مساجد بانک اطلاعاتی از مردم محل دارند؟
کد خبر: 3643319
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۰

مساجد بانک اطلاعاتی از مردم محل دارند؟

کانون خبرنگاران نبأ: به اعتقاد مدیرعامل مؤسسه صحیفه سجادیه و رساله حقوقيه مساجد باید بانک اطلاعاتی از مردم محل داشته باشند تا بتوانند طرح‌های معنوی و فرهنگی خود را اجرا کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمود لطفیان سرگزی، مدیرعامل مؤسسه صحیفه سجادیه و رساله حقوقيه در گفت‌و‌گو با کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، اظهار کرد: مسجد نویددهنده زندگی آرام و عاملی مهم در تربیت انسان کارآمد و انقلابی است. مسجد همچون دانشگاهی انسان‌ساز است که باید ظرفیت‌ها و امکانات آن به نحو درستی مورد استفاده قرار بگیرد.
وی با بیان اینکه باید به فرصت‌ها و تهدید‌های مساجد توجه شود، گفت: حضور و اشتیاق مردم به‌ویژه جوانان یکی از فرصت‌های مساجد است که سبب می‌شود ارتباط عاطفی بین مردم و مساجد برقرار شود. در زمان‌های قدیم مردم، بسیاری از مشکلات زندگی خود را از طریق مساجد حل و برطرف می‌کردند.
لطفیان با بیان اینکه مساجد زمینه‌ساز بسیاری از فعالیت‌های انقلابی بودند، عنوان کرد: اصل مدیریت هر مسجد باید بر محور حمایت، هدایت و خدمت‌گزاری باشد تا مردم با مساجد مأنوس شوند و نگرش خدمت‌گزاری را نسبت به مسئولان داشته باشند.
وی افزود: مساجد برای استفاده از تمام ظرفیت‌های خود باید در هیئت‌امنا از تمام اقشار مردم بهره ببرند و در تشکیلات خود از نیروی جوان و بانوان دارای تحصیلات مسجدی استفاده کنند. مساجد برای کارایی بیشتر لازم است که طرح‌ها و برنامه‌های متفاوتی همچون طرح عیادت از بیماران محل را فراهم کنند تا ارتباط نزدیکی با مردم داشته باشند. همچنین مساجد باید بانک اطلاعاتی از مردم محل داشته باشند تا بتوانند طرح‌های معنوی و فرهنگی خود را اجرا کنند.
مدیرعامل مؤسسه صحیفه سجادیه و رساله حقوقيه با بیان اینکه بهترین کار در مساجد خادم افتخاری است، گفت: آموزه‌ها و محتوای سخنرانی مساجد باید ترکیبی از قرآن، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه باشد در حالی که حق این کتاب با ارزش به درستی ادا نشده است و کم‌تر از محتوای آن استفاده می‌شود. همچنین امام جماعت مساجد باید از روش‌های روز برای تبلیغ اصول دینی استفاده کنند تا رغبت مردم به فعالیت دراین زمینه بیشتر شود.
لطفیان یادآور شد: اگر تهدیدها به فرصت تبدیل شوند و مساجد نقش‌آفرینی بیشتری را داشته باشند سبب تأثیرگذاری مثبت بر افکار مردم می‌شود. همچنین عملکرد مساجد باید بر محور دفاع از برنامه‌های دینی و کرسی‌های بحث و اندیشه باشد و درباره شبهات تحقیقات لازم را داشته باشند تا بتوانند الگوهای مفید را معرفی کنند.
فاطمه بغدادی
captcha