صرف بودجه یک‌ساله نمایشگاه دفاع مقدس به فعالیت پژوهشی
کد خبر: 3641604
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۵
در نشست آسیب‌شناسی مطرح شد؛

صرف بودجه یک‌ساله نمایشگاه دفاع مقدس به فعالیت پژوهشی

گروه ادب: یکی از موضوعاتی که در نشست بررسی و آسیب‌شناسی نمایشگاه کتاب سال دفاع مقدس مطرح شد،‌ موضوع صرف بودجه یکساله این رویداد به فعالیت‌های پژوهشی بود تا مشکلات عدم استقبال و راهکار برون‌رفت از این مشکل بررسی شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نشست آسیب‌شناسی نمایشگاه کتاب سال دفاع مقدس طی امروز، 22 شهریورماه با حضور سردار حق‌طلب، رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه، سردار علی ناظری، معاون نشر و ادبیات این سازمان و برخی از ناشران حوزه دفاع مقدس برگزار شد.

سردار ناظری با بیان اینکه در سال گذشته هفتمین دوره این نمایشگاه را برپا کردیم، گفت: متاسفانه استقبال کم مخاطبان از این نمایشگاه سبب دل‌آزردگی ناشران شد. در این باره تبلیغات،‌ تدابیر لازم برای نحوه اجرای نمایشگاه و ارائه نقطه‌نظرات به منظور برپایی مناسبتر این رویداد از جمله موضوعاتی است که می‌تواند در پیشبرد اهداف نمایشگاه کتاب سال دفاع مقدس به ما کمک کند.

وی سه هفته دفاع مقدس، بسیج و کتاب را به عنوان زمان‌های مناسب برپایی نمایشگاه عنوان کرد و افزود: درباره زمان و مکان مناسب برای برگزاری این رویداد می‌توان از نظرات ناشران که کارشناسان حوزه نشر و ادبیات دفاع مقدس هستند بهره گرفت.

سردار حق‌طلب در ادامه این نشست عنوان کرد: در برابر تدابیر و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب مسئول هستیم؛ به ویژه قشر فرهیخته و علاقه‌مند به فرهنگ و ادب دفاع مقدس و انقلاب باید بیش از دیگران نسبت به این موضوع حساسیت نشان دهند. معمولاً افرادی که در این حوزه مشغول به فعالیت هستند از جمله کسانی به شمار می‌آیند که مسائل ارزشی برای آنان نسبت به مسائل اقتصادی ارجحیت دارد.

وی ادامه داد: افرادی که در حوزه کتاب و کتابخوانی ورود پیدا کرده‌اند قطعاً انگیزه خاص دارند. در این رابطه دغدغه رهبر معظم انقلاب و موضوع کتاب و کتابخوانی حائز اهمیت است. معظم‌له مطالباتی دارند که هر روز نیز بنا به وضعیت کشور و نگرانی که احساس می‌کنند، بیشتر می‌شود. این دغدغه در دورانی درباره رویکرد کمّی کتاب‌ها و پس از آن در دوره‌ای دیگر به مبحث کیفیت و میزان مطالعه مربوط می‌شد و هم اکنون این دغدغه بر آن مبناست که کتاب را به دست مخاطبان برسانیم.

سردار حق‌طلب همچنین گفت: بر این اساس باید تدبیری اندیشید که علاوه بر اینکه کتاب را به دست مخاطب می‌رسانیم،‌ خرید توسط مخاطب پایان کار نباشد و این حلقه آخر را نهایت کار فرض نکنیم. رهبر معظم انقلاب بر این موضوع تاکید دارند که کتاب باید خوانده شود و ما باید تدبیری بیندیشیم که کتاب از انتشارات به قفسه منازل منتقل نشود،‌ بلکه خوانده شود.

وی از برگزاری مسابقه کتابخوانی توسط بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس به عنوان یکی از تدابیر اندیشیده شده در این راستا نام برد و افزود: متولیان فراوانی در حوزه کتاب فعالیت می‌کنند. ما به دنبال آنچه طی سال‌های گذشته در حوزه کتاب دنبال می‌شد، هستیم که پرداختن به کتاب‌های دفاع مقدس دارای صرفه اقتصادی برای ناشر، نویسنده و مولف نیز باشد.

سردار حق‌طلب از برنامه‌هایی که به همین منظور در نظر گرفته شده است یاد کرد و گفت: هزار نمایشگاه کتاب دفاع مقدس را طی شش دوره برگزار کرده‌ایم. همچنین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس،‌ نمایشگاه راهیان نور که در اردوگاه‌ها و زیارتگاه‌ها برگزار شد از جمله برنامه‌های در نظر گرفته شده است. خرید کتاب از ناشران توسط این سازمان و بن‌های حمایتی که پیگیری و دریافت می‌شود از دیگر فعالیت‌ها در این حوزه است.

از جمله پیشنهادات و مسائلی که از سوی ناشران در این جلسه مطرح شد می‌توان به این موضوع اشاره کرد که مدیر انتشارات مجنوی بر مظلومیت کتاب دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: در دوران وزارت محمدحسین صفارهرندی،‌ مشاور ایثارگران مسائل مربوط به برپایی نمایشگاه و حوزه نشر دفاع مقدس را پیگیری کرد و کار را به نتیجه رساند. در این حوزه نیازمند کار جهادی هستیم، همان گونه که رهبر معظم انقلاب موضوع آتش به اختیار را مطرح کردند.

همچنین مدیر نشر 27 بعثت از عدم حضور برخی نهادها همچون شهرداری تهران و رسانه ملی در جلسات مربوط به برپایی این نمایشگاه گلایه کرد. وی معتقد بود که آستان قدس رضوی در راستای برپایی نمایشگاه در مشهد مقدس می‌تواند کمک فراوانی بکند. همچنین مناسب‌تر است که برپایی نمایشگاه به زمان دیگری غیر از هفته دفاع مقدس اختصاص یابد.

یکی از مسئولان انتشارات تخصصی انجمن دفاع مقدس نیز عنوان کرد: اختصاص بخشی از نمایشگاه کتاب تهران به نمایشگاه کتاب دفاع مقدس می‌تواند راهگشا باشد. همچنین برپایی ورک‌شاپ راهی برای حضور هنرمندان در این رویداد است. اضافه شدن مبحث انقلاب به نمایشگاه کتاب نیز پیشنهاد مناسبی است. در این باره می‌توان یک سال از برپایی نمایشگاه صرفنظر کرد و در ازای آن،‌ هزینه برپایی را صرف انجام فعالت پژوهشی و تحقیقاتی کرد تا مشکل عدم استقبال و راهکارهای برون‌رفت از آن بررسی شود.

captcha