حفظ ادبیات جنگ، حفظ حدود و ثغور سرزمین است
کد خبر: 3629821
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۳

حفظ ادبیات جنگ، حفظ حدود و ثغور سرزمین است

گروه ادب: مدیر دفتر ادبیات و مقاومت حوزه هنری با تاکید بر اینکه مقاومت مردان در خط مقدم، نیازمند پشتوانه حمایت زنان است،‌ گفت: حفظ ادبیات انقلاب و جنگ مانند حفظ حدود و ثغور سرزمین است و باید از آن دفاع شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مرتضی سرهنگی، مدیر دفتر ادبیات و مقاومت حوزه هنری در مراسم رونمایی از ۱۲ کتاب با موضوع خاطرات نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، به بیان نکاتی در این رابطه پرداخت و گفت: نوشتن درباره خاطرات جنگ در همه جای جهان مرسوم است؛ برای مثال آلمانی‌ها طی دو سال پس از جنگ، گروهی با نام ۴۷ تشکیل دادند و به ثبت خاطرات پرداختند که سه خاطره از سربازان جنگ آنان، جایزه نوبل ادبی تاریخ جهان را به خود اختصاص داد.

وی با بیان اینکه سنت نوشتن پس از جنگ، همیشه وجود داشته است، ادامه داد: خاطرات سربازان نزدیکترین روایت از جنگ را بیان می‌کند و بازنمایی وقایعی است که در جنگ روی داده. ادبیات، همراه و همدمی غیر از انسان ندارد. حفظ ادبیات انقلاب و جنگ مانند حفظ حدود و ثغور سرزمین است و باید از آن دفاع شود.

سرهنگی با اشاره به اینکه اکثر اتفاقاتی که از جنگ بیان می‌شود واقعیت دارد، اظهار کرد: مقاومت مردم در خطوط نبرد به مقاومت زنان در پشت جبهه بستگی داشت؛ اگر زنان می‌توانستند در پشت جبهه از آنان حمایت به عمل آورند، مردان نیز می‌توانستند در خطوط مقدم به مبارزه بپردازند.

وی با بیان اینکه با ۱۲ فرمانده از نیروی دریایی ارتش صحبت کردیم تا خاطرات آنها را به نگارش درآوریم، ادامه داد: ۱۲ کتاب جالب و خواندنی در همین رابطه به رشته تحریر درآمد. واحد سنجش خاطره، صحنه است که تصاویر را به یاد می‌آورد و ماندگار می‌شود. از خاطراتی که بیان شده است یک رمان نیز به رشته تحریر درآمده و کار آن رو به پایان است و اوایل شهریورماه به دیدن نویسنده این کتاب در اردبیل می‌روم.

سرهنگی با اشاره به اینکه تجربه شیرینی را درباره نگارش خاطرات نیروی دریایی پشت سر گذاشتیم، گفت: استمرار سبب می‌شود که در هر چیزی به موفقیت برسیم. پیوند بین مجموعه نظامی و فرهنگی باید ثمری شیرین داشته باشد و به کیف مدارس دانش‌آموزان راه پیدا کند.

captcha