رویکرد جنوب شرق آسیا به بحران روهینگیا/ نقش کمپین نفرت‌افکنی علیه اسلام
کد خبر: 3641401
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۶
در گفت‌و‌گو با ایکنا تبیین شد؛

رویکرد جنوب شرق آسیا به بحران روهینگیا/ نقش کمپین نفرت‌افکنی علیه اسلام

گروه بین‌الملل: رئیس شورای مشورتی سازمان‌های اسلامی مالزی روند موضع‌گیری کشورهای جنوب شرق آسیا در قبال کشتار مسلمانان روهینگیا را تبیین و اظهار کرد: ما در تلاش برای گفت‌وگو با سازمان‌های بین‌المللی هستیم تا فشارها بر میانمار را افزایش دهیم.

رویکرد جنوب شرق آسیا به بحران روهینگیا/ نقش کمپین نفرت‌افکنی علیه اسلاممحمد عزمی عبدالحمید، رئیس شورای مشورتی سازمان‌های غیر دولتی اسلامی مالزی که در زمینه کمک‌رسانی به مردم میانمار و فلسطین فعال است در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن با اشاره به ریشه‌های بحران روهینگیا اظهار کرد: ریشه اصلی بحران روهینگیا در میانمار کمپین نفرت‌افکنی علیه اسلام و مسلمانان است که هم در دوره حکومت نظامیان و هم در دولت منتخب فعلی این کشور وجود داشته است.

وی افزود: این کمپین با هدف انکار حقوق مسلمانان و پاکسازی قومی اقلیت مسلمان روهینگیا در سرزمینشان؛ ایالت آراکان از سال‌ها پیش یعنی زمان قتل عام مسلمانان در سال 1942 ادامه داشته است.

محمد عزمی عبدالحمید تصریح کرد: سندی وجود دارد که از قتل‌عام بیش از 100 هزار مسلمان روهینگیا توسط دولت نظامی میانمار در آن سال خبر می‌دهد و در منابع تاریخی درج شده است.

وی بیان کرد: پس از استقلال برمه از انگلیس در سال 1948، ایالت آراکان در شمال غربی میانمار (برمه سابق) نیز اجباراً بخشی از «اتحادیه جمهوری مردمی برمه» شد.

وی در ادامه تصریح کرد: سردمداران سیاسی و رهبران بودایی برمه همواره یک حس ناامنی و هراس از مسلمانان میان غیرمسلمانان به وجود آورده‌اند. آن‌ها ادعا می‌کنند که حضور مسلمانان روهینگیا سرانجام یک روز منجر به غلبه آنان بر کشور و تبدیل‌شدن برمه به یک کشور اسلامی خواهد شد.

محمد عزمی عبدالحمید گفت: بنابراین، در سال 1982 در قانون شهروندی مصوب دولت برمه، قومیت روهینگیا عمداً از فهرست قومیت‌های شهروند این کشور حذف شد. پس از آن مسلمانان روهینگیا هدف سرکوب قرار گرفته و عملیات‌های نظامی ارتش و پلیس میانمار به طور مرتب علیه آنان ادامه ‌یافت و به تدریج مسلمانان روهینگیا از بسیاری از حقوق اولیه خود محروم شدند.

این فعال اجتماعی مالزیایی ادامه داد: در نتیجه این رفتارها بود که مسلمانان روهینگیا در معرض وحشتناک‌ترین خشونت‌ها یعنی قتل، شکنجه، دستگیری‌های بی‌دلیل، تبعید، سوزانده شدن خانه‌هایشان، محدودیت عبور و مرور، محدودیت ازدواج، محرومیت از مراقبت‌های بهداشتی، محرومیت از دسترسی به آموزش، بی‌خانمان شدن کودکان و سوزاندن مساجد و مغازه‌ها قرار گرفتند.

وی تأکید کرد: علت اصلی این بحران، انکار حق شهروندی و نابودی زندگی مسلمانان روهینگیا توسط مقامات میانمار است.

رویکرد کشورهای جنوب شرق آسیا به بحران روهینگیا

محمد عزمی عبدالحمید در ادامه در مورد اینکه مردم کشورهای شرق و جنوب شرق آسیا تا چه اندازه در جریان کشتار اقلیت مسلمان روهینگیا هستند، گفت: مالزی و اندونزی مسئله روهینگیا را در میان مردم خود در سطح مناسبی برجسته کرده‌اند و با تلاش‌های شورای مشورتی سازمان‌های غیردولتی اسلامی در مالزی، اکنون این مسئله، توجه ویژه‌ای در میان دولت و مردم مالزی پیدا کرده است.

وی افزود: با استفاده از کمپین‌های آموزشی، راهپیمایی‌ها، خطبه‌ها، پوشش‌های رسانه‌ای، گفت‌وگوها، نمایشگاه‌ها، فعالیت‌های دولتی و سازمان‌های غیردولتی، اعزام افراد برای فعالیت‌های بشردوستانه به میانمار و بنگلادش، شناخت و آگاهی خوبی در مورد بحران مسلمانان روهینگیا ایجاد شده و این مسئله اکنون جایگاه بالایی در برنامه کشور دارد.

وی افزود: در اندونزی نیز، آگاهی خوبی در مورد مسئله روهینگیا از طریق کمپین‌ها و برنامه‌های بشردوستانه ایجاد شده است. کمپین‌های متعددی از سوی سازمان‌های غیردولتی در این کشور برای نجات مسلمانان روهینگیا برگزار شده است.

محمد عزمی ادامه داد: سنگاپور و همچنین برونئی در این رابطه کمی کند حرکت کرده‌اند. فیلیپین نیز همینطور است. تلاش‌های مشخصی از سوی دولت‌های این کشورها انجام نشده؛ اما سازمان‌های غیردولتی برنامه‌هایی را برای کمک‌رسانی انجام داده‌اند.

وی افزود: تایلند با اینکه کشوری بودایی است اما سازمان‌های غیردولتی اسلامی در این کشور فعالیت‌های زیادی انجام داده‌اند. این کشور آغوش بازی برای مسلمانان و فعالیت‌های بشردوستانه و کمک به مسلمانان میانمار دارد.

رویکرد جنوب شرق آسیا به بحران روهینگیا/ نقش کمپین نفرت‌افکنی علیه اسلام

عزمی گفت: دیگر کشورهای حوزه جنوب شرق آسیا مانند کامبوج، لائوس و ویتنام فعالیت زیادی برای ایجاد آگاهی در مورد بحران روهینگیا انجام نمی‌دهند و این به خاطر وابستگی و ارتباط آنان با راهبان بودایی میانمار است.

وی افزود: در حال حاضر سازمان‌های غیردولتی مالزی، اندونزی، تایلند و سنگاپور در حال همکاری با هم برای کمک به مسلمانان روهینگیا هستند. ما همچنین در تلاش برای گفت‌وگو با اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه‌آن)، سازمان همکاری اسلامی و سازمان ملل متحد هستیم تا فشارها بر میانمار را افزایش دهیم.

پوشش اخبار روهینگیا در رسانه‌های مالزی

عزمی در مورد نحوه عملکرد رسانه‌های مالزی در ارتباط با بحران روهینگیا گفت: رسانه‌های مالزی به ویژه رسانه‌های اسلامی در حال حاضر به طور گسترده جدیدترین اخبار مربوط به کشتار و رنج‌های مسلمانان روهینگیا در آراکان را پوشش می‌دهند. رسانه‌های جریان اصلی دولتی نیز پوشش بالایی از اخبار روهینگیا دارند. من فکر می‌کنم که مردم مالزی عموماً در جریان اخبار روهینگیا هستند. بیانیه‌های مقامات دولتی، فعالان اجتماعی، رهبران سیاسی و علمای مسلمان نیز به صورت روزانه در رسانه‌ها منعکس می‌شود.

قطع روابط با میانمار؛ خواسته مالایی‌ها

وی تأکید کرد: درخواست فشار بر میانمار و قطع روابط دوجانبه، تقاضای بسیاری از مردم مالزی است و به صورت گسترده در رسانه‌های مالزی مطرح می‌شود.

عزمی گفت: من فکر می‌کنم که ما به یک طرح ابتکاری قوی از سوی دولت‌ها برای فشار به میانمار با هدف توقف سرکوب‌ها علیه مسلمانان روهینگیا نیاز داریم. باید یک جنبش قوی از سوی کشورهایی مانند ایران، ترکیه، اندونزی، پاکستان و مالزی برای ارائه راه‌حل سیاسی برای بحران میانمار راه بیفتد. کشور بنگلادش ضعیف‌تر از آن است که بتواند این مسئله را حل کند.

عزمی ادامه داد: سازمان‌های غیردولتی نیز می‌توانند جنبش‌های مردمی را برای کمک به مسلمانان روهینگیا در آراکان و بنگلادش سازماندهی کنند و تلاش کنند تا بسته‌های غذایی، لباس، کمک‌های پزشکی، پناهگاه‌ها، کیت‌های بهداشتی و آب آشامیدنی را برای آن‌ها فراهم کنند.

صندوق کمک به روهینگیا؛ ابتکار شورای مشورتی سازمان‌های اسلامی مالزی

وی گفت: شورای مشورتی سازمان‌های اسلامی مالزی نیز صندوق بشردوستانه‌ روهینگیا را برای کمک به این مردم و ارسال کمک‌ها راه‌اندازی کرده است.

محمد عزمی عبدالحمید بیان کرد: بزرگ‌ترین فعالیت ما در شورای مشورتی سازمان‌های اسلامی مالزی ارسال یک محموله غذا به میانمار در زمستان گذشته بود. حدود 2 هزار و سیصد تن کمک بشر دوستانه از طریق کشتی عازم میانمار و بنگلادش شد که 182 نماینده از سازمان‌های غیردولتی 10 کشور (مالزی، اندونزی، کامبوج، چین، بنگلادش، آمریکا، سوئد، فرانسه، عربستان و انگلیس) در این کار مشارکت داشتند.

رویکرد جنوب شرق آسیا به بحران روهینگیا/ نقش کمپین نفرت‌افکنی علیه اسلام

وی افزود: شورای مشورتی سازمان‌های اسلامی مالزی همچنین در حال راه‌اندازی یک مرکز امدادرسانی مالزیایی در منطقه «کاکس بازار» محل تجمع پناهجویان روهینگیا در بنگلادش است. این مرکز مسئولیت هماهنگی نهادهای امدادرسانی را که می‌خواهند به این پناهجویان در اردوگاه‌های رسمی و غیررسمی بنگلادش کمک کنند، بر عهده خواهد داشت.

محمد عزمی عبدالحمید در پایان تأکید کرد: همه تلاش‌ها باید برای اعمال فشار بر بنگلادش و میانمار متمرکز شود تا آن‌ها اجازه دهند نهادهای امدادرسانی به مناطق آسیب‌دیده آراکان بروند و به مسلمانان ستمدیده کمک کنند.

محمد عزمی عبدالحمید از سال 2006 رئیس شورای مشورتی سازمان‌های اسلامی در مالزی است که در زمینه دعوت، آموزش، خیریه، امور بشردوستانه، کمک‌رسانی به مردم فلسطین و میانمار و توسعه اقتصادی سیاسی فعالیت دارد/.

معصومه سادات حسینی

captcha