره‌ای که شعر و ادبیات ایران سیر قهقرایی را طی می‌کند، دارد اینکه این بازگشت روزآمد شده و با توجه به شرایط و حوادث معاصر، شاعران و ادیبان به خلق آثار در قالبی سنتی می‌پرداختند.

اسماعیلی در ادامه گفت: شعری که در این قالب اما با توجه به شرایط و اتفاقات روز سروده می‌شود، هوشمند است و به نقد شرایط پرداخته و نقش سازنده‌ای دارد؛ این شعر هم از نظر فرم، زبان و نوآوری که در آن دیده می‌شود در خدمت بیان مضامین و محتوایی انقلابی و ارزشی است و البته نگاهی نقادانه و البته گاه تند و معترضانه به مسائل دارد.

این کارشناس ادبی تصریح کرد: شعر براتی‌پور از جمله آثاری است که زبان نقادانه و اعتراضی به مسائل دارد و البته از جمله شاعرانی است که با دوزی پایین‌تر به مسائل نگاه می‌کند و هر جریانی را برنمی‌تابد، او که پاتوقش حوزه هنری بود از همان اوایل انقلاب، خود را پایبند به اصول و عقایدی کرده بود که زمینه و شالوده اصلی انقلاب است و بیشتر از اینکه به دنبال نقد تند باشد به بیان ویژگی‌های آن می‌پردازد.

وی با بیان اینکه اکثر شاعران انقلاب در مکتب شعری بالنده شده‌اند گفت: براتی‌پور نیز نمونه‌ای از این شاعران است که از برهه‌ای در مقابل اتفاقات و جریانات جاری ساکت ننشسته و مشاهدات خود را در قالب شعر به منصه ظهور رسانده است؛ شعر او همانطور که گفته شد کمتر دچار تلاطم است و هر کجا که لازم باشد تمام‌قد از انقلاب اسلامی و مبانی ارزشی آن  حمایت می‌کند.

همچنین در ادامه این مراسم و پیش از سخنرانی عباس براتی‌پور، کامران پارسی‌نژاد؛ کارشناس ادبیات داستانی، رسولی؛ معاون سابق ارتباطات سازمان بسیج هنرمندان، کامران شرفشاهی؛ کارشناس و شاعر آئینی درباره ویژگی‌های شخصیتی و شعری براتی‌پور به ایراد سخن پرداختند.

عباسعلی براتی‌پور آخرین سخنران این مراسم بود که در سخنان کوتاهی ضمن تشکر از برگزارکنندگان این مراسم و به ویژه مؤسسه فرهنگی و رسانه‌ای اوج گفت: از زمانی که خودم را شناختم از هیچ تلاشی فروگذار نکرده و در امر آموزش همواره سعی کردم خصلت معلمی را حفظ کنم.

وی گفت: 21 سال  صفحه فرهنگی و ادبی روزنامه رسالت را در اختیار داشتم و در این دوران ضمن تربیت شاگردان، از هر فرصتی برای چاپ مطالبشان در روزنامه استفاده می‌کردم تا هم انگیزه‌ای برای آنها باشد و هم اینکه آثارشان در معرض دید همگان قرار گرفته و بتوانند با مشاهده نقد، به اصلاح خود بپردازند.

براتی‌پور در پایان گفت: باید به این نکته اذعان کنم که از همه امکانات موجود در عرصه فرهنگی و ادبی مملکت نهایت بهره را برای تربیت و بالندگی نسلی از ادیبان و شاعران انقلابی استفاده کرده‌ام که نتایج آن را می‌بینید و بسیاری از آنها در مناصب فرهنگی و هنری، آموزش و پرورش منشأ خیرات و برکاتی هستند.

این گزارش حاکی است در ادامه این مراسم، با حضور محسن مؤمنی شریف؛ رئیس حوزه هنری، غلامرضا منتظری؛ رئیس سازمان بسیج هنرمندان و برخی از چهره‌های شناخته شده ادبی و فرهنگی همچون فاضل نظری، علیرضا قزوه، ناصر هاشم‌زاده، مصطفی محدثی خراسانی با اهدای جوایز و اقلامی تقدیری از مقام ادبی عباس براتی‌پور تجلیل شد و حضار با او عکس یادگاری گرفتند.


           

captcha