استماع «خلیل الحصری»؛ تقویت تجوید و فصاحت + عکس
کد خبر: 3623638
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۵

استماع «خلیل الحصری»؛ تقویت تجوید و فصاحت + عکس

گروه جلسات و محافل: جلسه قرآن مهدی عادلی، قاری بین المللی، با حضور قرآن‌آموزان خردسال و بزرگسال در مسجد الزهراء(س) و جمع پرشور مسجدی‌ها برگزار شد.

به گزارش  خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، جلسه قرآن مهدی عادلی، قاری بین‌المللی، روز گذشته 4 مرداد ماه، از ساعت ۱۸:۳۰ الی اذان مغرب و عشاء، با حضور قرآن آموزان خردسال و سالخورده در مسجد الزهراء(س) واقع در خیابان شریعتی، بالاتر از پل سیدخندان، خیابان خواجه عبدالله انصاری، خیابان شهید عراقی برگزار شد.

نشود///خلیل الحصری، آچار کشی برای تقویت تجوید و فصاحت+عکس

در ابتدای جلسه، عادلی به تلاوت آیاتی از ادامه درس جلسه پرداخت و مورد تشویق حاضران قرار گرفت که در انتهای این گزارش تقدیم می‌شود. سپس، اعضای سالخورده جلسه به تلاوت تقلیدی از قاریان و اساتید مصری پرداختند و عادلی، در خلال تلاوت، نکات تجویدی و صوت و لحنی آنها را متذکر می‌شد. در این جلسه با توجه به اردوی زیارتی مشهد مقدس این مسجد، جمع زیادی از قرآن‌آموزان حضور نداشتند.

یکی از نکات جالب این جلسه قرآن، روشمند بودن در تدریس قرآن کریم بود. به این صورت که قرآن‌آموزان، با تشخیص مهدی عادلی، به گوش دادن و تقلید از یک تلاوت قاری مصری، همراه با گوش دادن و تمرین ترتیل استاد خلیل الحصری، موظف بودند. در ادامه اعضای جوان و نوجوان جلسه به تلاوت سوره‌های تقلیدی از منشاوی و عبدالباسط پرداختند که موجب تشویق عادلی قرار گرفتند. همچنین حضور پدران، همراه فرزندان خود در این جلسه، باعث دلگرمی فرزندان و ارائه راحت‌تر و بدون استرس شده بود.

نشود///خلیل الحصری، آچار کشی برای تقویت تجوید و فصاحت+عکس

در خلال جلسه، عادلی توصیه‌ای اساسی به قاریان مبتدی کرد و گفت: در آغاز یادگیری قران کریم، اگر از یک الگو پیروی کنید، تجوید و صوت و لحن خودبخود شکل می‌گیرد. اما اگر از خودتان بخوانید، توفیقی حاصل نمی‌شود. در ابتدا از ترتیل استاد خلیل الحصری الگو بگیرید تا همه جوانب تلاوت‌تان شکل گیرد.

همچنین این قاری بین‌المللی در تحلیل تلاوت یکی از میهمانان جلسه که تلاوت تقلیدی سوره بقره مصطفی اسماعیل را تلاوت کرد، متذکر شد: تلاوت شما مثل ماشینی می‌ماند که پیچ‌هایش شل است و با تقویت تجوید و فصاحت، با تقلید از استاد حصری آچارکشی اساسی می‌شود. بنده قبل از بین‌المللی و حتی الان، استاد حصری را گوش می‌دهم و درس می‌گیرم. ترتیل خلیل الحصری، خیلی خوشایند عموم نیست و برایشان خسته‌کننده است، اما نتایجی که از استماع تلاوت خلیل‌الحصری به‌دست می‌آید، بسیار موثر است.

عادلی ادامه داد: در تلاوت قرآن نباید ترس وجود داشته باشد، و باید با شجاعت تلاوت انجام شود. صدا را آزاد کنید ولی در مقابل به صدا فشار نیاورید.

نشود///خلیل الحصری، آچار کشی برای تقویت تجوید و فصاحت+عکس

مهدی عادلی در تحلیل تلاوت یکی از شاگردان که سوره حشر استاد منشاوی را ارائه کرد، با اشاره به دوشیوه تلاوت، تلاوت بدون پردازش صوتی و تلاوت با پردازش صوتی تصریح کرد: باید از تمام فضای صوتی خود استفاده کنید تا شنونده از استماع تلاوت خسته نشود و تلاوتی دلنشین و لذت بخش ارائه شود.

آخرین نکته این قاری بین‌المللی اهتمام به تجوید در تلاوت قران بود که در این باره گفت: تجوید بسیار مهم است. تجوید را رعایت کنید تا تلاوتتان اصالت واقعی خود را به رخ بکشد. تجوید پخته و اصیل همراه با فصاحت در تلاوت قرآن بسیار تاثیرگذار است.

نشود///خلیل الحصری، آچار کشی برای تقویت تجوید و فصاحت+عکس

سپس با رسیدن به وقت نماز مغرب و عشاء، نماز جماعت برگزار شد.

یادآور می‌شود، جلسه قرآن مهدی عادلی، چهارشنبه‌ها (نیمه اول سال دو ساعت قبل از اذان مغرب و نیمه دوم سال بعد از نماز مغرب و عشاء) در مسجد الزهراء(س) برگزار می‌شود. در ادامه آلبوم تصاویر جلسه ارائه می‌شود.


مطالب مرتبط
captcha