منتظران در قیامت با چه کسی محشور می شوند
کد خبر: 3623812
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۲

منتظران در قیامت با چه کسی محشور می شوند

در قرآن کریم از دو گونه پیشوا نام برده شده است؛ یکی امام نور و هدایت «ائمةً یَهدونَ بِأمرِنا» و دیگری امام نار و ضلالت «ائمةً یَدعونَ الی النار» گروه اول از سوی خدا به امامت منصوب شده اند.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) شبستان نوشت: قرآن کریم در سوره مبارکه اسراء آیه 71 می فرماید: «يَوْمَ نَدْعُوا کُلَّ أُناسٍ بِإِمامِهِمْ فَمَنْ أُوتِيَ کِتابَهُ بِيَمينِهِ فَأُولئِکَ يَقْرَؤُنَ کِتابَهُمْ وَ لا يُظْلَمُونَ فَتيلاً؛ یاد کن روزى را که هر گروهى را با پیشوایى که برگزیده و از او پیروى کرده است فرا مى خوانیم. پس کسانى که کارنامه آنان به دست راستشان داده شود، کارنامه خود را مى خوانند و کمترین ستمی بر آنان نمی شود.»

 در قرآن کریم از دو گونه پیشوا نام برده شده است؛ یکی امام نور و هدایت «ائمةً یَهدونَ بِأمرِنا» و دیگری امام نار و ضلالت «ائمةً یَدعونَ الی النار» گروه اول از سوی خدا به امامت منصوب شده اند؛ اما گروه دوم با زور و تهدید و تطمیع و تحقیر، مردم را به اطاعت از خود وا می دارند.

ابوبصیر به امام صادق علیه السلام عرض کرد: «اشهد أنک امامی؛ گواهی می دهم که تو امام من هستی» آنگاه امام(ع) فرمودند: «در قیامت هر گروهی با امامشان محشور می شوند، خورشیدپرستان با خورشید و ماه پرستان با ماه.»(1)

 از امام رضا علیه السلام روایت شده که رسول خدا صل الله علیه وآله درباره این آیه فرمودند: «در روز قیامت هر گروهی به نام امام زمانش و نیز به کتب خدا و سنت پیامبرشان فراخوانده می شوند.»(2)  

فضیل بن یسار می گوید: از امام صادق علیه السلام درباره قول خداوند متعال «یوْمَ نَدْعُو كُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ» پرسیدم. فرمودند: «ای فضیل! امام خود را بشناس، زیرا هرگاه امامت را شناختی، تقدم یا تأخر این امر به تو زیان نمی رساند. کسی که امامش را بشناسد و پیش از قیام صاحب الامر بمیرد، مانند کسی است که در لشکر آن حضرت(ع) بوده و بلکه مانند کسی است که زیر پرچم آن حضرت(ع) نشسته است.»

آثار مسأله انتخاب رهبری و اطاعت از او تا قیامت ادامه دارد «نَدْعُو كُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ».  

 پی نوشت ها:

1.تفسیرعیاشی، ج2، ص 303

2. صحیفه الإمام الرضا علیه السلام ص 49

3.الکافی، ج1، ص371

 *«پرتوی از آیه های مهدوی» نوشته حجت الاسلام محسن قرائتی

captcha