گلدسته‌های 34 ساله یادمان شهدای مظلوم هویزه تخریب شد
کد خبر: 3641125
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۸

گلدسته‌های 34 ساله یادمان شهدای مظلوم هویزه تخریب شد

گروه جهاد و حماسه: دبیر شورای فرهنگی یادمان شهدای هویزه اظهار کرد: دو گلدسته یادمان شهدای هویزه به دلیل بی‌توجهی و وجود شکاف‌های عمیق در بدنه و خطر سقوط و ریزش، قبل از ظهر دوشنبه 20 شهریور 1396 تخریب شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، میلاد کریمی، دبیر شورای فرهنگی یادمان شهدای هویزه با اعلام این خبر گفت: متأسفانه از چند سال قبل، اولین آثار ترک خوردگی بر بدنه گلدسته سمت راست آشکار شد و از همان زمان، پیگیری‌های مجموعه مدیریتی یادمان از طریق رایزنی، اطلاع‌رسانی و نامه‌نگاری به دستگاه‌های ذی‌ربط که مسئولیت نگهداری ابنیه یادمان را بر عهده دارند، آغاز شد.

کریمی ادامه داد: در این مدت، کارشناسان مختلفی این سازه ماندگار را مورد بازدید و ارزیابی قرار دادند، اما متأسفانه اقدام مؤثری جهت جلوگیری از ادامه این آسیب صورت نپذیرفت تا اینکه رفته رفته ترک‌خوردگی‌ها به شکاف‌های عمیق و عمیق‌تر تبدیل شد و احتمال ریزش و فرو ریختن گلدسته سمت راست بر اثر وزش بادهای شدید منطقه، قوت گرفت.

وی در تشریح اقدامات صورت گرفته نیز گفت: از سال گذشته با جدی شدن وضعیت شکاف گلدسته سمت راست که به شدت عمیق و باز شده بود و تشدید پیگیری‌ها و هشدارها، و به دلیل برگزاری راهیان نور و تردد زائران، تصمیم بر آن شد تا گلدسته‌ها به طور موقت با داربست مهار شوند که به مدت چند ماه این اقدام صورت گرفت و در نهایت، با بازدیدهایی که از سوی کارشناسان میراث فرهنگی، بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس و معماران و مهندسان استان به عمل آمد، در تاریخ 10 شهریور رأی قطعی به تخریب گلدسته‌ها صادر شد.

کریمی خاطرنشان کرد: قطعا اقدام به موقع و مؤثر و رسیدگی و نگهداری صحیح می‌توانست این اثر ماندگار و منحصربفرد که میراث ملی دفاع مقدس ماست و در فهرست آثار ملی نیز ثبت شده است را از تخریب نجات بدهد.

مسوول امور پژوهشی یادمان شهدای هویزه درباره قدمت و تاریخ ساخت این گلدسته‌ها نیز گفت: مزار شهدای مظلوم کربلای هویزه، اولین یادمان دفاع مقدس است که در سال 1362 و اوج روزهای دفاع مقدس و قبل از تفحص کامل همه شهدای مظلوم هویزه که بعد از ظهر 16 دی 1359 در همان نقطه به شهادت رسیدند، به همت جهادگران مخلص و بی ادعای جهاد سازندگی خوزستان و توسط معمارانی از استان یزد به زیباترین شکل ممکن با کاشی‌کاری‌های زیبا و چشم‌نواز ساخته شده است و قدمتی 34 ساله دارد.

وی افزود: این مکان مقدس، محل رزم و نبرد و شهادت و تدفین شهید سید محمد حسین علم الهدی و یارانش است. در واقع شهدای هویزه در همان نقطه‌ای که جنگیده‌اند به شهادت رسیده و همانجا هم به خاک سپرده شده‌اند و از این نظر مزار شهدای هویزه و مسجد و ساختمان آن در بین سایر یادمان‌های دفاع مقدس بی‌نظیر است.

دبیر شورای فرهنگی یادمان شهدای هویزه درباره سرنوشت گلدسته های یادمان نیز گفت: انتظار داشتیم حداقل عملیات برداشتن گلدسته‌ها با کار دقیق و کارشناسی به‌گونه‌ای صورت گیرد که حداقل گلدسته سمت چپ که آسیب کمتری دیده بود به عنوان نماد و سنگ بنای یادمان‌های دفاع مقدس برای حفظ و نگهداری به باغ موزه دفاع مقدس تهران منتقل شود یا در موزه‌ای که قرار است در یادمان احداث گردد، ماندگار شود، اما متأسفانه به دلیل استفاده از کارگران غیر متخصص برای این امر، گلدسته‌ها با پتک و دریل، قطعه قطعه شدند و این مهم نیز تحقق نیافت.

کریمی درباره احداث سازه جایگزین نیز گفت: درخواست خانواده‌های معظم شهدای مظلوم هویزه، هیئت امنا و اداره‌کنندگان یادمان که به مسئولین هم منتقل شده این است که مشابه همین اثر با همان طرح زیبای کاشی‌کاری، از نو ساخته و تجدید بنا شود و از نصب‌سازه‌های پیش‌ساخته مرسوم که تناسبی با هویت اصیل این مجموعه ندارد، پرهیز شود.

وی با بیان اینکه شرایط از سال گذشته به‌گونه‌ای رقم خورد که چاره‌ای جز تخریب نبود، از تأخیر در انجام عملیات تخریب نیز گلایه کرد و افزود: اگر تخریب گلدسته‌ها در ابتدای تابستان یا حتی پایان راهیان نور انجام شده بود، شاید می توانستیم بنای جایگزین را تا قبل از آغاز راهیان نور دانش‌آموزی در مهرماه 96 به اتمام برسانیم، اما در حال حاضر با توجه به نزدیکی آغاز تردد کاروان‌ها بعید به نظر می‌رسد اقدام قابل توجهی صورت پذیرد.


captcha