بالا بودن سطح تلاوت‌ها در چهلمین دوره مسابقات قرآن/ خروجی این رقابت‌ها کم بود
کد خبر: 3643409
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۹
نماینده ایران در مسابقات قرآن مالزی بیان کرد:

بالا بودن سطح تلاوت‌ها در چهلمین دوره مسابقات قرآن/ خروجی این رقابت‌ها کم بود

گروه فعالیت‌های قرآنی: دارنده رتبه عالی چهلمین دوره مسابقات قرآن اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه امسال به جهت توزیع سریع‌تر قرعه‌ها، سطح تلاوت‌ها بالاتر رفت، ابراز کرد: بالاخره هرچه زمان برای تلاوت بیشتر باشد به‌طور طبیعی سطح تلاوت بهتر می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی،‌ مختار دهقان، دارنده رتبه عالی چهلمین دوره مسابقات قرآن اوقاف و امور خیریه، در نشست نقد و بررسی چهلمین دوره مسابقات قرآن اوقاف و امور خیریه با محوریت بررسی وضعیت متسابقان خراسان رضوی که ۲۶ شهریورماه به میزبانی ایکنای خراسان رضوی برگزار شد، گفت: نقد در رابطه با مسابقات قرآن را به جای این دوره‌های باید نسبت به کل مسابقات قرآن کشور داشت.
وی در همین زمینه اضافه کرد: در رابطه با انتظاراتی هم که از قاریان خراسان وجود دارد، باید گفت مسئولان استان چه کاری برای ما انجام دادند که نتیجه‌اش را انتظار دارند؟ سال‌های گذشته دوره‌هایی برای آمادگی قاریان جهت شرکت در مسابقات برگزار می‌شد اما چند سال است که این دوره‌های آماده‌سازی هم برگزار نمی‌شود.
دارنده رتبه عالی چهلمین دوره مسابقات قرآن اوقاف و امور خیریه افزود: ما نباید شاهد این باشیم که رتبه و ارزش کار قرآنی خراسان در کشور پایین بیاید و به همین جهت از مسئولان انتظار داریم تا پشتیبانی لازم را نسبت به قاریان داشته باشند.
دهقان ادامه داد: امسال به جهت توزیع سریعتر قرعه‌های مسابقات، سطح تلاوت‌ها بالاتر رفت، بالاخره هرچه زمان برای تلاوت بیشتر باشد به طور طبیعی سطح تلاوت بهتر می‌شود، از طرفی بخش بداهه‌خوانی هم برای ارزیابی قاریان بخش مناسبی است.
درد بچه‌های قرآن
این قاری قرآن عنوان کرد: درد بچه‌های قرآنی این است که ما چهل دوره در کشور مسابقات قرآن برگزار کردیم، اما فقط همان چند دوره اول که تعداد متسابقان کم بود، خروجی‌ها جواب‌گو بود و در حال حاضر با توجه به ازدیاد قاریان در سطح کشور، یک خروجی برای مسابقات کم است.
وی در تکمیل این مطلب اضافه کرد: از طرفی این یک خروجی، همه چیزش مشخص است، تلاوت‌های مشخص دارد و آینده او تأمین می‌شود، الان بیست قاری اول کشور تفاوت زیادی با هم ندارند و تفاوت‌ها بر اساس شرایط مسابقات است و اینکه یک خروجی از مسابقات داریم، بسیار مشکل است.
فقط نام رتبه‌های برتر مسابقات عوض شده است
قاری منتخب جهت اعزام به دور بعدی مسابقات قرآن مالزی، اضافه کرد: ما تصور می‌کردیم با حذف رتبه‌ها و جایگزین شدن عنوان عالی و ممتاز، سطح توانمندی واقعی قاریان در مسابقات سنجیده می‌شود نه رتبه‌ای که کسب می‌کنند، اما بعد از اجرای اولین دوره این طرح باز هم همان روال قبل را مشاهده کردیم که همان یک خروجی و نفر اعزامی برای مسابقات مالزی را معرفی می‌کنند.
وی افزود: اینکه به کلی مسابقات را زیر سؤال ببریم، درست نیست، مسابقات خوبی‌هایی هم دارد، مسابقات عاملی برای ارتقاء سطح کیفی و علمی قاری است و خیلی از دوستان کل سال را تمرین می‌کنند به بهانه حضور در مسابقات. از همین رو وجود مسابقات عاملی برای افزایش انگیزه جهت تمرین بیشتر است، اما اینکه خروجی کمی در مسابقات داریم، عاملی برای فرسایش قاریان می‌شود، چرا قاری ما باید فدای این قضیه بشوند؟ چرا نفرات غیر بین‌المللی اعتبار ندارند؟ ببیند این مسابقات چه میزان در سرنوشت یک انسان اثر دارد.
دهقان با اشاره به اینکه واقعیت این است که راه دیگری به جز مسابقات نداریم، عنوان کرد: در رابطه با آیین‌نامه مسابقات به نظرم اگر آیین‌نامه رسانه‌ای شود و اعلام کنند که قرار است اساتید در این رابطه صحبت کنند،‌ می‌تواند به شناخت بیشتر نسبت به محتوای آن کمک کند.
ضعف رسانه ملی در توجه به برنامه‌های قرآنی
دارنده رتبه عالی چهلمین دوره مسابقات قرآن اوقاف و امور خیریه در انتقاد از کم‌توجهی صدا و سیما به برنامه‌های قرآنی، گفت: واقعاً چه میزان از برنامه‌های سیمای خراسان رضوی به قرآن اختصاص دارد، واقعیت این است که مسئولان به ضعف خود در زمینه قرآن آگاه‌ هستند اما از این وضعیت راضی هم هستند.
دهقان در پایان به یکی از تجربیات قرآنی خود اشاره و اظهار کرد: در زمان خدمت سربازی در شهر زاهدان، وقتی مسئولان فهمیدند که قاری هستم، مرا به شبکه استانی خود دعوت کردند، اما تا آن زمان به شبکه استانی خودمان دعوت نشده بودم، از همین رو به نظرم برنامه‌های قرآنی باید به صورت کارشناسی پخش شود، ما باید تمام تلاوت‌ها را از شهر ام‌القراء به صورت زنده داشته باشیم چرا که این ظرفیت را داریم.
captcha