نجات انسان‌ها با ایمان، تقوا و عمل صالح میسر می‌شود
کد خبر: 3523987
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۰
سیاری:

نجات انسان‌ها با ایمان، تقوا و عمل صالح میسر می‌شود

گروه اجتماعی: معاون بهداشتی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ابراز کرد: براساس آیه 32 سوره مبارکه مائده، نجات انسان‌ها از مرگ تنها با داشتن ایمان، تقوای الهی و انجام عمل صالح میسر می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، علی‌اکبر سیاری، معاون بهداشتی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز، 30 مردادماه در جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان سبزوار با بیان اینکه بخش سلامت از چند بخش تشکیل شده که قسمتی از مسئولیت آن بر عهده وزارت بهداشت است، گفت: زمانی سلامت مردم تأمین می‌شود که چهار عنصر اصلی عدالت دسترسی مردم به خدمات، بهره‌مندی مردم از خدمات، استفاده از تکنولوژی ارزان و استراتژی مشارکت مردم در سلامتی خودشان فراهم باشد.
وی با بیان اینکه فقرا زودتر از ثروتمندان به دلیل سوء‌تغذیه و یا مشکلات دیگر بیمار می‌شوند، تصریح کرد: در برنامه چهارم توسعه، قرار بود که مردم 30 درصد هزینه‌های بهداشتی و درمانی خود را پرداخت کنند، اما این میزان به 70 درصد رسید، البته در نظام تحول سلامت جدید این میزان کاهش یافته و باعث بالا رفتن رضایت‌مندی مردم شده است.
معاون وزیر بهداشت با ابراز اینکه باید مردم را توانمند کنیم تا در صحنه سلامت حضور داشته باشند، اظهار کرد: سلامت از سه ناحیه از جمله ناحیه آسیب‌های اجتماعی آسیب‌پذیر است. سیاری افزود: در گذشته تکنولوژی مثل امروز مطرح نبود و آسیب‌های اجتماعی این دوران را نداشتیم، ولی اکنون از بزرگترین مشکلات جامعه طلاق، اعتیاد، ایدز و حاشیه‌نشینی در شهر‌ها است.
این پزشک فوق تخصص گوارش کودکان با اشاره به اینکه بیماری‌های غیرواگیر ریشه در رفتار انسان‌ها از جمله غذای ناسالم، کم‌تحرکی، مصرف سیگار و الکل دارد، تأکید کرد: برای جلوگیری از بیمار شدن مردم باید در فضای جامعه محیطی توسط مسئولان و شهرداری‌ها فراهم شود تا افراد تحرک و ورزش داشته باشند.
قاچاق هزار تریلی سیگار به کشور
معاون بهداشتی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه متأسفانه ناهماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی باعث شده که مثلا وزارت بهداشت مخالف تولید سیگار بوده و با این ماده دخانی مبارزه کند، ولی بعضی دستگاه‌های اجرایی دولت بنا به دلایلی که مطرح می‌کنند، مجوز تولید می‌دهند.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه در سال هزار تریلی سیگار به ایران قاچاق می‌شود، افزود: همچنین یکی از سیگارهای خارجی که ورودش به ایران ممنوع و قاچاق است در تمام ایران با قیمت یکسان توزیع می‌شود که این موضوع نشان‌دهنده عدم مبارزه قاطع و همت کافی مسئولان برای مبارزه است.
سیاری ادامه داد: از طرفی در جامعه بسیاری از خانواده‌ها با سیگار مبارزه می‌کنند و سیگار کشیدن را پدیده‌ای زشت می‌دانند، اما افراد بسیاری هم کشیدن قلیان را دارای کلاس می‌دانند، که حل این مشکل نیاز به فرهنگ سازی و آگاهی دادن به مردم با هماهنگی صدا و سیما و دیگر ابزارها دارد.
معاون بهداشتی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تأکید بر اینکه هیچ ایرانی نیست که از بدو تولد خدمتی از وزارت بهداشت نگرفته باشد، تصریح کرد: در گذشته بیماری‌های مختلفی در جامعه وجود داشت که با مدیریت صحیح از جامعه ریشه‌کن شدند و امروز هم با آموزش صحیح پیگیر هستیم تا از آسیب‌های اجتماعی جلوگیری کنیم.
وی در ادامه با بیان اینکه پیش‌بینی می‌کنیم در جامعه بین 70 تا 90 هزارنفر مبتلا به ایدز داشته باشیم، افزود: در حال حاضر 30 هزارنفر مبتلا به ایدز را شناسایی کرده‌ایم، البته خطر بزرگی که جامعه را تهدید می‌کند، تغییر کردن روش انتقال این بیماری از تزریقی به جنسی است.
این پزشک کودکان با اشاره به آیه 32 سوره مائده «مَنْ أَحْياها فَکَأَنَّما أَحْيَا النَّاسَ جَميعاً، هر کس یک انسان را از مرگ نجات دهد مانند این است که همه را از مرگ نجات داده است»، تأکید کرد: این عمل میسر نیست مگر با داشتن ایمان، تقوای الهی و انجام عمل صالح.
گسترش خودمراقبتی بین مردم بهترین راه پیشگیری از امراض
در این جلسه همچنین احمد برادارن، فرماندار شهرستان سبزوار با بیان اینکه از افتخارات دولت یازدهم اجرای طرح تحول نظام سلامت بود، عنوان کرد: 78 هزارنفر در سبزوار و شهرستان‌های اطراف که فاقد دفترچه بیمه بودند، تحت پوشش بیمه‌ای قرار گرفته و از مزایای این طرح برخوردار شدند.
وی افزود: در این طرح باید به خانه‌های بهداشت و همچنین موضوع آموزش توجه ویژه‌ای شود، بدان جهت که این مراکز، از جمله بهترین پایگاه‌هایی هستند که ارتباط مستقیم با مردم دارند و بر بهداشت آنها، بهداشت مدارس و محیط و غیره نظارت دارند.
فرماندار سبزوار با ابراز اینکه باید خودمراقبتی را بین مردم گسترش دهیم، عنوان کرد: این روش یکی از بهترین راه‌های پیشگیری از امراض و مشارکت دادن مردم در سلامت خودشان است که از تحمیل هزینه‌های بعدی بر جامعه جلوگیری می‌کند.
برادران ادامه داد: متأسفانه تغییر سبک زندگی مردم و وجود کم‌تحرکی، استرس و استفاده از غذاهای آماده و پخت سریع باعث شده تا امراض قلبی و عروقی بالاترین آمار در بین مردم داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه اگر نمی‌توانیم ذائقه مردم را به سرعت تغییر داد ولی می‌توان نظارت بیشتری بر کارخانه‌های تولید نوشابه و دوغ که مصرف بالایی در شکر و نمک دارند، انجام داد، تصریح کرد: حداقل در این کارخانه‌ها می‌توان مصرف نمک و شکر را کاهش داد و ذائقه مردم را کنترل کرد.
تلاش مسئولان برای محرومیت زدایی
در ادامه جلسه حسین مقصودی، نماینده مردم شهرستان‌های جوین، جغتای، داورزن، خوشاب و سبزوار در مجلس شوری اسلامی با اشاره به اینکه باید به شهرستان سبزوار نگاه ویژه‌ای شود از مسئولان شهرستان و معاون وزیر بهداشت تقاضا کرد، به نقاط محروم این شهرستان از جمله منطقه روداب که مرکز درمان آن هنوز از سال 1388 تکمیل نشده است، توجه کنند.
وی افزود: برای رسیدگی به نقاط محروم این منطقه، مذاکراتی با دفتر رهبر معظم انقلاب داشتیم تا بخشی از بودجه نقاط محروم این دفتر، در این مناطق هزینه شود، اما باید مسئولان همت بیشتری داشته تا تعداد معلولانی که به دلیل سوء‌تغذیه در منطقه روداب، ششتمد و دیگر نقاط افزایش یافته‌اند نیز کنترل و کاهش یابند.
captcha