شرایط امروز کشور وزرایی عاقل، حساس به فساد و مخالف باندبازی می‌طلبد
کد خبر: 3623313
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۱
احمد توکلی:

شرایط امروز کشور وزرایی عاقل، حساس به فساد و مخالف باندبازی می‌طلبد

گروه سیاسی: احمد توکلی سه ویژگی عقل‌محوری، حساسیت جدی نسبت به فساد و دوری از باندبازی را اوصاف مهم کابینه دولت دوازدهم با توجه به شرایط خطیر کشور دانست و گفت: آنچه که کشور را به وضعیت امروز رسانده باندبازی، قبیله‌گرایی سیاسی، رفتار غیر عقلانی و افزایش مفاسد اقتصادی بوده است.

احمد توکلی، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی و رئیس سازمان مردم‌نهاد دیدبان شفافیت و عدالت، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره ویژگی‌های حاکم بر کابینه دولت دوازدهم با توجه به شرایط خاص حاکم بر اقتصاد کشور از یک‌سو و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی از سوی دیگر گفت: اولین و مهم‌ترین مسئله در انتخاب وزرا، عاقل بودن شخص وزیر است. شاید خیلی افراد این جمله من را وهن‌آور بدانند، اما واقعیت این است که توجه به عقلانیت بسیار اهمیت دارد و کار عقلانی کردن عادت خوب بعضی افراد است که بعضی اشخاص فاقد این ویژگی هستند و تحت تأثیر تمایلات، احساسات و جو عمومی تصمیم می‌گیرند و عمل می‌کنند.

عقل‌محوری؛ مهم‌ترین ویژگی کابینه در شرایط فعلی

وی تأکید کرد: امروز کشور بیش از آنکه تصور می‌شود گرفتاری دارد و مردم بیش از آن چیزی که مسئولان فکر می‌کنند در رنج هستند و لذا در این شرایط افراد عاقل می‌توانند گره‌ها را بگشایند و از این جهت است که افرادی باید به عنوان وزیر انتخاب شوند که به تصمیم عقلانی گرفتن و رفتار عاقلانه در برابر مسائل و مشکلات کشور اهمیت قائل شوند.

توکلی یادآور شد: امروز کشور در شرایط عادی نیست که افرادی با داشتن ویژگی‌های معمولی به سمت وزیر برگزیده شوند و در تصمیمات کلان نقش ایفا کنند.

وزرا نسبت به فساد حساسیت داشته باشند/ مبارزه با فساد فقط بگیر و ببند نیست
 
این نماینده سابق مجلس عنوان کرد: مسئله دوم این است که فساد موجود در کشور مانع بزرگ در مسیر پیش روی مسئولان اجرایی کشور است. وزرایی که انتخاب می‌شوند باید نسبت به فساد حساسیت واقع‌بینانه و جدی داشته باشند و فساد را تحمل نکنند.

وی با اشاره به اینکه براساس اصل عاقل بودن، تحمل نکردن فساد فقط به معنای بگیر و ببند نیست، گفت: وزیر باید ساختارها و قوانین فسادزا را بشناسد و به مفسدان میدان ندهد.

باندبازی؛ خط قرمز وزرای انتخابی رئیس جمهور

توکلی ویژگی پایانی کابینه در شرایط فعلی را دوری وزرا از باندبازی دانست و گفت: وزرا باید به مردم نگاه یکسانی داشته و خودشان را خدمت‌گزار همه مردم بدانند. در حقیقت باندبازی، قبیله‌گرایی سیاسی، رفتار غیرعقلانی و افزایش مفاسد اقتصادی بوده که شرایط کشور را به اینجا رسانده و لذا کابینه دولت دوازدهم باید فاقد چنین ویژگی‌هایی بوده تا بتواند در صحنه عمل کارآمدی داشته باشد.

تضاد محافظه‌کاری با رفتار عقلانی

رئیس سازمان مردم‌نهاد دیدبان شفافیت و عدالت در تبیین بیشتر رفتار عقلانی و تفاوت آن با محافظه‌کاری و عدم جسارت در تصمیم‌گیری گفت: آدم عاقل محافظه‌کار نیست و نه تندرو است نه کندرو.

توکلی اظهار کرد: در واقع آدم عاقل براساس اقتضائات زمان و عقل گاهی تند و گاهی کند حرکت می‌کند. بنابراین کندروی و تندروی فی حد ذاته مزیت نیست.

وی در پایان یادآور شد: به عبارتی آدم عاقل حسب واقعیت و براساس مبانی و اصولی که به آن متعهد و پایبند است نقطه بهینه را شناسایی کرده و تصمیم می‌گیرد.
captcha