تدوین روش تحقیق استاندارد برای پژوهش‌های قرآن و سلامت
کد خبر: 3623553
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۹
صالحی بیان کرد:

تدوین روش تحقیق استاندارد برای پژوهش‌های قرآن و سلامت

گروه سلامت: رئیس اداره پژوهش مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت؛ مقدمات تدوین سند راهبردی پژوهش‌های عالی قرآن و سلامت را تشریح کرد.

مهدی صالحی، رئیس اداره پژوهش‌ مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به تدوین سند راهبردی پژوهش در کمیسیون توسعه آموزش  و پژوهش عالی قرآن در نظام سلامت اظهار کرد: برای تدوین این سند باید مقدماتی فراهم شود که یکی از این مقدمات ایجاد بانک  پژوهش‌های قرآن و طب است، این کار به ما کمک می‌کند بدانیم در این پژوهش‌ها کجای جهان ایستاده‌ایم.
وی افزود: ایجاد این بانک موجب می‌شود روندهای علمی را که به این پژوهش‌ها منجر می‌شود، مورد مطالعه قرار داده و مواد اولیه آنها را بشناسیم.
صالحی یکی از دیگر مقدمات تدوین سند راهبردی کمیسیون‌ توسعه آموزش و پژوهش عالی قرآنی را آسیب‌شناسی پژوهش‌های انجام شده دانست و عنوان کرد: این آسیب‌شناسی به این منجر می‌شود که ما آسیب کار خود در وزارت‌ بهداشت یا مجموعه‌‌هایی مانند جهاد دانشگاهی که در این حوزه فعالیت کرده‌اند، شناخته و در جهت رفع آسیب و ضعف‌ها حرکت کرد.
وی گام دیگر را تعیین روش تحقیق علمی مستند و مستدل در تحقیقات بین رشته‌ای قرآن و سلامت بیان کرد و گفت: این روش تحقیق یعنی آن متودلوژی استاندارد که قالب درست  تحقیق و برنامه‌‌ریزی برای انجام آنها را پیش بینی می‌کند. این روش تحقیق با استفاده از صاحب نظران و اساتید حوزه و دانشگاه امسال آماده کرده و بخشی دیگر از آن نیز سال آینده آماده می‌شود.
صالحی عنوان کرد: اینکه بخواهیم با چه روشی به انجام این پژوهش‌ها دست پیدا کنیم در اسناد بالادستی شورای توسعه فرهنگ قرآنی آمده، از سوی دیگر روش تحقیق قرآنی این فرصت را به ما می‌دهد که دست به تدوین استراتژی و تعیین مسیر در کار بزنیم از سوی دیگر هر کسی بخواهد بعدها این کار را ادامه دهد، می‌تواند بر پایه این مستندات کار را پی‌گیرد.
وی در ادامه با بیان اینکه وزارت بهداشت قصد ندارد کارهای نمایشی انجام دهد، عنوان کرد: اگر ما می‌خواستیم در حوزه پژوهش‌های قرآن و عترت کارهای نمایشی انجام دهیم، می‌توانستیم همین امسال 11 کارگاه آموزش قرآن و سلامت را در دانشگاه‌های علوم پزشکی برگزار کنیم، این درحالی است که ما به دنبال کارهای زیر بنایی در این حوزه پژوهش‌های میان رشته‌ای قرآن و سلامت هستیم.


captcha