یك ششم آیات قرآن به نماز اشاره دارند
کد خبر: 3623651
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۷
دریس:

یك ششم آیات قرآن به نماز اشاره دارند

گروه اجتماعی: معاون امور استان‌های ستاد اقامه نماز كشور با بیان یانكه یك ششم آیات قرآن كریم به نماز تصریح دارند، گفت: در 98 آیه قرآن كریم نیز اشاره مستقیم به نماز شده است و مابقی نیز به مشتقات نماز اعم از ركوع، سجود، وضو و غیره.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، مسعود دریس، معاون امور استان‌های ستاد اقامه كشور امروز، 5 مردادماه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز با یادآوری اینكه جایگاه نماز در دین مبین اسلام گفت: در اهمیت این فریضه الهی همین بس كه هر اتفاقی كه در زمین و یا آسمان بیفتد باید برای آن نماز بخوانیم و این فریضه از هنگام تولد انسان آغاز و تا بعد از مرگ او نیز ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینكه بیش از 150 نماز مستحبی در كنار نماز واجب سفارش شده است،‌ افزود:‌ یك ششم آیات قرآن كریم به نماز تصریح دارند و در 98 آیه قرآن كریم نیز اشاره مستقیم به نماز شده است و مابقی نیز به مشتقات نماز اعم از ركوع، سجود، وضو و غیره.

دریس در ادامه با اشاره به برگزاری بیست و ششمین اجلاس سراسری نماز در سال جاری گفت: اجلاس امسال با توجه به دغدغه‌های مقام معظم رهبری و با توجه به ضریب نفوذ فضای مجازی و تعداد كاربران بالای این فضا، موضوع «نماز و فضای مجازی» انتخاب شده است كه میزبانی آن را بندرعباس به عهده خواهد داشت.

مدیر روابط عمومی ستاد اقامه نماز كشور با تأكید بر اینكه اگر تأثیر فضای مجازی از فضای حقیقی بیشتر نباشد، كمتر هم نیست، ‌گفت: همان طور كه ترویج نماز در فضای حقیقی موجب كاهش آسیب‌های اجتماعی می‌شود، در فضای مجازی تبلیغ نماز نیز می‌تواند این تأثیر را بر سلامت معنوی كاربران و كاهش آسیب‌های اجتماعی داشته باشد و هرچقدر كه كاربران متدین‌تر، آگاه‌تر و به موازین شرعی آشناتر و مقیدتر باشند،‌مسلماً از آسیب‌های اجتماعی نیز به دور خواهند بود.

پایان آذرماه؛ زمان برگزاری اجلاسیه سراسری نماز

وی با بیان اینكه هنوز زمان نهایی اجلاسیه بیست و ششم نهایی نشده است اما بنای ما بر پایان آذرماه است،‌گفت: فراخوان اجلاس نیز اعلام شده و در پایگاه اینترنتی ستاد اقامه نماز به آدرس http://wwww.namaz.ir بخش‌های مختلف این اجلاسیه بیان شده است.

دریس با یادآوری این نكته كه علاقه‌مندان تا نیمه آبان‌ماه مهلت دارند آثار خود را به آدرس دبیرخانه اجلاسیه ارسال كنند، گفت: از سال 94 تاكنون برپایی اجلاس‌های استانی قبل از برگزاری اجلاسیه سراسری در دستور كار قرار گرفت كه با استقبال خوبی مواجه شد و در این اجلاس‌ها دستگاه‌ها و مرتبطین نماز فعال هر استان نیز معرفی و تجلیل می‌شوند.

معاون امور استان‌های ستاد اقامه نماز كشور با یادآوری اینكه كار ارزیابی فعالیت‌های ادارات و دستگاه‌های مختلف در خصوص اقامه نماز به عهده این ستاد است، گفت: یكی از كارهای عمده ما در اجلاس‌های نماز تجلیل از دستگاه‌ها و نهادهای برتر در امر اقامه نماز است البته در این اجلاسیه‌ها نگاه ما تنها به ادارات دولتی نیست بلكه به بخش خصوصی نیز هم هست و كارهای مردمی كه در این زمینه صورت می‌گیرد،‌ نیز تجلیل می‌شوند.

فعالیت ستاد اقامه نماز در بیش از 300 شهرستان

وی با تصریح اینكه در بیش از 300 شهرستان در كشور دبیرهای ستاد اقامه نماز مشغول به فعالیت هستند، گفت: هر شهرستان به فراخور توان استان خودش می‌توانند میزبان برپایی اجلاس‌های نماز باشد اما این اجلاس‌ها باید حداقل تا یك ماه و نیم مانده به اجلاسیه سراسری برگزار شوند.

از آثار فرهنگوران در حوزه نماز حمایت می‌كنیم

دریس در بخش دیگری از سخنان خود و در پاسخ به خبرنگار ایكنا به تألیفات كتب نماز اشاره كرد و گفت: ما آمادگی این را داریم از آثار نخبگان، نویسندگان،‌ شاعران و غیره با موضوع نماز حمایت كنیم البته ما بیشتری بر روی مباحث كودك و نوجوان اصرار داریم و حتی آثار برتر در حوزه اقامه نماز را بعد از ارزیابی‌های انجام شده به چاپ خواهیم رساند.

چاپ 300 جلد كتاب در حوزه نماز

مدیر روابط عمومی ستاد اقامه نماز كشور با بیان اینكه دو كار عمده در انتشارات ما صورت می‌گیرد، گفت: یك بخش مربوط به چاپ آثار نماز حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی است و در بخش دیگری نیز چاپ آثار برگزیده حوزه نماز است كه تاكنون بیش از 300 كتاب در موضوع نماز را چاپ كرده‌ایم.

وی همچنین به فعالیت مركز تخصصی نماز در قم نیز اشاره كرد و گفت: در این مركز قریب 250 تا 300 طلبه در حوزه نماز تربیت شده‌اند و اكثراً تبلیغ‌های ما را در این حوزه انجام می‌دهند.

وضعیت نمازخانه‌‌های بین راهی نسبت از لحاظ كیفی و كمی بهتر شده است

دریس همچنین در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار ایكنا مبنی بر وضعیت وضعیت نمازخانه‌های بین راهی در جاده‌های كشور گفت: وضعیت نمازخانه‌‌های بین راهی نسبت به سال‌های گذشته از لحاظ كیفی و كمی بهتر شده است ولی تا رسیدن به نقطه مطلوب هنوز فاصله داریم.

وی با تأكید بر اینكه ما عمده كارهای خود را به سمت معرفت‌افزایی نسبت به نماز سوق داده‌ایم و ظرف آن را در قالب آموزش دیده‌ایم، گفت: چند سال است كه اصرار و دغدغه‌ حجت‌الاسلام قرائتی نیز آموزش نماز به گروه‌های مختلف است.

اشاره به طرح‌های در دست اجرای ستاد اقامه نماز

معاون امور استان‌های ستاد اقامه نماز كشور همچنین به اجرای طرح ملی سلامت معنوی در بیمارستان‌ها اشاره كرد و گفت: در این طرح ما احكام نماز بیماران را به پرستاران و پزشكان آموزش می‌دهیم و در این راستا برخی از بیمارستان‌ها را نیز تجهیز كردیم.

وی، اجرای طرح «منهاج» ویژه آموزش‌های نماز به بازاریان،‌ طرح «مكنت» ویژه مدیران ارشد هر استان شامل استاندار و مدیران كل، طرح «نیك» ویژه آموزش مربیان مهدهای كودك و پیش‌دبستانی به شكس تخصصی را از دیگر فعالیت‌های این ستاد برشمردو گفت: در استان فارس در سال گذشته 120 مربی مهدكودك تحت آموزش‌های طرح نیك قرار گرفتند.

دریس همچنین تأكید كرد كه ما به‌منظور جلوگیری از كارهای تكرار ما فراخوان ایده‌ها و تجربیات برتر نماز را در اجلاس‌ سراسری نماز مطرح كردیم كه بسیار مورد استقبال قرار گرفت.

راه‌اندازی 3 كانال تلگرامی ستاد اقامه نماز

وی با بیان اینكه امسال انتظار می‌رود كه در فضای مجازی اتفاقی‌های مباركی در بحث ترویج نماز رخ دهد، گفت: در این زمینه بحث تولید محتوا را آغاز كردیم و فراخوانی نیز برای آن اعلام كردیم و خودمان نیز گام اول را برداشتیم و در این راستا 3 كانال تلگرامی مناسب به نام‌های كانال «قرار 17»، كانال «نماز و سبك زندگی» ویژه بانوان و كانال «نیك» ویژه كودكان را در تلگرام راه‌اندازی كردیم.

طراحی اپلیكشن «نمازگرام»

معاون امور استان‌های ستاد اقامه نماز كشور همچنین از طراحی اپلیكشن «نمازگرام» خبر داد و گفت: این نرم‌افزار شبیه اینستاگرام است كه كاربران می‌توانند عكس‌های و فیلم‌های خود را با موضوع نماز بارگزاری كرده و یا اینكه آن‌ها لایك كنند و در این نرم‌افزار مسابقات متنوع عكس نماز را می‌توانیم برگزار كنیم و اين نرم‌افزار را در ايام نزديك به برگزاری اجلاس سراسری نماز رونمايی خواهيم كرد.

دریس در ادامه همچنین به سئوال دیگر خبرنگار ایكنا مبنی بر تبدیل برخی از نمازخانه‌های مدارس به كلاس درس پاسخ داد و گفت: اگر چنین مسئله‌ای انجام شده است حتماً باید به مدیران مربوطه تذكر داده شود و مدیر نمی‌تواند نمازخانه مدرسه را تعطیل كرده و تغییر كاربری دهد البته برخی از مدیران نمازخانه مدرسه خود را تعطیل می‌كنند چرا كه در نزدیكی مدرسه آن‌ها مسجد وجود دارد و از این طریق می‌خواهند دانش‌آموزان را با مسجد آشنا كنند كه كار مناسبی است.

captcha