هشدار آیت‌الله حق‌شناس درباره اهتمام به درس اخلاق
کد خبر: 3623650
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۹
بیانی از آیت‌الله حق‌شناس/

هشدار آیت‌الله حق‌شناس درباره اهتمام به درس اخلاق

گروه اندیشه: من به شما هشدار می‌دهم مبادا با خودتان بگویید: این مطالب اخلاقی را بعدا خودمان مطالعه می‌کنیم. خیر، از همان اول که جامع‌المقدمات را باز می‌کنم، باید استاد اخلاق داشته باشم و الا عشق به تحصیل گرفته خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) یکی از توصیه‌های همیشگی آیت‌الله حق‌شناس، اهتمام به شرکت کردن در جلسات درس اخلاق و ارتباط با اساتید اخلاقی به‌ویژه برای طلاب بود. ایشان در همین رابطه بیان می‌کرد:

«پدر عزیز من، با چه مثال‌هایی من مطالب اخلاقی را به شما تعلیم کنم؟! وقتی که بنده رفتم مدرسه آقای حجت، آقایان اهل علم به بنده گفتند: شما که پیش آقای بروجردی می‌روید، به ایشان بفرمایید که ما میل به دنیا پیدا کرده‌ایم و برای ما استاد اخلاق تعیین بفرمایند. وقتی به ایشان این مطلب را عرض کردم، ایشان فرمودند: من از کجا برای ده هزار اهل علم استاد اخلاقی تهیه بکنم؟

فهمیدی داداش جان! پس معلوم می‌شود که اگر آقایان بخواهند تحصیلات آنها ادامه پیدا کند، باید از درس اخلاق غافل نباشند. حضرت امام خمینی(ره) هم فرمودند که رأس علوم، تهذیب اخلاق است. یکی از جوان‌هایی که واقعا در حال مراقبه است، بنده گفت: اگر من علم اخلاق تحصیل نکنم، این تحصیلات را رها می‌کنم. بنده هم همین طورم، اگر مطالب اخلاقی را مورد مذاکره قرار ندهم، به این تحصیلات تمایلی نخواهم داشت.

اگر درس اخلاق نباشد، تحصیلات شما منقطع خواهد شد. استعداد را خدا می‌دهد، عشق به تحصیل را خدا می‌دهد و غایت تحصیل هم این است که خدمتگزار امام زمان(عج) باشیم. در حوزه علمیه روزهای پنجشنبه با برخی از بزرگان می‌نشستیم و مذاکره اخلاقی می‌کردیم تا این یک روز، یک هفته ما را تأمین بکند.

آقای بروجردی می‌فرمودند: اساتید باید قبل از درس یک حدیث اخلاقی برای آقایان محصلین بخوانند، تا قلوب آنها پاک و پاکیزه و مهیای مطالب علمی بشود. من به شما هشدار می‌دهم مبادا با خودتان بگویید: این مطالب اخلاقی را بعدا خودمان مطالعه می‌کنیم. خیر، از همان اول که جامع‌المقدمات را باز می‌کنم، باید استاد اخلاق داشته باشم و الا عشق به تحصیل گرفته خواهد شد.»

منبع: کتاب ز ملک تا ملکوت

captcha