نظام ملی نوآوری نداریم
کد خبر: 3643720
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۲
قبادیان:

نظام ملی نوآوری نداریم

گروه دانشگاه: معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه دانشگاه‌های ما در نسل دوم مانده‌اند، اظهار کرد: در کشور چیزی به نام نظام ملی نوآوری نداریم، آموزش، پژوهش و تحقیق بدون نوآوری مانند ماشین ۴ چرخی است که یک چرخ آن را در آورده‌ایم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، برات قبادیان، معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت در اجلاس سراسری مدیران دانشگاه فنی و حرفه‌ای اظهار کرد: به باور من هیچ کشوری نیست که بدون علم و دانشگاه توسعه یافته باشد.
وی افزود: در تمام این سال‌ها با نسل‌های دانشگاهی مختلف مواجه بودیم، نسل اول آموزش‌محور، نسل دوم پژوهش‌محور، نسل سوم کارآفرین و نسل چهارم دانشگاه مسئول یا مسئولیت‌پذیر است.
قبادیان ادامه داد: دانشگاه صنعتی به همین تناسب جلو آمده و در مقطعی هستیم که هم دانشگاه نسل ۴ مطرح است و هم انقلاب صنعتی نسل ۴ و کلیه امور به سمت دقت، سرعت و هوشمندسازی جلو می‌رود.
معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت با بیان اینکه دانشگاه‌های ما در نسل دوم مانده‌اند، گفت: ترویج یافته‌های علمی در قالب مقالات پژوهش را تولید علم می‌گوییم، اما آن بخش تولید علم محسوب می‌شود که کاربردی باشد.
وی افزود: ۲ دانشگاه در کشور قرار بود وظیفه کاربردی کردن علم را انجام دهند، نخست آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای و دیگری دانشگاه جامع علمی-کاربری، اما آنچه در امر اتفاق افتاد، زمین تا آسمان از اهداف مدنظر فاصله داشت. اکنون تنها امید در این مسئله، دانشگاه فنی و حرفه‌ای است و این امر نیازمند باور، تلاش و سرمایه‌گذاری است.
قبادیان گفت: توسعه بدون منابع انسانی توسعه نیافته معنا ندارد. منابع انسانی توسعه نیافته نمی‌تواند منشا توسعه باشد. منابع انسانی توسعه یافته رابطه تنگاتنگی میان اجتماع و علم ایجاد می‌کند. دانشگاه فنی و حرفه‌ای می‌تواند در کاربردی کردن علم در کشور و تربیت نیروهای ماهر پیشگام باشد.
وی با بیان اینکه اگر ایده‌پردازی و خلاقیت نباشد، چیزی تولید نمی‌شود، گفت: دانشگاه‌های ما امروز بی‌حال‌اند و اساتید رغبتی نشان نمی‌دهند به سمت صنعت بروند و به جزوه‌ای که سر کلاس ارائه دهند اکتفا کرده‌اند. فرهنگ ورود به صنعت در کشور وجود ندارد.
قبادیان با اشاره به حمایت‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت از طرح‌های صنایع نوین گفت: خیلی‌ها از برنامه‌های حمایتی از پایان نامه‌ها و رساله‌ها خبر ندارند، البته این کار انجام می‌شود اما کافی و مطلوب نیست، از جمله برنامه‌های وزارت صنعت آوردن اساتید در بنگاه‌های صنعتی، معدنی و تجاری است. وزارت صنعت حمایت‌های اساسی داشته و در بحث صنایع نوین طرح‌های خوبی را ارائه کرده است.
معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت در پایان اذعان کرد: در بحث توسعه کشور در ابتدای راه و خیلی عقب هستیم، ایده باید به پدیده تبدیل شود. متاسفانه در کشور چیزی به نام نظام ملی نوآوری نداریم. آموزش، پژوهش و تحقیق بدون نوآوری، مانند ماشین ۴ چرخی است که یک چرخ آن را در آورده‌ایم.
captcha