بیان شاخص‌ترین عوامل جاذبه نهج‌البلاغه در جامعه
کد خبر: 3623783
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۶
علی‌قلی عنوان کرد:

بیان شاخص‌ترین عوامل جاذبه نهج‌البلاغه در جامعه

گروه معارف: استاد نهج‌البلاغه و مدرس دانشگاه گفت: فصاحت و بلاغت کلام امام علی(ع)، جامعیت کلام ایشان و توجه به اینکه در نهج‌البلاغه همه جا سخن از طبقات محروم و ستمدیده جامعه است، در نهج‌البلاغه همه جا در مسیر آزادی انسان سخن می‌گوید و اخلاص سید رضی گردآورنده نهج‌البلاغه از شاخص‌ترین عوامل جاذبه نهج‌البلاغه در بین عموم مردم است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از چهارمحال و بختیاری، محمدمهدی علی‌قلی، استاد نهج‌البلاغه و مدرس حوزه و دانشگاه، روز گذشته پنج مردادماه در اولین دوره تربیت معلم نهج‌البلاغه که با حضور حافظان قرآن، مربیان قرآنی و مدیران مؤسسات قرآنی استان و به همت موسسه قرآن و عترت نور شهرکرد در مجتمع تفریحی رفاهی لاله شهرکرد برگزار شد، با اشاره به اینکه این دوره در سه ترم و هر ترم شامل چهار روز طول می‌کشد گفت: در ترم اول روش علمی نهج‌البلاغه مطرح می‌شود که شامل دانش‌های بیرونی، دانش‌های درونی و دانش‌های ورودی می‌شود.
وی با بیان اینکه بحث روش‌شناسی در شناخت نهج‌البلاغه اهمیت بسیاری دارد و باید از روش علمی استفاده کرد اظهار کرد: در ترم اول مباحثی نظیر شناخت خود نهج‌البلاغه، شناخت حکمت‌ها و روش شرح آن‌ها مطرح می‌شود.
علی‌قلی شرح خطبه‌ها و نامه‌ها، ترجمه مفاهیم نهج‌البلاغه ، سیر تاریخی نهج‌البلاغه و روش تحقیق و پژوهش در نهج‌البلاغه را مباحث قابل ارائه در ترم دوم دانست و افزود: در ترم سوم موضوع شناسی از اهمیت بیشتری برخوردار است و روش استفاده موضوعی از نهج‌البلاغه، شرح نهج‌البلاغه، مباحث اجتماعی، حکومت در نهج‌البلاغه و سبک زندگی علوی بیان می‌شود.
استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه برای  شرکت‌کنندگانی که بتوانند در آزمون پایان دوره و ارائه مقاله 70 امتیاز  از مجموع 100 امتیاز کسب کنند گواهی پایان دوره از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر می‌شود، تصریح کرد:  در نهج‌البلاغه آراء و اندیشه‌های سیاسی فرهنگی امیرالمؤمنین (ع) بیان شده است که هر انسان آزاده‌ای می‌تواند با آن انس گرفته و به کمال برسد.
وی راه و روش زیبا سخن گفتن را معنی لغوی نهج‌البلاغه دانست و گفت: هدف از برگزاری این دوره علاوه بر حفظ تقوا رشد علوی است.
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه یک هزار و 38  سال از زمان جمع‌آوری نهج‌البلاغه می‌گذرد و این کتاب نفیس به 40 زبان جهان ترجمه شده است خاطرنشان کرد: در تهران کتابخانه تخصصی امام علی (ع) با 40 هزار کتاب، مقاله و پایان‌نامه تأسیس شده است.
علی‌قلی با اشاره به اینکه کلام امام علی (ع) در نهج‌البلاغه  شرحی بر قرآن  است اظهار کرد: کسانی که بخواهند نهج‌البلاغه شناس شوند باید آثار دکتر مصطفی دلشاد را مطالعه کنند.
وی شخصیت برجسته و والای امیرالمؤمنین علی(ع) را مهم‌ترین سبب جاودانگی نهج‌البلاغه دانست و افزود: فصاحت و بلاغت کلام امام علی(ع)، جامعیت کلام ایشان و توجه به اینکه در نهج‌البلاغه همه جا سخن از طبقات محروم و ستمدیده جامعه است، در نهج‌البلاغه همه جا در مسیر آزادی انسان سخن می‌گوید و اخلاص سید رضی گردآورنده نهج‌البلاغه از شاخص‌ترین عوامل جاذبه نهج‌البلاغه در بین عموم مردم است.
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه زندگانی امام علی (ع) به سه دوره همراه با رسول اکرم(ص)، 25 سال خانه‌نشینی و سکوت ایشان برای حفظ اسلام و دوران حکومت حضرت تقسیم می شود تصریح کرد: دو درصد از مطالب نهج‌البلاغه در دوره دوم و 98 درصد از نهج‌البلاغه در دوره سوم بیان شده است.
وی خاطرنشان کرد: در حکمت های نهج‌البلاغه به رابطه انسان با خدا، رابطه انسان با خود، رابطه انسان با هم نوع خود و رابطه انسان با جهان هستی اشاراتی شده است.

captcha