اربعين‌گيری، جامعه و فرهنگ و دين ما را رشد مي‌دهد
کد خبر: 3623670
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۷

اربعين‌گيری، جامعه و فرهنگ و دين ما را رشد مي‌دهد

کانون خبرنگاران نبأ: آیت الله جوادي آملی با اشاره به ایام اربعین کلیمی و آثار و فوايد اربعين‌گيري بیان کرد: : اول ذيقعده تا دهم ذيحجّه اين چهل شبانه‌روز فرصت اربعين‌گيري است با اینکه در تمام دوران سال فرصت چلّه‌نشيني و چلّه‌گيري هست اما اين چهل شبانه‌روز به صورت ويژه استثنا شده است،

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ،آیت الله جوادی آملی ، مفسر تفسیر تنسیم در دیدار با جمعي از اساتيد حوزه علميه دفتر تبليغات اسلامي تهران با اشاره به لزوم توجه بیشتر به امر تبلیغ دین بیان کرد:بهترين راه تبليغ آن است كه انسان در جان شنونده اثر كند ﴿قولوا في انفسهم قولاً بليغاً﴾ اين اصل اول كه ما بايد تلاش كنيم در جان مردم اثر كنيم. اگر ما بخواهيم در جان مردم اثر بگذاريم بايد جانانه سخن بگوييم؛ حرف از جان ما بربيايد تا در جان بنشيند.

اربعین کلیمی و فواید اربعین گیری

ايشان در ادامه به ایام اربعین کلیمی و آثار و فوايد اربعين‌گيري پرداخت و گفت: اول ذيقعده تا دهم ذيحجّه اين چهل شبانه‌ روز فرصت اربعين‌گيري است با اینکه در تمام دوران سال فرصت چلّه‌نشيني و چلّه‌گيري هست اما اين چهل شبانه‌روز به صورت ويژه استثنا شده است، اين جريان اربعين «من اصبح لله اربعين صباحاً» يا «مَنْ أَخْلَصَ‏ لِلَّهِ‏ أَرْبَعِينَ‏ صَبَاحاً فَجَّرَ اللهُ يَنَابِيعُ الْحِكْمَةِ مِنْ قَلْبِهِ عَلَى لِسَانِه‏» یعنی اگر كسي چهل شبانه‌روز مواظب بود و بيراهه نرفت، راه كسي را نبست و كاري كه خدا از او مي‌خواهد را انجام داد آن‌گاه چشمه‌هاي حكمت از قلب او مي‌جوشد.

مفسر تفسیر تسنیم خاطرنشان کرد: اگر به ما گفتند اربعين كليمي را فراموش نكنيد به این دلیل است که این بهترين فرصت است كه ما در مسائل توحيد تلاش و كوشش كنيم چيزي نصيبمان بشود. پس از این مرحله است که سخن ما در جان دیگران اثرگذار خواهد بود.

حقیقی بودن فضای مجازی

آیت الله جوادی آملی در پايان سخنانشان با اشاره به حقيقي بودن فضاي سايبري و ضرورت توجه به انديشه‌هاي مطرح شده در اين فضا اظهار کرد: اگر مانند حضرت که در تمام اين چهل شبانه‌روز مهمان ذات اقدس الهي بود، خوابي نداشت، غذايي نداشت، آبي نداشت فقط مناجات می کرد، باشیم، می­ توانیم به مردمی که گرفتار این فضاهای حقيقي و نه مجازي هستند کمک کنیم،  چراکه هر جا انديشه‌اي نقل و انتقال شود فضا، فضاي حقيقي است چرا بگوييم مجاز؟!

علمایی که کار یک امامزاده را می کردند

ایشان تاکید نمود: بعضي از علما بودند در بعضي از منطقه‌ها كار يك امامزاده را مي‌كردند، مردم وقتي اينها را مي‌ديدند بوي خوبي استشمام مي‌كردند، بنابراين اگر در تمام مدت این فرصت زرّين اربعين‌گيري، حداقل چهل شبانه‌روز جامعه ما، رسانه‌هاي ما، رفتار و گفتار ما، به گونه ای باشد که نه خلاف بگوييم نه خلاف عمل كنيم، جامعه ، فرهنگ و دين ما را رشد مي‌دهد.

امیرمحسن سلطان احمدی

captcha