توجه به اسرای عراقی؛ موضوعی مغفول در نگارش کتاب
کد خبر: 3638361
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۹

توجه به اسرای عراقی؛ موضوعی مغفول در نگارش کتاب

گروه ادب: مرتضی سرهنگی از کم‌توجهی و غفلت نسبت به موضوع نگارش کتاب درباره اسرای عراقی یاد کرد و «پوتین قرمزها» را طلیعه‌ای برای این راه دانست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، محسن مومنی شریف،‌ رئیس حوزه هنری در مراسم رونمایی از کتاب «پوتین قرمزها» که امروز، ۱۳ شهریورماه در محل حوزه هنری برگزار شود، عنوان کرد: منظومه دفاع مقدس حلقه‌هایی دارد که غفلت از آنها سبب لطمه وارد شدن به سینمای دفاع مقدس می‌شود.

وی با بیان این مطلب اظهار کرد: تفاوت دفاع مقدس با همنوعان آن به برخورد انسانی رزمندگان مربوط می‌شود. همچنین این موضوع نمود بارزی در هشت سال دفاع مقدس دارد و در رفتار رزمندگان با اسرای عراقی در ایران و اسرای ایرانی در برابر نیروهای رژیم بعثی عراق بسیار برجسته است.

مومنی شریف با اشاره به وقفه‌ای که در نگارش این آثار روی داده بود، ادامه داد: این کتاب شروع مجددی در این زمینه است. روایتی که مرتضی بشیری درباره این کتاب انجام داده، با کارهای پیشین متفاوت است. در این اثر، نوع نگاه به اسرای عراقی مورد توجه قرار گرفته است. ژن خوبی که از آن صحبت می‌شود، را باید در شخصیت‌های هوشمند ایرانی در دوران دفاع مقدس جستجو کرد.

در ادامه این مراسم محمد عزیز پرویز، از اسرای وقت عراق به بیان خاطراتی پرداخت. وی اهل خالقین عراق است و در سال ۱۹۸۹ میلادی، در اوایل جنگ، ستوان‌‌یار استان دیوانیه عراق بود که در خرمشهر به دست نیروهای ایرانی به اسارت درآمد. وی افسر مخابرات اطلاعات بود که در گردان ۸ انتظامات خدمت می‌کرد و در تاریخ 24/5/1982 میلادی اسیر شد؛ البته وی خود را تسلیم نیروهای ایرانی کرده بود که تعاریف بسیاری از لطف و محبت نیروهای ایرانی نسبت به اسرا دارد. وی در سال‌‌های اخیر در لباس حشد‌الشعبی با نیروهای داعش به مبارزه می‌پردازد.

مرتضی سرهنگی، مدیر دفتر ادبیات و مقاومت حوزه هنری با اشاره به کارهایی که در حوزه دفاع مقدس روی زمین مانده است و خاطرات ایرانیانی که اسرای عراقی را در کشورمان نگهداری می‌کردند، اظهار کرد: این کتاب آغاز داستان ماست؛ طی ۶ ماه اخیر، نگارش کتاب‌هایی درباره افراد نگهدارنده اسرا از ارتش آغاز شده است و پرونده فرار اسرای عراقی بر روی میز من قرار دارد که یکی از آنان موفق شده بود تا مرز بازرگان بگریزد.

وی ادامه داد: کار درباره ادبیات و حاشیه جنگ بسیار است. خوشحال هستم که حوزه هنری وارد این زمینه شده است؛ البته از خجالت کارهایی که بر زمین مانده است نمی‌توانم سرم را بالا نگه دارم. ما از پانزده کشور، اسیر داشتیم. در کشور ما کمیسیونی برای اسرای عراقی ترتیب داده شده بود که طی آن قرار شد رزمندگانی که از این افراد نگهداری می‌کند توجه بسیاری به آنها داشته باشند.

سرهنگی افزود: بر اساس مصوبه‌های این کمیسیون قرار بر این بود که هیچ کدام از رزمندگانی که پدر و یا برادر خود را در جنگ از دست داده‌اند در این اردوگاه حضور نداشته باشند. امیدوار هستم که کتاب «پوتین قرمزها» طلیعه ورود ما به این بخش که مورد غفلت واقع شده است قرار گیرد.

فاطمه بهبودی، نویسنده کتاب نیز در بخش دیگری از این مراسم درباره تردیدی که گاه گاه درباره حضور نیروهای ایرانی در سوریه برای دفاع از حرم به سراغش می‌آید اشاره کرد و گفت: هنگامی که در این حوزه دچار تردید می‌شوم، به پاسخ بشیری برمی‌خورم که به سرهنگ جیشمی عراقی گفته بود که «مرز ما، مرز میان دو کشور نیست، بلکه مرز ما اسلام و حب امیرالمومنین(ع) است» پس باز هم ناچار هستیم برای حفاظت از اهل بیت عصمت و طهارت(ع) از پدر و برادر خود بگذریم.

وی گفت: پوتین قرمزها مدیون فعالیت و لطف مرتضی سرهنگی است که کانون محبت ایجاد کرده که نویسندگان را با افرادی که در جنگ حضور داشتند مرتبط می‌کند تا چنین اثری پدید آید.

captcha