استفاده از ظرفیت‌های اسلامی برای مقابله با بحران‌های زیست محیطی شهری
کد خبر: 3622308
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۱
نصرتی تأکید کرد:

استفاده از ظرفیت‌های اسلامی برای مقابله با بحران‌های زیست محیطی شهری

گروه سلامت: رئیس مجمع جهانی شهرهای اسلامی با اشاره به بحران‌های شهری و آلودگی‌های محیط زیستی، راه حل مقابله با آین آلودگی‌ها را بهره برداری ظرفیت‌های ایرانی و اسلامی در برخورد با شهرفروشی و آینده فروشی از طریق راه‌حل‌های میان مدت عنوان کرد.

مسعود نصرتی رئیس مجمع شهرهای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به بحران‌های شهری و آلودگی‌های محیط زیستی راه حل مقابله با آین آلودگی‌ها را بهرهبرداری از ظرفیت‌های ایرانی و اسلامی در برخورد با شهر فروشی و آینده فروشی از طریق راه حل‌های میان مدت عنوان کرد.
وی تصریح کرد: امروزه بسیاری از راه‌حل‌های جهانی برای مقابله با بحران‌های شهری بر مبنای ظرفیت‌های بومی شکل گرفته است، ما نیز علاوه بر این تجربیات جهانی ظرفیت بزرگی از فرهنگ ایرانی و آموزه‌های اسلامی داریم که می‌توانیم از این ظرفیت‌ها برای مقابله با آینده فروشی و شهر فروشی و حل معضلاتی مانند حمل و نقل، ترافیک و آلودگی هوا استفاده کنیم.
نصرتی بیان کرد: سه شهر در جهان در حوزه حمل و نقل، ترافیک و آلودگی هوا و همچنین اقتصاد در رده آخرین شهرهای جهان بودند، این شهرها با تکیه بر ظرفیت‌های بومی الان نه تنها این سه معضل را ندارند، بلکه در رده شهرهای برتر جهان قرار گرفته‌اند.
وی تأکید کرد: با ظرفیت‌های اسلامی می‌توان در کلان شهرها اتحادی برای مقابله با بحران‌های شهری به وجود آورد و از طریق راه‌حل‌های میان مدت این مشکلاتی که امروز گریبان‌گیر شهرهای مختلف است را حل کرد.
شهردار قزوین عنوان کرد: هر کس ادعا کند با راه‌حل‌های کوتاه مدت می‌توان بسیاری از مشکلات شهری را حل کرد مسلما عقلانی فکر نمی‌کند. باید با تعریف برنامه‌های میان مدت کار را پیش ببریم. آن سه شهر با بحران‌هایی که الان در تهران و اکثر کلانشهرهای ما وجود دارد دست و پنجه نرم می‌کردند اما الان آن مرحله را پشت سرگذاشته‌اند.
رئیس مجمع جهانی شهرهای اسلامی با بیان اینکه ۲۷ هزار تجربه موفق شهرها از سال ۱۹۹۶ جمع آوری شد گفت: در کنار این تجربه‌ها راه حل‌هایش هم وجود داشته، سنجش شده، امتیاز بندی شده و حتی جوایزی گرفته‌اند و همه کشورها از این تجربیات استفاده می‌کنند و برای حل مسائلشان سعی و خطا نمی‌کنند و گره‌هایی که در این شهرها وجود دارد را با همین روش‌ها مرتفع می‌کنند. ما نباید نگران باشیم زیرا الان ۲۷ هزار راه حل موفق وجود دارد فقط باید این‌ راه‌حل‌های موفق را ببینیم و آن‌ها را به کار بگیریم و مطمئناً در این صورت هزینه‌ها به شدت پایین می‌آید.

دقیقاً مبارزه با توسعه پایدار در دستور کار قرار گرفت!
وی اظهار کرد: دیگر به شیوه سنتی نمی‌توان شهرهای کشور را اداره کرد، قرار بود شهرهای ما از سال ۱۳۶۳ خودکفا باشند و تولید در آمد توسط خود شهرها صورت بگیرد ولی متاسفانه ابزارهایی که این درآمد را فراهم می‌کند کاملا سلیقه‌ای شده و آینده‌فروشی، شهرفروشی، تراکم فروشی و دقیقاً مبارزه با توسعه پایدار در دستور کار قرار گرفته است.
نصرتی ادامه داد: شهری که در اختیار ما به امانت گذاشته شده و متعلق به آیندگان است؛ ما فقط حق داریم عرصه حاضر آن را استفاده کنیم، اما اضافه بر ظرفیت می‌فروشیم تا امروز بتوانیم آن‌ها را اداره کنیم. پس باید به فکر تولید درآمد پایدار باشیم که برای آن هم راهکار داریم.
وی بیان کرد: ما می‌توانیم با بهترین شیوه‌ها تهران و کلانشهرها را در همین‌ ابتدای مسیر سنجش کنیم که بدانیم کجا قرار گرفته‌ایم و چه کارهایی باید انجام دهیم تا بعد درآمد پایدار داشته باشیم و باید ببینیم چه پروژه‌هایی را باید اضافه کنیم که این درآمد پایدار را ایجاد کنند.
نصرتی یادآور شد: اکثر شهرهای ما به‌خصوص کلانشهرها و مراکز استان‌ها توانمند هستند و این قابلیت را دارند که به تولید درآمد پایدار برسند و آینده شهر را نفروشند و از این شیوه سنتی خارج شوند چون این‌ها را بر اساس تجربه بازدید کرده‌ایم و دیده ایم.
وی با بیان اینکه ایران با تمدن ایرانی و فرهنگ غنی اسلامی و آمیخته شدن این دو کنار هم حرف‌های فراوانی برای مدیریت شهری دارد گفت: ما می‌توانیم ایران را با موضوعات بسیار متفاوتی در حوزه بین‌المللی معرفی کنیم. وقتی قرار بود پایلوت جهانی شکوفایی شهری انتخاب شود ۶۴ شهر از ۳۸ کشور دنیا مدعی این کار شدند؛ در یک رقابت که طی سه مرحله داوری شد، قزوین تنها شهر ایرانی بود که در این رقابت حضور داشت و پس از سه مرحله داوری ما به رقابت پایانی که تنها دو شهر در آن حضور دارند رسیدیم و سرانجام هم قزوین انتخاب شد. این یعنی یک شهر ایرانی بین تمام کشورهای جهان ادعای شکوفایی شهری کرد.
نصرتی افزود: این موضوعات باید در حوزه عمومی اطلاع رسانی شود و ما باید ایران را با این موضوعات مختلف در حوزه بین‌المللی مطرح کنیم. تمام هم‌میهنان ما باید متوجه شوند که جایگاه ایران به جایی رسیده که وقتی قرار است یک شهر با شیوه رقابتی و در حضور همه مدعیان جهانی به عنوان پایلوت شکوفایی شهری انتخاب شود، یک شهر ایرانی در این رقابت شرکت می‌کند و پیروز هم می‌شود و برایش سند تهیه می‌کنند  و سندش در مقر رسمی سازمان ملل در ژنو تصویب می‌شود.


انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۵/۰۲ - ۱۲:۱۶
0
0
باید به تحقق این امر کمک کرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۵/۰۲ - ۱۲:۲۴
0
0
اگر این موضوع عملیاتی شود تاثیرگذاری و پیامدهای خوبی برای جامعه به همراه دارد
captcha