کاهش اثرگذاری برنامه‌های قرآنی نیازمند آسیب‌شناسی است
کد خبر: 3545764
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۶
فعال قرآنی دانشگاهی:

کاهش اثرگذاری برنامه‌های قرآنی نیازمند آسیب‌شناسی است

گروه فعالیت‎های قرآنی: فعال قرآنی دانشگاهی با انتقاد از مدیریت از بالا به پایین در عرصه قرآنی کشور، بیان کرد: کاهش اثرگذاری برنامه‌های قرآنی نیازمند آسیب‌شناسی است و معتقدم اگر یک مدیر و فعال قرآنی نتواند خانواده و محله خود را قرآنی کند نمی‎تواند خود را یک مدیر واقعی قرآن بداند.

محمد صادق احمدی، دبیر قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم، در گفت وگو با خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) از قم، گفت: اکثر قرآنیان کشور مستعم و بیننده رادیو و شبکه قرآن و دنبال کننده خبرگزاری ایکنا هستند و همیشه این سایت رو دنبال می‎کنند.
وی با اشاره به حجم برنامه های قرآنی در کشور و انعکاس آن در رسانه افزود: این تعداد برنامه‎های قرآنی شاید برای کشور چین و یا هند نیز زیاد باشد؛ یعنی به حدی حجم برنامه‎ها در کشور زیاد است که چنین تصور می‎شود که تمام مردم مشمول برنامه‎های قرآنی هستند.
وی گفت: سوال اینجاست که این همه برنامه برای چه قشری برگزار می‏ شود؛ در واقع باید گفت که این حجم برنامه‎ها اثرگذار نیست.
احمدی اظهارکرد: امام راحل فرمودند که هرجا دیدید که یک عده از مردم خوب در یک منطقه زندگی می‎کنند به این دلیل است که حتما یک مبلغ و روحانی به آن منطقه رفته و مردم را با معارف دین آشنا کرده است و با آنها معاشرت و زندگی نموده و مردم با مشاهده رفتار او، خود را با او مطابقت داده‎اند.
وی گفت: امام به دنبال بیان این حقیقت بودند که اگر قرار است که جامعه‎ای سالم باشد، منوط به کار علمی و تبلیغی و مهمتر از آن عملی روحانیت و اقشار متدین است؛ اگر بنا باشد ما مدرس و مدیر قرآنی باشیم ولی در محیط جامعه خود تاثیر نگذاریم قطعا به ماهیت کاری که می‎کنیم ایمان نداریم و یا در آن حد کاری نمی‎کنیم.
دبیر قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم بیان کرد: اگر امروز جامعه ما قرآنی نیست به این دلیل است که این همه فعال قرآنی در کشور به وظیفه عملی خود عمل نمی‎کنند؛ حضور در محافل قرآن و جلسات قرآنی محدود و قرائت و شرکت در مسابقات حفظ و داوری این برنامه‎ها و چندین پژوهش سنگین قرآنی همه آن چیزی نیست که از یک فعال قرآنی انتظار می‎رود.
وی گفت: انتظار اصلی از فعالان قرآنی این است که بتوانند هر یک در هر گوشه‎ای که خدمت می‎کنند در همان محدوده، حداقل اثرگذاری داشته باشند؛ اگر یک استاد و فعال قرآنی نتواند محیط خانواده و محل و مسجد خود را قرآنی کند و اثرگذاری نداشته باشد نمی‎تواند خود را یک مبلغ قرآن بداند.
این فعال قرآنی دانشگاهی یادآورشد: بسیاری مدیران عالی قرآن در کشور هستند که هیچ بهره‎ای به مردم اطراف خود نمی‎رسانند و تمام وقت خود را صرف برنامه‎های کلان در کشور کرده‎اند؛ اماباید گفت که برگزاری محافل بزرگ قرآن و دوره‎های تربیت معلم و... همه برای افرادی که خود به سمت قرآن آمده اند، هنر اصلی آن است که کسانی که با قرآن بیگانه هستند را به سمت قرآن هدایت کنیم.
وی گفت: باید بدانیم و مطمئن باشیم که نگاه از بالا به پایین در مدیریت جواب نمی‎دهدغ دلیل اصلی شکست کمونیسم آن بود که آنها به دلیل از بالا به پایین با مردم و تابعان خود صحبت می‎کردند؛ امروز نیز در عرصه فرهنگی در کشور چنین رویکردی حکم‎فرماست و کار فرهنگی در کشور ما از بالا به پایین است؛ وقتی مدل ما مدیریتی است به جایی نمی رسیم چون دنبال کار فرهنگی در محله و منزل خود نیستیم.
احمدی اظهارکرد: بسیاری از افراد قرآنی در خانواده خود قرآنی نیستند یعنی عمل قرآنی نداشته و نتوانسته‎اند اهل خانواده خود را شیفته قرآن کنند؛ حال اگر بتوان گقت که ممکن است برخی از اهل خانه خودسر عمل کنند ولی اکثر این افراد به مردم محله خود نیز کاری ندارند و این مسئله ثابت می‎کند که آنها بیشتر به دنبال این هستند فقط برای مردم طرح بدهند ولی حاضر نیستند در این راه عملی وارد شوند.
captcha