قرقیزستان؛ میزبان همایش «عقلانیت اسلامی در برابر افراط‌گرایی»
کد خبر: 3549341
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۵

قرقیزستان؛ میزبان همایش «عقلانیت اسلامی در برابر افراط‌گرایی»

گروه بین‌الملل: رایزن فرهنگی كشورمان در دیدار نویسنده معروف قرقیزی از برگزاری همایشی با عنوان «معنویت و عقلانیت اسلامی در برابر افراط‌گرایی» در قرقیزستان خبر داد.

قرقیزستان؛ میزبان همایش «عقلانیت اسلامی در برابر افراط‌گرایی»
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سلطان رایف، وزیر فرهنگ سابق جمهوری قرقیزستان و نویسنده معروف این کشور با علی حکیم‌پور، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در قرقیزستان دیدار و گفت‌وگو کرد.
در ابتدای این دیدار علی حکیم‌پور، با اشاره به ریشه‌های مشترک تاریخی دو ملت ایرانی و قرقیزی، گفت: امروز، افراط‌گرایی مسئله مهم جهان اسلام است و رایزنی فرهنگی ایران در نظر دارد، همایشی را با عنوان «معنویت و عقلانیت اسلامی در برابر افراط‌گرایی» که نیاز امروز جامعه ایرانی و قرقیزی است، برگزار کند.
وی افزود: برگزاری این همایش را به کمیسیون ادیان جمهوری قرقیزستان پیشنهاد داده‌ایم که براساس اطلاعات دریافتی از سوی ریاست جمهوری قرقیزستان، پذیرفته شده است.
وی افزود: ایران، کشوری اسلامی است با انبوهی از تجربیات و دوست دارد تجارب خود را با کشورهای دوست منطقه مبادله کند.
رایزن فرهنگی كشورمان ادامه داد: زمینه پیوستن افرادی که سواد دینی ضعیفی دارند به گروه‌های افراطی بیشتر است. به طوری که تعدادی از آنها به داعش در کشورهای عراق، سوریه، یمن و ... پیوسته‌اند و مشکلات زیادی را برای منطقه ایجاد کرده‌اند.
وی همچنین گفت: این هم یکی از سیاست‌های ویرانگر غرب است که هیچ کشور مسلمانی نتواند روی پای خود بایستد و دایم میان آنان تنش و درگیری باشد؛ در حالیكه جمهوری اسلامی ایران با درک این مسائل، از یک سو بر مقاومت و ایستادگی و استقلال تأکید می‌کند و از سوی دیگر به مسئله وحدت جهان اسلام و بیداری آن می‌پردازد.
حكیم‌پور افزود: در این میان، برخی کشورهای مسلمان مانند عربستان، نه تنها این هدف بزرگ جمهوری اسلامی ایران را درک نکرده‌اند؛ بلکه با عملی ساختن اهداف مخرب غرب به سرکردگی آمریکا بر مشکلات جهان اسلام افزوده‌اند.
در ادامه این دیدار وزیر فرهنگ سابق جمهوری قرقیزستان گفت: برگزاری چنین همایشی یعنی مبارزه با افراط‌گرایی، مسئله مهم امروز است که متأسفانه در قرقیزستان به چنین همایش‌های تخصصی توجه نشده است. ازاین رو، بهتر است در این همایش اساتید دانشگاه‌ها، نویسندگان، مدارس، دانشجویان و حتی مردم عادی شرکت کنند.
وی افزود: امروز سواد دینی مردم پایین است و دل پاک جوانان قرقیزی که به طور عمیق اسلام و مبانی دینی را خوب درک نکرده‌اند؛ در حالیكه کارهای تبلیغی گروه‌های افراطی بیشتر و زودتر توجه دینداران را به خود جلب کرده است.
سلطان رایف ادامه داد: اگر ما بتوانیم اصل موضوع را روشن کنیم و جهان‌بینی اسلامی را به طور عمیق و درست معرفی کنیم، جوانان و همه مردم از ته دل می‌توانند در مقابل افراط‌گرایی بایستند.
وی افزود: افراط‌گرایی نه تنها مشکل جهان اسلام؛ بلکه مشکل تمام دنیاست. افراط‌گرایی یک جنگ اعلام نشده است و ما نمی‌توانیم با توفان و جنگ مقابل آن بایستیم؛ اما می‌توانیم با سواد دینی و دل پاک در برابر آنان بایستیم و موفق شویم.
این پژوهشگر قرقیزی در بخش دیگری از سخنانش اظهار كرد: در سال 1996 قرآن کریم اولین بار به زبان قرقیزی ترجمه شد و من به عنوان ویراستار، در ویرایش این کتاب وحیانی ورود پیدا کردم. یقین دارم که  قرآن کریم نفرموده است آدم بر آدم ظلم کند.
وی بیان کرد: متأسفانه کشورهای اروپایی، تمدن اروپا، یونان و ... را به جهان به صورت گسترده معرفی می‌کنند؛ اما تمدن کشورهای مسلمان، به ویژه تمدن درخشان ایران معرفی نمی‌شود. ما باید تمدن ایران را بیشتر بخوانیم و نسل جدید را با آن بیشتر و گسترده‌تر آشنا کنیم.
سلطان رایف تأكید كرد: اگر یک گروه دانشمندان یا نویسندگان معروف قرقیزستان به ایران  سفر کنند و دستاوردها و پیشرفت‌های آن را به صورت کتاب دربیاورند، برای مردم قرقیزی و نسل جدید خیلی اثرگذارخواهد بود.  
وی در پایان پیشنهاد داد برای مطالعه بر روی میراث فرهنگی ایران و پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران، هیئتی متشکل از چهار نفر از نویسندگان، خبرنگاران و عکاسان معروف قرقیزستان با کمک رایزنی فرهنگی كشورمان به ایران اعزام شوند و کتاب ایران امروز، دستاوردها و پیشرفت‌های آن را با استفاده از گزارش سفر تهیه و در قرقیزستان منتشر کنند.
captcha