نگاهی به آئین‌نامه فنی جشنواره قرآنی مدهامتان
کد خبر: 3622834
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰

نگاهی به آئین‌نامه فنی جشنواره قرآنی مدهامتان

گروه مسابقات: دوازدهمین دوره جشنواره قرآنی مدهامتان که امسال شاهد تغییراتی مفاهیم محور در آئین‌نامه خود بوده است، هم اکنون در مرحله ثبت نام قرار دارد و آئین‌نامه آن طی روزهای اخیر به استان‌ها ابلاغ شده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، دوازدهمین دوره جشنواره قرآنی مدهامتان که ویژه اعضای کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد است و با ابلاغ آئین‌نامه آن و آغاز زمان ثبت نام رسماً وارد فاز اجرایی شده است.  
در ادامه نگاهی گذرا به آئین‌نامه فنی این جشنواره که زمان برگزاری مرحله کشوری آن آذرماه خواهد بود، انداخته‌ایم.
در این جشنواره برای رشته قرائت تحقیق و ترتیل قرآن در آیتم‌ها تجوید، لحن، وقف و ابتدا و صوت به هر متسابق نمره داده خواهد شد که نمره هر کدام از آنها به ترتیب 35، 30، 15 و 20 امتیاز خواهد بود. در این بخش قرائت هر شرکت‏ کننده، با فاصله قرائت یک نفر و به قید قرعه تعیین می‌شود.
در رشته قرائت (تحقیق)، استان‌هایی که تعداد کانون‌های فرهنگی و هنری آنها تا فروردین ماه امسال از 900 کانون به 1300 کانون رسیده باشد،‌ نفرات اول و دوم و استان‌هایی که تعداد کانون‌های فرهنگی و هنری آنها تا تاریخ مذکور بالای 1300 کانون باشد،‌ نفرات اول تا سوم مرحله استانی، به مرحله کشوری راه خواهند یافت.
از جمله نکات در نظر گرفته شده در این مرحله و پیش‌شرط حضور افراد در مرحله بالاتر کسب حد نصاب لازم است. بر همین اساس متسابقان باید حداقل در آیتم‌های تجوید 27، لحن 19، صوت 13، وقف و ابتدا 11 و جمع کل 70 امتیاز را کسب کنند تا به مرحله بالاتر راه یابند. 
کلیات رشته حفظ قرآن 
برای كسب رتبه جهت دریافت جواز حضور در مرحله بعد، حداقل امتیاز كسب‌شده توسط شرکت‏ کنندگان باید به این شرح باشد، حسن حفظ 75، تجوید، 24، وقف و ابتدا 11، صوت 12، لحن 18 و جمع کل 140 امتیاز کسب کنند تا از مرحله استانی به مرحله کشوری راه یابند.
همچنین اگر دو نفر در این بخش نمره مساوی کسب کنند، تعیین رتبه پس از بررسی‌ بخش‌های مختلف صورت می‌گیرد و اولویت به ترتیب با حسن حفظ، تجوید، وقف و ابتدا، لحن و صوت خواهد بود. 
براساس گزارش ایکنا، مسابقات رشته حفظ کل قرآن کریم در مرحله کشوری، دو مرحله مقدماتی و نهایی خواهد داشت، مسابقات سایر بخش‌های رشته حفظ قرآن کریم در مرحله کشوری، یک یا دومرحله‌ای خواهد بود که تصمیم در این زمینه بر عهده هیئت داوران است. همچنین حد نصاب برای حضور حافظان در مرحله دوم کشوری، کسب 80 امتیاز از 100 امتیاز حسن حفظ در مرحله اول است.
در این دوره از جشنواره شرکت کنندگان رشته حفظ که در ادوار گذشته از مرحله استانی به مرحله کشوری راه یافته‌اند، نمی‌توانند در مقطع پایین‌تر شرکت نمایند. همچنین در رشته حفظ کل قرآن کریم استان‌هایی که تعداد کانون‌های فرهنگی و هنری آنها تا فروردین‌ماه امسال از 900 تا 1300 کانون باشد، دو سهمیه برای حضور در مرحله کشوری و استان‌هایی که تعداد کانون‌های فرهنگی و هنری آنها تا تاریخ مذکور بیشتر از 1300 کانون باشد، سه سهمیه برای اعزام به مرحله کشوری خواهند داشت.
کلیات رشته اذان 
در رشته اذان نیز صوت 35، لحن 35، صحت و فصاحت الفاظ و عبارات 20 و اجرای ممتاز 10 امتیاز خواهد داشت. همچنین حداقل امتیازی که شرکت کنندگان باید کسب کنند تا به مرحله کشوری راه یابند عبارت از؛ صوت 27، لحن 27، صحت و فصاحت الفاظ و عبارات 13، اجرای ممتاز 3 و جمع کل 70 امتیاز خواد بود. 
کلیات رشته مفاهیم قرآن و نهج البلاغه  
در جشنواره دوازدهم این رشته تنها در مرحله استانی و به صورت اینترنتی و کتبی برگزار خواهد شد. جزوه‌ای با موضوع «نماز و امربه معروف و نهی از منکر در قرآن و نهج البلاغه» تهیه و فایل pdf  این جزوه طی روزهای گذشته بر روی پایگاه اطلاع رسانی جشنواره جوانان مساجد به نشانی www.javananemasajed.ir قرار گرفته است. 
تمامی شرکت کنندگان در دوازدهمین جشنواره مدهامّتان باید تا پایان صفحه 54 (فصل اول)  را مطالعه و  از ساعت 10 تا 17 در تاریخ 20 مردادماه در آزمون کتبی و اینترنتی مفاهیم شرکت نمایند. نمره کسب شده توسط شرکت کنندگان در این بخش تاثیر مستقیم در نمرات مرحله استانی و کشوری خواهد داشت. 
علاقه‌مندان به شرکت در رشته مفاهیم نیز باید با مطالعه کل جزوه مورد نظر از ساعت 10 تا 17 روز جمعه 27 مهرماه در آزمونی که به صورت سراسری برگزار می‌شود شرکت نمایند.
آزمون مذکور در تاریخ های مورد نظر هم به صورت اینترنتی و هم به صورت مکتوب برگزار خواهد شد و پس از بررسی‌های لازم از 12 نفر برتر آزمون برگزار شده که بالاترین امتیاز را کسب کرده باشند، از طریق دبیرخانه دائمی جشنواره جوانان مساجد تقدیر به عمل خواهد آمد.
کلیات رشته تصحیح قرائت حمد و سوره و اذکار نماز 
این رشته فقط در مرحله استانی و برای گروه سنی 8 تا 15 سال برگزار خواهد شد. در این رشته با اقامه یک رکعت نماز توسط شرکت کنندگان، قرائت (سوره حمد، سوره توحید، افعال و اذکار نماز) در حضور داوران بررسی و تصحیح خواهد شد. پس از پایان داوری از نفرات برتر (کسانی که حداقل 80 درصد امتیاز را کسب کرده باشند) تقدیر به عمل خواهد آمد.
captcha