سیر تا پیاز ویژه‌برنامه‌های دهه کرامت مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی
کد خبر: 3623466
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۱

سیر تا پیاز ویژه‌برنامه‌های دهه کرامت مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی

گروه هنر: مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی به مناسبت دهه کرامت و زادروز خجسته امام رضا(ع) مجموعه‌ای از متنوع‌ترین برنامه‌های فرهنگی و هنری را تدارک دیده است.

علی ثابت‌نیا؛ مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: این مؤسسه طبق سنوات گذشته و به مناسبت ده کرامت و سالروز میلاد باسعادت حضرت امام‌رضا(ع) برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری را تدارک دیده است که در قالب‌های گوناگون هم در مشهد مقدس ویژه زوار آستان قدس رضوی و هم در سراسر کشور تا 13 مرداد؛ زادروز خجسته امام هشتم، ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: براین اساس در شب میلاد کریمه اهل بیت(ع) حضرت فاطمه معصومه(س) یعنی پریشب، رونمایی از 10 اثر فاخر نگارگری و خوشنویسی با موضوع زیارت و دعاهای منسوب به حضرت رضا(ع) همچون «دعای باران آن حضرت در مرو» برگزار شد و علاوه بر آن از 8 قطعه تابلوی چلیپا در مدح و منقبت امام رضا(ع) نیز رونمایی به عمل آمد.

برگزاری شب شعر«ملکوت هشتم»

ثابت‌نیا تصریح کرد: شب‌های شعر «ملکوت هشتم» از شب گذشته و در شامگاه روز ولادت حضرت معصومه(س) در حرم مطهر رضوی آغاز به کار کرد که زین پس به ترتیب در 8 شهر کشور همچون قم، مشهد، ساری، طبس، شیراز و بوشهر ادامه خواهد داشت.

مدیر مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی در ادامه گفت: برنامه رونمایی از جدید‌ترین آثار پویانمایی این مؤسسه با موضوع امام رضا(ع) را در دستور کار قرار داده‌ایم که شامل مجموعه «فانوس لالایی»، «شهر هزار کبوتر»، «رنگین کمان» و «باغ سلطون» است؛ این برنامه رونمایی با حضور هنرمندانی که در ساخت این آثار انیمیشن مشارکت داشته‌اند در مشهد به انجام خواهد رسید و پس از آن به تدریج شاهد پخش آنها از رسانه ملی خواهیم بود.

اکران انیمیشن «در مسیر باران» در 10 سینمای منتخب کشور

وی افزود: در این راستا اکران فیلم انیمیشن سینمایی «در مسیر باران» را برنامه‌ریزی کرده‌ایم که در 10 سینمای منتخب کشور با همکاری حوزه هنری به انجام خواهد رسید؛ مشهد، اصفهان، شیراز، اهواز، تبریز، همدان، سنندج، ارومیه، بیرجند و سبزوار شهرهایی هستند که اکران این فیلم در سالن سینمای مورد نظر آنها در دو سانس 16 تا 18 تا 6  و 18 تا 20 روز پنج شنبه 12 مرداد در آنها اکران خواهد شد و به تبع آن برای اکران عمومی آن در سال 96 برنامه‌ریزی خواهیم کرد.

ثابت‌نیا اظهار کرد: در راستای برنامه‌های حوزه شعر و ادب رضوی، شب شعر «گوهر شاد» یکشنبه 8 مرداد در مشهد برگزار خواهد شد که موضوع این شب شعر، شخصیت زن مسلمان و مبارز انقلابی و همچنین مادران اهل بیت(ع) که در رأس آنها حضرت نجمه خاتون(س) قرار دارد خواهد بود.

وی در ادامه مطلب فوق گفت:  در این شب شعر 14 شاعر برجسته آئینی حضور خواهند داشت و از جمله برنامه‌های حاشیه‌ای آن تقدیر از 8 مادر و همسر شهید مدافع حرم خواهد بود.

برگزاری جشنواره سرود «آوای رضوان»

مدیر مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی تأکید کرد: جشنواره سرود «آوای رضوان» از دیگر برنامه‌های این مؤسسه ویژه دهه کرامت است که همزمان با آغاز این دهه در سراسر کشور شروع به کار کرده  به این شکل که گروه‌های مختلف فعال در زمینه اجرای سرود در مقاطع سنی گوناگون اگر در مجامع و معابر عمومی شهر خود و یا در جریان جشن و محافل مولودی اقدام به اجرای سرود کرده باشند می‌توانند با استفاده از تلفن همراه از این اجرا تصویربرداری کرده و فایل آن را برای شرکت در جشنواره ارسال نمایند.

ثابت‌نیا افزود: از جمله برنامه‌های جانبی این جشنواره اجرای سرود توسط 25 گروه در 25 استان کشور در نوبت‌های متناوب براساس برنامه‌ریزی از شب میلاد و یا صبح روز میلاد است که در مدح و منقبت علی بن موسی الرضا(ع) به اجرای برنامه خواهند پرداخت.

وی گفت: علاوه بر این در شب میلاد امام هشتم یعنی 12 مرداد همخوانی و اجرای سرود دو گروه 500 نفره را در میدان شهدا و صحن جامع حرم مطهر خواهیم داشت که البته در کنار این اتفاق با حضور هنرمندان، نخبگان شهر مقدس مشهد مراسم گلباران در میدان شهدا را  برگزار خواهیم کرد که  از این میدان تا صحن جامع حرکت و پیاده‌روی خواهند کرد و با هدایت و راهنمایی این دو گروه شاهد هم‌آوایی یک اجتماع صدها هزار نفری در اجرای سرودی با موضوع امام رضا(ع) را شاهد خواهیم بود.

برگزاری محفل خوشنویسی «حفظ حصین»

ثابت‌نیا گفت: برنامه‌ای هنری در قالب خوشنویسی با حضور 30 هنرمند خوشنویس مشهدی 11 مرداد در حرم مطهر امام رضا(ع) برگزار خواهد شد تحت عنوان «حفظ حصین» که در آن هنرمندان خوشنویس مشغول خوشنویسی احادیث حضرت رضا(ع) به ویژه حدیث «سلسلة‌الذهب» خواهند شد و آن را با زائران امام هشتم هدیه خواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه 3 اثر نقاشی بر روی بوم‌های بزرگ 3 و 5 متری توسط نقاشان برجسته با موضوع تمثال مدافعان حرم در آستان قدس رضوی ترسیم خواهد شد گفت: علاوه بر این بر روی سکو و ایوان‌های صحن جامع گروهی از هنرمندان تابلوهای نگارگری با موضوع  زندگی امام رضا(ع) و سیره رضوی را طرح خواهند زد که این برنامه به مدت 5 شب ادامه خواهد داشت و این گروه به هنرنمایی در مقابل چشمان زائران خواهند پرداخت.

ثابت‌نیا در پایان گفت: در منطقه خواجه ربیع و در مجتمع فرهنگی امام خمینی(ره) ویژه این ایام به مدت 10 شب در حال برگزاری جشنی هستیم که نمایش عروسکی نیز تدارک دیده شده و در حال اجراست و این برنامه تا شب میلاد حضرت رضا(ع) ادامه یافته و در این شب مبارک مراسم نورافشانی را نیز برای مخاطبان برگزار خواهیم کرد.

امیر سجاد دبیریان

captcha