استفاده از آیات قرآنی در صدر اسلام بر روی چرم/ با زیارت عاشورا آرام می‌شوم
کد خبر: 3609287
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۶

استفاده از آیات قرآنی در صدر اسلام بر روی چرم/ با زیارت عاشورا آرام می‌شوم

گروه فرهنگی: هنرمند سوخت‌نگار با اشاره به اینکه روزگاری كه هنوز كاغذ در اختيار انسان نبوده، افرادي  مطالب را روي چرم می‌نوشتند، عنوان کرد: نمونه بارز آن آيات قرآني است كه در صدر اسلام جهت ماندگاري بيشتر بر روي چرم نوشته شده است.

سمیه رحیمی، هنرمند سوخت‌نگار افغانستان، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، با اشاره به اینکه چهار سال است که به هنر سوخت‌نگاری چرم بر روی جعبه‌های قرآن، آن هم با ضایعات روی آورده‌ام، عنوان کرد: هنر اصلی من سوخت‌نگاری و معرق بر روی چوب است، در رشته‌های دیگری همچون مشبک، تذهیب فعالیت دارم.

وی ادامه داد: چون کار مشبک است، از تکه و ضایعات چوب و چرم زیاد استفاده می‌شود، در مرحله بعد هنر خط است که مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این هنرمند اهل افغانستان در ادامه گفته‌های خود، افزود: در ادوار گذشته، برای نشان دادن شخصیت، درجه و رتبه اجتماعی شخص علاوه بر کتابت روی چرم، دور آن را هم با تذهیب و نقاشی زیباتر می‌کردند، ریشه این هنر در شرق جهان است.
رحیمی با بیان اینکه طراحی روی چرم از اوایل دوره قاجار به صورت مستقل پاگرفت، اظهار کرد: نقاشی روی چرم را روی جعبه‌های جواهر، آینه‌های روی دیوار و جلد کتاب‌ها کار می‌کردند و مصرف‎کنندگان این آثار هنری، هم قشر متمول یا اشراف و درباریان بوده‌اند، این هنر کم کم در اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی همراه با دیگر هنرها در سطح جامعه و بین مردم گسترش یافته است.
وی با بیان اینکه سوخت‌نگاری چرم بر روی جعبه‎های قرآن از جمله زیرمجموعه‌های هنر چرمی است، ادامه داد: از این هنر برای تزیین قلمدان‌ها، آینه‌ها، صندوق‌ها، زیرلیوانی‌ها، جلدهای کتب نفیس و. . . استفاده می‌شود. 
این هنرمند سوخت‌نگار با تأکید بر اینکه نقوش مورد استفاده در طراحی بر روی چرم گل و مرغ، مینیاتور است، افزود: در زمان‌های دور، هنر نوشتن روی چرم وجود داشته است و شايد نتوان به طور دقيق قدمت اين رشته را بيان كرد.

استفاده از آیات قرآنی در صدر اسلام بر روی چرم

رحیمی ادامه داد: روزگاری كه هنوز كاغذ در اختيار انسان نبوده، افرادی بودند كه مطالب را روی چرم مي‌نوشتند و به نسل‌های بعد به يادگار مي‌گذاشتند، نمونه بارز آن آيات قرآنی است كه در صدر اسلام جهت ماندگاری بيشتر بر روي چرم نوشته شده است لذا می‌توان، گفت كه هنر طراحی روی چرم يكی از قديمی‌ترين و جذاب‌ترين رشته صنايع دستی بوده است.

وی در خصوص وضعیت فروش این آثار، بیان کرد: متأسفانه هنر سوختن‌گاری چرم بر روی جعبه‌های قرآن بازار فروش خوبی در مشهد ندارد.

این هنرمند با اشاره به اینکه مردم افغانستان علاقه زیادی به هنر دارند، تصریح کرد: خامک‌دوزی، آیینه‌کاری و هنر طراحی بر روی لباس، از جمله علاقه‌مندی بانوان افغانستان است، اما به دلیل ناامنی و جنگ، بازاری که بخواهند محصولات خود را ارائه دهند نیست.

هنری که در آن روح خداوند متجلی باشد بیشتر مورد قبول مسلمانان واقع می‌شود

وی در ادامه با اشاره به اینکه هنری که در آن روح خداوند متجلی باشد بیشتر مورد قبول مسلمانان واقع می‌شود، اظهار کرد: مسلما استفاده از آیات و روایات قرآن در آثار هنری، به اثر جان می‌بخشد و باعث می‌شود تا مخاطب به خوبی با آن ارتباط برقرار کند.

با زیارت عاشورا آرام می‌شوم

رحیمی در ادامه گفته‌های خود، با بیان اینکه با زیارت عاشورا و آیت‌الکرسی آرام می‌شوم، عنوان کرد: آثار زیادی در خصوص زیارت عاشورا و آیت‌الکرسی داشته‌ام و هر زمان در زندگی آرامشم را از دست می‌دهم به این زیارت و آیه قرآن مراجعه می‌کنم. 

captcha