استقبال از بزرگترین قرآن زرباف جهان در استانبول + عکس
کد خبر: 3581966
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۳

استقبال از بزرگترین قرآن زرباف جهان در استانبول + عکس

گروه بین‌الملل: بزرگترین قرآن زرباف جهان در چهارمین نمایشگاه بين‌المللی کتاب استانبول با استقبال گسترده بازدیدکنندگان مواجه شد.

استقبال از بزرگ‌ترین قرآن زرباف جهان در استانبول + عکس
ماهر الحاضری با قرآن زرباف در نمایشگاه استانبول
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه خبری makkahnewspaper، این قرآن 80 سانتی‌متر طول و 60 سانتی‌متر عرض دارد و 210 متر پارچه در آن به کار رفته است.
غرفه بخش عربی چهارمین نمایشگاه کتاب استانبول در معرض دید عموم قرار گرفت و این قرآن بزرگترین قرآن زربافی‌شده در جهان است و 200 کیلوگرم وزن دارد.
قرآن ابریشمی نمایشگاه استانبول را ماهر الحاضری، خوشنویس و هنرمند سوری در 12 جلد زربافی کرده و در داخل این جلدها 425 صفحه از قرآن به رسم‌الخط عثمانی قرار داده شده است.
زربافی قرآن طی 12 سال
الحاضری، زربافی این قرآن را طی 12 سال انجام داده و این اثر ارزشمند در چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب استانبول که یکشنبه، 15 اسفندماه، به کار خود پایان داد، چشم هر بازدیدکننده‌ای را خیره کرد.
وی درباره نحوه انجام این کار هنری قرآنی گفت: قرآن به روش‌های مختلف از جمله بر روی کاغذ و پوست با جوهر کتابت شده است، من می‌خواستم با روشی متفاوت این کار را انجام دهم، به همین دلیل آیات را روی پارچه زربافی کردم.
الحاضری افزود: چون خوشنویس هستم، از کودکی دوست داشتم قرآن را با قلم کتابت کنم؛ اما زمانی که زربافی را یادگرفتم، به جای کتابت کلام وحی روی کاغذ، آیات را روی پارچه زربافی کردم.
ماهر الحاضری تصریح کرد: این کار را از سال 1998 میلادی در شهر «حمص» سوریه آغاز کردم و اتمام آن تا 2010 ادامه داشت.
ماهر الحاضری: در این کار مفهوم صبر را آموختم
وی گفت: در طول زربافی قرآن مفهوم زیبای صبر را آموختم، اول احساس می‌کردم به خاطر اینکه این کار به تلاش، دقت، برنامه‌ریزی و مهارت کافی نیاز دارد، هرگز تمام نمی‌شود؛ اما به بهترین شکل به اتمام رسید.
الحاضری درباره جلدهای این اثر معنوی اظهار کرد: هر جلد آن دو جزء و نیم از قرآن را که معادل 50 صفحه به رسم‌الخط عثمانی است، در خود جای داده است.
وی افزود: زربافی قرآن با نقطه‌گذاری 8 سال طول کشید و دو سال هم بررسی و ارزیابی لغوی آن توسط شیوخ و قاریان شام از جمله «مصطفی الجلیلاتی» زمان برد و کار جلدکردن هم دو سال ادامه داشت.
این هنرمند سوری با اشاره به طرح پیشنهاد فروش این قرآن در ازای میلیون‌ها دلار گفت: من این پیشنهاد را رد کردم؛ زیرا مایلم قرآنم را به موزه‌ای اسلامی هدیه کنم تا از آن نگهداری شود.
ماهر الحاضری در پایان تأکید کرد: من نمی‌خواهم که قرآن کالایی تجاری باشد، به همین دلیل با پیشنهاد فروش آن مخالف بودم.

تصاویری از قرآن زرباف هنرمند سوری

captcha