تغییر واحد پول ملی منطقی‌ترین سیاست اقتصادی در شرایط کنونی است
کد خبر: 3623745
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۴۲
ابوذر ندیمی:

تغییر واحد پول ملی منطقی‌ترین سیاست اقتصادی در شرایط کنونی است

گروه اقتصاد: مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار کرد: تغییر واحد پول ملی فعلا منطقی‌ترین روش اقتصادی است تا در آینده سیاست‌های مکمل به کار برود.

ابوذر ندیمی، مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه و نماینده سابق مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به بیان دیدگاه‌های خود درباره تغییر واحد پول ملی از ریال به تومان پرداخت و گفت: ابتدا باید توجه داشته باشیم که اکنون واژه تومان رایج است و طبیعتا از نظر کاربردی مشکلی ندارد و واژه جدیدی نیست اما از نظر اقتصادی، قبلا در دولت بسته‌ای تدوین شده است که با توجه به نرخ تورم و شاخص‌های دیگر، معیارهایی برای اجرای برنامه‌های اقتصادی در نظر گرفته شده که بخشی از آن در رابطه با اصلاح قوانین، برخی مربوط به بازار غیرمتشکل پولی و برخی مربوط به افزایش سرمایه بانک‌ها بود.
وی ادامه داد: یکی دیگر از اهدافی که شاید حدود پانزده سال است که تعقیب می‌شود، موضوع ارزش پول است که فعلا منطقی‌ترین روش این بود که این راه را در پیش بگیرند تا در آینده سیاست‌های مکمل به کار برود.
جمعه///تغییر واحد پول ملی منطقی‌ترین سیاست اقتصادی در شرایط کنونی است
مشاور سازمان برنامه و بودجه افزود: به هر صورت در راستای حفظ ارزش پول، اقدامات بسته‌ای شامل حذف و صفر و تغییر واحد پول ملی و مسائلی از قبیل  بهبود وضعیت نظام بانکی و بازار سرمایه در پیش گرفته شده است. البته در راستای این اقدام، دولت در شرایط فعلی الزامی نمی‌بیند که اسکناس‌ها را عوض کند اما قطعا آثار روانی و اقتصادی در پی خواهد داشت.
این نماینده سابق مجلس تأکید کرد: باید قبول کنیم که در طول سال‌های اخیر، بسیاری از مسائل همانند نرخ ارز و یا اقدامات اخیر دولت در راستای اصلاح شاخص‌ها را به صورت دستوری تغییر داده‌ایم و اکنون دولت قصد دارد بسیاری از شاخص‌ها را از این طریق بهبود بخشد که یکی از این موارد، تورم بود که خوشبختانه در سال گذشته به تک‌رقمی رسید و ان‌شاءالله این وضعیت ادامه پیدا کند.
ندیمی در پایان گفت: حذف صفر یا تبدیل ریال به تومان در راستای اجرای بسته‌های اقتصادی دولت است و این سیاست‎های پولی و مالی در اختیار بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار است و مجلس هم در راستای تصویب قوانین مربوط به برنامه ششم، چنین مواردی را تعیین کرده است و با چنین رویکردی باید قبول کنیم که در اقتصاد ما برنامه‌هایی فرادست و میان‌مدت در حال اجراست که امیدواریم به اهداف مورد نظر در این زمینه دست پیدا کنیم. 
captcha