مهجوریت قرآن در لیالی قدر و راهکاری رفع آن
کد خبر: 3609370
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۸
یادداشت وارده/

مهجوریت قرآن در لیالی قدر و راهکاری رفع آن

گروه فعالیت‌های قرآنی: یکی از قاریان بین‌المللی کشورمان طی یادداشتی به بیان مصادیق مهجوریت قرآن کریم در لیالی قدر پرداخته و در ادامه آن نیز راهکارهایی برای رفع این مهجوریت ارائه داده است.

مهجوریت قرآن در لیالی قدر و راهکاری رفع آن
به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، علی‌اصغر شعاعی، دارنده رتبه اول مسابقات بین المللی قرآن کشور هندوستان در سال 86 هندوستان و از عضو هیات علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن طی یادداشتی که آن را در اختیار تحریریه ایکنا قرار داده است به بیان مهجوریت قرآن کریم در شب‌های قدر و برخی مصادیق آن پرداخته و در ادامه نیز راهکارهای آن را بیان کرده که در ادامه آمده است.
مصادیق مهجوریت قرآن در شب قدر و راهکارهای رفع آن
طبق روایات، ماه مبارک رمضان بهار قرآن است؛ چرا که در حقیقت، ماه رمضان، ماه تولد قرآن است؛ چنان كه امام باقر(ع) فرمود: «لِكُلِّ شي‏ءٍ رَبيعٌ و رَبيعُ القُرآنِ شَهرُ رَمَضان» برای هر چيز بهاري است و بهار قرآن ماه رمضان است».
از سوی دیگر و چنان که امام صادق(ع) فرموده‌اند: «وَ قَلْبُ شَهْرِ رَمَضان لَيْلَةُ الْقَدْرِ؛ شب قدر، قلب ماه رمضان است». شب قدر، لحظات اوج معنویت می‌باشد، لحظاتی که قلب پیامبر اكرم(ص) همه قرآن را از امين وحي، فرا گرفت و قرآن از لوح محفوظ بر قلب نوراني اشرف رسل منعكس شد.
شب‌های قدر تجلی پيوند قرآن و عترت(ع) است؛ چرا كه از یک سو، شب نزول قرآن و بركات آسمانی و احيای آن معادل بيش از هزار ماه است و از طرفی شب‌هايی است كه يادآور شهادت مظلومانه مولای شيعيان حضرت علی(ع) است. اما با وجود آنچه گفته شد یکی از مهم‌ترین مصادیق و ایام مهجوریت قرآن، شب‌های قدر است.
متاسفانه در شب قدر، سهم قرآن صرفاً تلاوت شروع مراسم و نیز قرآن به سر گرفتن در پایان برنامه  است و از تلاوت و تفسیر شأن این شب مبارک و قرآن کریم خبری نیست. به راستی چرا از حدود پنج ساعت برنامه شب‌ قدر تنها دقايق مختصری به قرآن و آن هم صرفاً قرائت قرآن بدون فرصت نظر كردن مردم به قرآن اختصاص می‌يابد؟ آيا حيف نيست كه در شب قدر خود قرآن جزء برنامه‌های اصلی نباشد،  در این شب اهل قرآن نیز در غربت به سر می برند.
آیا حیف نیست در اين شب‌های عزيز از قاريان و مفسران كمتر استفاده ‌شود. این که معمولاً كمترين دعوت قاريان در شب‌های قدر است، مثل اين است كه بگوييم كمترين دعوت از مداحان در شب‌ عاشوراست، در حالی که شلوغ‌ترین شب مداحان شب عاشوراست.
در تبليغات برنامه‌های شب‌های قدر صرفاً نام چند مداح و سخنران ديده می‌شود و جايی برای قاری و مفسر نيست، در شب‌های قدر از فضايل قرآن كمتر گفته می‌شود، يعنی آن شور و عشقی كه در شب‌ عاشورا نسبت به اهل بيت(ع) در مردم ايجاد می‌شود، در شب‌های قدر نسبت به قرآن كمتر در مردم ايجاد می‌شود. اگر در شب قدر عشق به قرآن را در جوانان ایجاد نکنیم، فرصت مناسب برای این فرهنگسازی چه موقعی است؟
جهت رفع مهجوریت قرآن در شب قدر پیشنهاداتی از قبیل تبیین جایگاه قرآن و اهمیت انس با آن از سوی خطبا، بیان احادیث فضیلت قرآن و ایجاد شور و شوق در جوانان جهت انس بیشتر با قرآن به ویژه از سوی صدا و سیما، بیان سیره قرآنی حضرات معصومین(ع) به ویژه مولای متقیان حضرت علی (ع)، بیان ضرورت پیوند قرآن و عترت(ع) با توجه به حدیث ثقلین، قرائت يك جزء قرآن كريم و يا سور‌ه‌هایی كه به قرائت آنها در شب‌های قدر سفارش شده است مانند سوره‌های مباركه «دخان، روم و عنكبوت»، دعوت از قاریان و حافظان و مفسران ممتاز، برگزاری مسابقات قرآنی به ویژه برای کودکان و نوجوانان می‌توان از جمله برنامه‌هایی برای مهجوریت‌زدایی از قرآن در شب قدر عنوان کرد.
همچنین برنامه‌ریزی جهت برگزاری ختم قرآن توسط تمام شرکت‌کنندگان از طریق مشخص نمودن سهمیه چند صفحه ای برای هر نفر و برنامه‌هایی از این دست می‌تواند به رفع مهجوریت قرآن در این شب‌های گرانقدر کمک کند. بی‌شک بهترین مجری این پیشنهادات جامعه قرآنی و نهادهای قرآنی و فرهنگی جامعه است.
صداوسيما به ویژه شبكه قرآن و معارف و راديو قرآن با پخش برنامه‌های مناسب و جلسات متنوع كه در آن پيوند قرآن و عترت(ع) متجلی است و ارگان‌هایی از قبیل مانند سازمان تبليغات اسلامی و سازمان اوقاف و امور خيريه با برنامه‌ريزی دقیق می توانند تا حدی از مهجوريت قرآن بكاهند.
به اميد اينكه  شكايت پيامبر(ص ) در سوره مباركه «فرقان» «وَقَالَ الرَّسُولُ یَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هَذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا»، شامل حال ما نشود.
captcha