کیفیت امتحان مردم با ظاهر امام مهدی(عج) هنگام ظهور
کد خبر: 3623814
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۴

کیفیت امتحان مردم با ظاهر امام مهدی(عج) هنگام ظهور

امام صادق علیه السلام جوان بودن امام مهدی(عج) را یکی از امتحانات بزرگ خداوند هنگام ظهور دانسته و فرمودند: « از امتحانات بزرگ الهی این است که صاحبشان به صورت جوانی ظاهر می شود در حالی که آنها درباه وی پیری کهنسال تصور داشتند.»

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) شبستان نوشت: روایات فراوانی بر این حقیت دلالت دارد که حضرت بقیه الله روحی فداه هنگامی که ظاهر می شود بین سی تا چهل سال به نظر می رسد. البته هرگز مقصود این نیست که سن واقعی آن حضرت(عج) کمتر از چهل و پنج  باشد؛ بلکه آنچه مردم از سیمای مبارک آن حضرت(عج) تصور می کنند، جوان باطراوت و شادابی بین سی تا چهل سال است.(1)  
محمدبن مسلم می گوید: به محضر امام باقر علیه السلام رسیدم تا درباره قائم آل محمد صل الله علیه وآله سوال کنم. بدون این که از حضرت بپرسم، فرمود:«ای محمد بن مسلم! در قائم علیه السلام پنج شباهت با پیامبران وجود دارد؛ شباهت با حضرت یوسف علیه السلام در غیبت، با حضرت موسی علیه السلام در خوف از قتل و مخفی بودن ولادت، با حضرت عیسی علیه السلام در اختلاف مردم درباره زنده بودن او و شباهت با پیامبر اسلام در مسأله قیام به عدل؛ اما شباهتش با حضرت یونس علیه السلام غیبت اوست که بعد از پیری به صورت جوان به سوی قومش بازگشت. (2)
حضرت یونس علیه السلام که مدت ها در دل ماهی و در قعر اقیانوس ها از دیدگان امتش پنهان بود وقتی از شکم ماهی خارج شد خداوند متعال در کنار ساحل بوته کدویی برای او رویاند. وی از آن تناول کرد و بعد از نیرو گرفتن به سوی قومش برگشت؛ در حالی که به صورت جوانی اش بود.(3)
امام صادق علیه السلام می فرماید: «در صاحب الزمان نشانی از حضرت یونس علیه السلام است و آن این که بعد از غیبتش به صورت جوانی نورس ظاهر می شود.» (4)
در روایت دیگری از امام صادق علیه السلام جوان بودن امام یکی از امتحانات بزرگ خداوند هنگام ظهور بیان شده است. آن حضرت می فرمایند: «انه من اعظم البلیة ان یخرج الیهم صاحبهم شاباً و هم یحسبونه شیخا کبیراً؛ از امتحانات بزرگ الهی این است که صاحبشان به صورت جوانی ظاهر می شود در حالی که آن ها درباه وی پیری کهنسال تصور داشتند.» (5)
در روایت است که آن گاه که قائم به قیام اقدام می کند مردم او را نمی شناسند؛ زیرا وی در سیمای جوانی با کمال نزدشان باز می گردد و جز افراد با ایمانی که خداوند در عالم ذرّ از آن ها پیمان گرفته است، کسی در نزد او ثابت قدم نمی ماند.(6)
امام حسن مجتبی علیه السلام نیز در این باره می فرمایند: «هنگامی که مهدی علیه السلام قیام کند مردمان به انکار برمی خیزند زیرا او به صورت جوان باز می گردد؛ در حالی که آن ها او را پیر فرتوت می انگارند.»(7)
در این باره که امام مهدی علیه اسلام به صورت جوان ظاهر می شود هیچ گونه شک و تردید نداریم و افرادی که قبول این مطلب برایشانن مشکل است اگر به تاریخ مراجعه کنند، نمونه هایی از این رویداد را می یابند.
قدرت خداوند متعال و شگفتی های جهان آفرینش آن قدر زیاد است که این مسأله برای افراد معمولی نیز رخ داده است. «نصربن دهمان» که یکی از سالخوردگان قبیله «غطفان» بود و عمرش از صدونود سال می گذشت و قدش خمیده و عقلش از دست رفته بود بار دیگر به جوانی بازگشت و مویش سیاه شد. (8)
ظهور همراه با طراوت جوانی، یکی از چشمه های قدرت پروردگار است و هر کس قدرت بی کران خداوند متعال را باور داشته باشد در ایام ظهور در این رابطه شک و تردید نمی کند. همه تردیدها از ضعف ایمان به قدرت پروردگار سرچشمه می گیرد.
امام حسن مجتبی علیه السلام می فرمایند: «نهمین فرزند برادرم حسین علیه السلام پسر بانوی کنیزان است که خداوند عمر او را در دوران غیبتش طولانی کند؛ آن گاه با قدرت  خود او را به صورت جوان چهل ساله ظاهر نماید؛ تا دانسته شود که خداوند بر هر چیز تواناست.» (9)
پی نوشت ها:
1. خادمی شیرازی، یاد مهدی، ص 165   
2. کمال الدین، ج 1، ص 327،
3. سوره صافات، آیه 146  
4.غیبت طوسی، ص259، ح 399  (ان فی صاحب الزمان شبهاً من یونس، رجوعهُ فی غیبة بشرخ الشباب»
5.معجم احادیث الامام المهدی علیه السلام، ج 3، ص 354
6.غیبت نعمانی، ص 268، ب 10، ح 43؛ معجم احادیث الامام المهدی علیه السلام، ج 3، ص353  
7. منتخب الاثر، ص 285    
8.غیبت طوسی، ص 421؛ منتخب الانوار المضیئه، ص 189 این مسئله از طریق اهل سنت هم ذکر شده است. ر. ک :بحارالانوار، ج51، ص 237        
9. کمال الدین، ج1، ص 29
*منبع: «قرآن، مهدی و جوانان» نوشته محمدرضا نصوری
captcha