سیستم فعلی کشاورزی مغایر با اقتصاد مقاومتی است
کد خبر: 3541268
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۶

سیستم فعلی کشاورزی مغایر با اقتصاد مقاومتی است

گروه اقتصادی: رئیس سازمان بسیج مستضعفین تصریح کرد: یکی از مهمترین معضلات مهم کشور سنتی بودن کشاورزی است، کشاورزان فقط از 10 درصد ظرفیت زمین استفاده می‌کنند، این روند مطابق با معیارهای اقتصاد مقاومتی نیست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، سردار محمد رضا نقدی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین کشور، در بیست‌وهشتمین جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان مرکزی که پنجشنبه، 6 آبان ماه در استانداری مرکزی برگزار شد با بیان اینکه یکی از محورهای اصلی صحبت‌های مقام معظم رهبری در اجرای اقتصاد مقاومتی بحث صنایع تبدیلی است گفت: طی بررسی‌های که این سازمان در بحث صنایع تبدیلی انجام داد متوجه شدیم سالیانه 5 میلیون تن ضایعات کشاورزی داریم که این رقم به نوبه خود بسیار بالا و تأسف بار است.
وی ادامه داد:  به همین منظور بسیج سازندگی برای محقق شدن منویات مقام معظم رهبری در اقتصاد مقاومتی بررسی در صنایع تبدیلی انجام داد و با ارائه تسهیلاتی، سعی در رونق صنایع تبدیلی نموده است زیرا این صنعت  می‌تواند در خانه‌‌ها و بدون نیاز به پیمودن مسیر بروکراسی و مراحل مختلف اداری در خانه‌ها فعال شود.
نقدی تصریح کرد: مشکل اصلی ما در بحث صنایع تبدیلی نبود بازار برای این صنایع است زیرا بازاری‌ها و کسبه ما فقط به مهارت واردات مسلط هستند ولی در زمینه صادرات محصول هیچ تخصص و مهارتی ندارند .
رئیس سازمان بسیج مستضعفین کشور گفت: تحقق اقتصاد مقاومتی تنها راه برطرف شدن مشکلات اقتصاد کشور است زیرا مسیری دیگری برای اینکه بتوانیم مشکلات اقتصادی کشور را برطرف کنیم وجود ندارد، گروه‌های جهادی که در بسیج مشغول به فعالیت هستند یک ظرفیت استثنایی برای کشورمان است که باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.
وی ادامه داد: ظرفیت گروه‌های جهادی توانسته جوانان کشور را به محروم‌ترین نقاط کشور بفرستد، این جوانان با کم‌ترین هزینه‌های اقتصادی توانسته‌اند زیر ساخت‌های مهمی در روستاها و مناطق محروم ایجاد کنند در صورتیکه اگر می‌خواستیم این پروژه‌ها را به پیمانکاران بدهیم اساساً به دلیل هزینه‌های بسیار بالا متقبل نمی‌شدند.
نقدی خاطر نشان کرد: کشورهای غربی می‌خواستند با اجرای تحریم‌ها اقتصاد کشور و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را مورد هدف قرار دهند که خوشبختانه بسیج با تشکیل اتاق فکر 120 هزار نفری که با حضور نخبه‌ترین افراد جامعه در تمامی بخش‌ها شکل گرفته است نگذاشت دشمن به خواسته خود برسد و هدف اصلی این اتاق فکر تحقق اقتصاد مقاومتی در سطح کشور است.
رئیس سازمان بسیج مستضعفین کشور تصریح کرد:  یکی از مهمترین معضلات  مهم در کشور ما  سنتی بودن فعالیت‌های کشاورزی است و به همین  علت است کشاورزان در نقاط مختلف کشور تنها از 10 درصد ظرفیت زمین استفاده می‌کنند و بخش عظیمی از زیرساخت‌ها در این بخش ناخواسته هدر می‌رود.
وی ادامه داد: کشاورزان ما بهره‌وری درست را نیاموخته‌اند و همین دلیلی شده برای برداشت بسیار کمتر از میزان ظرفیت از زمین‌های کشاورزی، این روند مطابق با معیارهای اقتصاد مقاومتی نیست، تصور کنید اگر تولید سالانه پسته ایران 2 برابر شود چه ثروتی فقط از این یک محصول نصیب کشورمان خواهد شد.
نقدی خاطر نشان کرد: تولید محصولات کشاورزی و تأمین بازار برای آنها یکی از موضوعاتی است که بسیج به آن ورود پیدا کرده که تاکنون در 20 قلم تولیدات کشاورزی که 80 درصد تولیدات کشور را ارائه می‌دهند کتاب آموزشی تهیه و تدوین شده است و با مهر تأیید وزارت جهاد در اختیار تولید کنندگان و روستائیان قرار گرفته است.
رئیس سازمان بسیج مستضعفین کشور ادامه داد:  در کشور هم‌اکنون حدود 500 هزار چاه دارای مجوز و 400 هزار چاه بدون مجوز وجود دارد که اگر فقط تنها از ظرفیت 50 هزار چاه در زمینه ایجاد استخر پرورش ماهی استفاده شود تولید شیلات ماهی دو برابر می شود  و ما در بخش شیلات خودکفا خواهیم شد.
وی با اشاره به اینکه فعالیت‌های گروه‌های جهادی توانسته است تاکنون نزدیک به 230 هزار شغل در سراسر کشور ایجاد کند گفت: در سه سال گذشته با استفاده از ظرفیت‌های گروه‌های جهادی در بخش تولید حدود 20 درصد افزایش مواجه بوده‌ایم.
نقدی در پایان خاطر نشان کرد: ایجاد گروه‌های صنعتی توسط بسیجیان صنعتگر یکی از اقدامات نوآورانه بسیج در سال 96 است که این گروه‌ها به کارخانه‌های روبه تعطیل اعزام خواهند شد و با انجام بررسی فنی، مشکلات کارخانه را شناسایی و دسته‌بندی کرده و با مشارکت دستگاه‌های اجرایی به برطرف کردن مشکلات کارخانه می‌پردازند.
captcha