قالب‌سازی منطقی و تدوین آیین‌نامه جامع حمایت از نخبگان قرآنی
کد خبر: 3607831
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۸
سرابی در گفت‌وگو با ایکنا مطرح کرد:

قالب‌سازی منطقی و تدوین آیین‌نامه جامع حمایت از نخبگان قرآنی

گروه فعالیت‌های قرآنی: قائم‌مقام شورای عالی قرآن با بیان اینکه باید قالب‌ها و ساختارهای منطقی برای حمایت از نخبگان قرآنی کشور طراحی شود، ابراز کرد: در همین زمینه تدوین آیین‌نامه جامع حمایت از نخبگان قرآنی در دستور کار شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور قرار دارد که اگر بتوانیم این قالب‌سازی و برنامه جامع را تثبیت کنیم، نیاز نخبگان قرآنی به حمایت‌های مادی موردی قطع خواهد شد.

سیدعلی سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، در رابطه با وضعیت تشکیلات و ساختار قرآنی کشور، ابراز کرد: ما در یک دهه گذشته رشد خوبی در ساختارهای قرآنی کشور شاهد بودیم.
وی با بیان اینکه رشد ساختارهای قرآنی به این معنا نیست که ما در شرایط فعلی وضعیت مناسبی داریم اما می‌توان گفت بسیاری از عقب‌ماندگی‌ها جبران شد، ادامه داد: برای نمونه می‌توان به تأسیس نهاد شورای توسعه فرهنگ قرآنی و تصویب منشور توسعه فرهنگ قرآنی کشور در شورای عالی انقلاب فرهنگی که وظیفه مهندسی فرهنگی کشور را دارد، اشاره کرد.
سرابی اضافه کرد: در جهان اسلام چنین سند و چشم‌اندازی برای توسعه فرهنگ قرآنی منحصر به فرد است، نخبگان فرهنگی کشور منشوری را مصوب کردند که با تحقق آن جامعه ما بسیار به تعالیم و آموزه‌های قرآنی نزدیک خواهد شد.
افزایش سطح مدیریت قرآنی کشور در یک دهه گذشته
وی افزود: از جمله موارد رشدی که در ساختارهای قرآنی دهه اخیر کشور شاهدش بودیم تأسیس معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، که در اوایل دهه 90 اتفاق افتاد و سطح مدیریت قرآنی کشور را ارتقاء بخشید، در اوقاف نیز یک رشد شاهد بودیم، آنجایی که یک سازمان به یک نهاد مستقل قرآنی ارتقاء یافت و این رشد در ساختارهای جدید قرآنی کشور در سایر نهادها نیز قابل مشاهده است.
قائم مقام شورای عالی قرآن با بیان اینکه با ارتقاء سطح ساختارهای قرآنی کشور امکان جذب استعدادهای قرآنی در مدیریت اجرایی نهادها افزایش یافت، بیان کرد: این افزایش رشد و ارتقاء سطح، سبب شد تا در زمینه اعتبارات نیز بتوان بودجه‌های مناسب‌تری را جذب کرد.
وی ضمن اشاره به انتقاداتی که نسبت به چهارچوب و ساختار شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور وجود دارد، گفت: یک ساختاری که حدود 7 سال از عمرش می‌گذرد به طور طبیعی نسبت به تشکیلات قدیمی‌تر خلأهایی دارد و تعدد اعضای این شورا از موارد مسئله‌سازی بود که تا یک‌ سال پیش ما را با موضوع عدم حدنصاب و لغو جلسات شورا مواجه می‌کرد و البته این مسئله تا حد زیادی با عضویت معاونان وزرا در شورا و حضور آن‌ها حل شد.
بررسی تشکیلات قرآنی کشور توسط قائم مقام شورای عالی قرآن
شورای توسعه، مغزی متفکر برای رصدکردن دستگاه‌های قرآنی
سرابی با اشاره به اهمیت اصل وجود شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور افزود: مهم‌ این است که یک مغز متفکر از نخبگان فرهنگی مسائل و وظایف دستگاه‌های قرآنی کشور را برعهده بگیرد و این‌ فعالیت‌ها را مورد ارزیابی قرار دهند و خلأها را شناسایی کنند که این خود یک دستاورد بزرگ بود.
دغدغه شورای توسعه، فراگیری آموزش عمومی است
وی با بیان اینکه شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور در چهارچوب کارگروه‌های خود برای برنامه ششم توسعه کارکرده و بندهایی را نیز مصوب کرده است، عنوان کرد: اولویت کاری شورا برای سند چشم‌انداز پنج ساله پیش رو در اسناد راهبردی هر کمیسیون تدوین شده اما اولویت و دغدغه اصلی شورا در این پنج سال، فراگیری آموزش عمومی خواهد بود و این یعنی کمسیون آموزش عمومی بیشترین پتانسیل را جذب کرده است.
سرابی با اشاره به وظایف نهادها در قبال کار نخبگان قرآنی کشور اظهار کرد: نخبگان قرآنی کشور به عنوان مبلغان قرآن یک وظایفی دارند و این وظایف معطوف به هیچ حمایتی نیست، بلکه فعالان قرآن با عشق به قرآن این خدمت بااخلاص را انجام می‌دهند اما نظام‌ اسلامی و نهادهای مربوطه وظایفی در زمینه پشتیبانی از این نخبگان بر عهده دارد.
قالب‌سازی منطقی برای حمایت از نخبگان قرآنی
وی افزود: معتقدم بایستی قالب‌ها و ساختارهای منطقی برای حمایت از نخبگان قرآنی کشور طراحی شود و اگر این اتفاق رخ دهد ما از بسیاری کمک‌های نقدی بی‌نیاز خواهیم شد، برای مثال ایجاد طرح‌هایی برای اعطای مدرک رسمی به برخی فعالان قرآنی در رشته‌های خاص سبب به وجود آمدن جایگاه اجتماعی برای فعالان قرآنی شده و ما از این طریق می‌توانیم حمایت‌های خود را اعمال کنیم.
سرابی ادامه داد: تدوین آیین‌نامه جامع حمایت از نخبگان قرآنی در دستور کار شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور قرار دارد و اگر بتوانیم این قالب‌سازی و برنامه جامع حمایت از نخبگان را تثبیت کنیم، نیاز نخبگان قرآنی به حمایت‌های مادی موردی قطع خواهد شد.
ادغام اتحادیه‌های قرآنی ضرورت دارد
وی در پایان به موضوع ادغام دو اتحادیه قرآنی کشور اشاره کرد و گفت: این یک مسئله ضروری در حوزه حمایت از مؤسسات و نهادهای قرآنی است و دوگانگی در مدیریت قرآنی را از بین می‌برد، امیدواریم کار ادغام اتحادیه در استان‌ها تا اوخر تابستان به اتمام برسد و با اتمام این طرح در مهرماه سال جاری شاهد حمایت‌های تقنینی، حقوقی و مادی با کمک نهادهای مختلف نسبت به مؤسسات قرآنی باشیم.  
captcha