صبر بر اعمال نیک؛ تاکید خدای متعال در سوره هود
کد خبر: 3623611
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۵
/قرآن؛ کتاب سعادت/

صبر بر اعمال نیک؛ تاکید خدای متعال در سوره هود

گروه معارف: قرآن کتاب سعادت در دنیا و آخرت است و هر کدام از آیات نورانی این کتاب آسمانی در خود هزاران برنامه تعالی انسان را دارد در سوره کبارکه هود علاوه بر داستان چند تن از پیامبران و آیات ایمان به خدا و عذاب ستمگران، صبر به ویژه بر اعمال نیک عنوان شده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از زنجان، خدای متعال قرآن را به عنوان چراغ هدایت برای نوع بشر فرستاده تا سعادت جاودانی او را در همه ابعاد تامین کند.

در آیه ۸۲ از سوره مبارکه الاسراء می‌خوانیم: «وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ وَلَا يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إِلَّا خَسَارًا»؛ «و ما آنچه را براى مؤمنان مايه درمان و رحمت است از قرآن نازل مى ‏كنيم و[لى] ستمگران را جز زيان نمى‏ افزايد».

لازم است بدانیم که ثواب‌ها و فضیلت‌ها و پاداش‌هاى مهمى که براى تلاوت قرآن یا سوره‌ها و آیات خاصى نقل شده هرگز مفهومش این نیست که انسان آنها را به صورت اوراد بخواند و تنها به گردش زبان قناعت کند. بلکه خواندن قرآن براى فهمیدن، و فهمیدن براى اندیشیدن و اندیشیدن براى عمل است .اتفاقا هر فضیلتى درباره سوره‌اى یا آیه اى ذکر شده تناسب بسیار زیادى با محتواى آن سوره یا آیه دارد.

هود(ع) نام پیامبرى است که بر قبیله عاد مبعوث گردیده است. هود نام یازدهمین سوره قرآن مجید است سوره مکى و ۱۲۳ آیه دارد.

ايـن سـوره آيـات تـكـان دهـنـده‌اى مـربـوط به قيامت وبـازپـرسـى در آن دادگـاه عدل الهى و آياتى پيرامون مجازات اقوام پيشين و دستوراتى دربـاره مـبـارزه با فساد دارد كه همگى مسئوليت‌آفرين است.

در آیه اول این سوره مبارکه جایگاه والای قرآن بیان شده «كِتَابٌ أُحْكِمَتْ آيَاتُهُ ثُمَّ فُصِّلَتْ مِنْ لَدُنْ حَكِيمٍ خَبِيرٍ» و در آیه دوم نیز دعوت به پرستش خدای متعال یادآوری شده است: «أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا اللَّهَ إِنَّنِي لَكُمْ مِنْهُ نَذِيرٌ وَبَشِيرٌ».

از آیه 25 این سوره مبارکه داستان قوم نوح را می‌خوانیم: «وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا نُوحًا إِلَى قَوْمِهِ إِنِّي لَكُمْ نَذِيرٌ مُبِينٌ» و از آیه 50 نیز داستان قوم عاد آغاز می‌شود: «وَإِلَى عَادٍ أَخَاهُمْ هُودًا قَالَ يَا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ مَا لَكُمْ مِنْ إِلَهٍ غَيْرُهُ إِنْ أَنْتُمْ إِلَّا مُفْتَرُونَ».

در آیه 51 این سوره مبارکه بیان شده که پیامبران برای اجرای رسالت خود مزدی نمی‌خواهند که در ابتدای آغاز داستان رسالت حضرت هود(ع) این مساله بیان شده است: «يَا قَوْمِ لَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِنْ أَجْرِيَ إِلَّا عَلَى الَّذِي فَطَرَنِي أَفَلَا تَعْقِلُونَ؛ اى قوم من براى اين [رسالت] پاداشى از شما درخواست نمى ‏كنم پاداش من جز بر عهده كسى كه مرا آفريده است نيست پس آيا نمى‏ انديشيد».

از آیه 61 نیز داستان قوم صالح را می‌خوانیم: «وَإِلَى ثَمُودَ أَخَاهُمْ صَالِحًا قَالَ يَا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ...».و در ادامه آیات نیز داستان بشارت اسحاق بیان شده است: «فَبَشَّرْنَاهَا بِإِسْحَاقَ...».

در آیات 114 و 115 این سوره مبارکه بر اقامه نماز اشاره و تاکید بر صبر شده که خدای متعال پاداش نیکوکاران را ضایع نمی‌کند: «وَأَقِمِ الصَّلَاةَ طَرَفَيِ النَّهَارِ وَزُلَفًا مِنَ اللَّيْلِ إِنَّ الْحَسَنَاتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئَاتِ ذَلِكَ ذِكْرَى لِلذَّاكِرِينَ»؛ «وَاصْبِرْ فَإِنَّ اللَّهَ لَا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ».

در آیه 120 از این سوره مبارکه خدای متعال بر اندرز بودن داستان پیامبران اشاره کرده و می‌فرماید: «وَكُلًّا نَقُصُّ عَلَيْكَ مِنْ أَنْبَاءِ الرُّسُلِ مَا نُثَبِّتُ بِهِ فُؤَادَكَ وَجَاءَكَ فِي هَذِهِ الْحَقُّ وَمَوْعِظَةٌ وَذِكْرَى لِلْمُؤْمِنِينَ؛ و هر يك از سرگذشتهاى پيامبران [خود] را كه بر تو حكايت مى ‏كنيم چيزى است كه دلت را بدان استوار مى‏ گردانيم و در اينها حقيقت براى تو آمده و براى مؤمنان اندرز و تذكرى است».

برای قرائت این سوره مبارکه فضیلت‌هایی ذکر شده که از آن جمله می‌توان: به روایتی از نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله و سلم اشاره کرد که فرمود: هرکه سوره هود را قرائت کند ده برابر تعداد کسانی که به حضرت نوح ایمان آورده اند یا تکذیبش کرده‌اند و نیز به تعداد موافقان و مخالفان حضرت هود، صالح، شعیب، لوط، ابراهیم و موسی به او پاداش داده خواهد شد و چنین کسی در رستاخیز سعادتمند خواهد بود.

امام باقر علیه السلام فرموده‌اند: هر که این سوره را در هر جمعه قرائت نماید، خداوند در روز قیامت در زمره پیامبران مبعوث خواهد شد و گناهانش به او شناسانده نخواهد شد.

همچنین در نقل قول‌هایی قرائت این سوره برای برآورده شدن حاجات بیان شده است.

captcha