ترویج فرهنگ قرآنی با طلایه داری تشکل های مردم نهاد آذربایجاشرقی
کد خبر: 3643780
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۲

ترویج فرهنگ قرآنی با طلایه داری تشکل های مردم نهاد آذربایجاشرقی

فعالیت های قرآنی در آذربایجان شرقی بر تلاش و همت تشکل های مردم نهاد استوار است و چنانچه نهادهای فرهنگی و قرآنی نقش مؤثر خود را در حوزه هدایت و مدیریت به‌ خوبی ایفا کنند، می توان شاهد تحولات مثبتی در این حوزه بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) ایرنا نوشت: آذربایجان شرقی از استان های پیشرو در تربیت قرآنی محسوب می شود که فعالیت 65 موسسه قرآنی زیر نظر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با ظرفیت سالانه برگزاری آزمون برای افزون بر 4 هزار نفر در سال نمونه ای از آن است.
وجود 700 تشکل ثبت شده قرآنی، متشکل از 555 خانه و 145 موسسه قرآنی و اقدام برای عملیاتی کردن سهم استان از تربیت 10 میلیون حافظ قرآن مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی با ترتبیت سالانه 15 هزار نفر، از دیگر مصادیق طلایه داری آذربایجان شرقی در حوزه فعالیت های قرآنی است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد آذربایجان شرقی با بیان اینکه یکی از مسئولیت های اساسی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ساماندهی فعالیت های قرآنی است، گفت: بیشتر موسسه های قرآنی خوداتکا هستند و در قالب های مختلف مادی و معنوی از فعالیت این موسسه ها حمایت می شود.
محمد محمدپور با اشاره به فعالیت 65 موسسه قرآنی زیر نظر اداره کل فرهنگ و ارشاد استان و رویکردی که اداره کل برای تقویت داشته های قرآنی کارمندان دولت به خصوص آموزش و پرورش وجود دارد، از برگزاری آزمون های قرآنی برای 4 هزار و 500 نفر در سال گذشته خبر داد.
وی با اشاره به فعالیت دبیرخانه کانون های فرهنگی و هنری مساجد در زمینه آموزش های قرانی، گفت: جشنواره 'مدهامتان' به صورت سالانه برای ارزیابی و تجلیل از فعالان این حوزه فرهنگی دینی برگزار می شود.
محمدپور با اشاره به حضور پدیده های قرآنی از استان در رویدادهای کشوری و بین المللی گفت: تلاش داریم در قالب شورای ترویج فعالیت های قرآنی و همچنین شورای فرهنگ عمومی به ریاست نماینده ولی فقیه در استان به فعالیت های قرآنی انسجام داده و از موازی کاری جلوگیری کنیم .
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی اعلام کرد: در راستای ترویج و توسعه آموزش های قرآنی استودیوی فعالیت های قرانی در تبریز ایجاد شده و در چند روز آینده افتتاح می شود.
مدیر دارالقران اداره کل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی نیز تشکل های ثبت شده قرآنی در استان را 700 تشکل اعلام کرد و گفت: این تشکل ها شامل 555 خانه قرآنی و 145 موسسه قرآنی است.
سید محمود حسینی با اشاره به اینکه خانه های قرآن در سطح عمومی آموزش قران کریم از جمله روخوانی، روان خوانی و حفظ فعالیت دارند و بیشتر از فضای مساجد استفاده می کنند، افزود: دامنه فعالیت موسسه های قرآنی بیشتر بوده و آموزش های تخصصی ارائه می دهند و داشتن فضای مستقل برای این موسسه ها الزامی است.
وی با اعلام اینکه در نیمه نخست امسال 23 هزار نفر برای برگزاری دوره های آموزشی در سطح یک رشته های قرآنی در استان آذربایجان شرقی ثبت نام کرده اند، گفت: در حدود 300 نفر حافظ کل قرآن در استان داریم.
حسینی با اشاره به منویات رهبری برای تربیت 10 میلیون حافظ قرآن در کشور گفت: تربیت 2 هزار نفر حافظ قرآن در استان شروع شده و تقویت موسسه های قرآنی در دستور کار است.
مسئول اداره امور قرانی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان آذربایجان شرقی نیز با اشاره به اینکه برگزاری مسابقات قرآنی در 2 مرحله استانی و کشوری از جمله فعالیت های قرآنی اوقاف است، گفت: در زمینه تربیت مربی قرآنی هم فعال هستیم.
حسین عزیزعلی با اشاره به اینکه دوره های تربیت مربی قرآنی برای حفظ 5 جزء برگزار می شود، گفت: این دوره ها به صورت تخصصی در قم ادامه می یابد.
وی سهم استان آذربایجان شرقی از تربیت حافظ قرآن را در سال جاری 15 هزار نفر اعلام کرد.
مدیر موسسه جامعه القران الکریم و اهل بیت (ع) استان آذربایجان شرقی نیز با اشاره به فعالیت 6 ساله این موسسه در تبریز، خاطرنشان کرد: این موسسه قرآنی زیر نظر پدر محمد حسین طباطبایی، نخبه قرآنی کشور، فعالیت می کند.
فرید حسن پور با بیان اینکه آموزش های عمومی قرآنی در این موسسه از 3.5 سالگی به صورت اشاره، نقاشی و بازی برای خردسالان شروع می شود، گفت: در زمان حاضر 70 مرکز آموزشی زیر نظر این موسسه در استان فعالند.
وی با اشاره به اینکه تاکنون 38 هزار نفر از دوره های آموزشی این موسسه قرآنی در استان استفاده کرده اند، گفت: 9 هزار نفر در جریان آموزش قرار دارند.
وی با اشاره به اینکه دوره های عمومی موسسه شامل روخوانی، روان خوانی و تجوید و دوره های تخصصی شامل حفظ، صوت و لحن است، خاطرنشان کرد: شیوه های انحصاری این موسسه به سیستم آموزشی کشور هم کمک می کند.
حسن پور با اشاره به اینکه دوره های تخصصی حفظ یکساله قرآن از شاخص های این موسسه است، گفت: شهریور پارسال یکی از این دوره ها در تبریز شروع شد و به زودی جشن فارغ التحصیلی 20 نفر برگزار می شود.
وی با اشاره به اینکه موسسه مردم نهاد جامعه القران الکریم و اهل بیت (ع) دارای معاونت پژوهشی و انتشارات مستقل است، گفت: تاکنون 500 کتاب و مولفه آموزش قرآنی توسط این موسسه تولید و منتشر شده است.
وی با قدردانی از حمایت و هدایت نهادهای فرهنگی و نماینده ولی فقیه در استان از فعالیت های این موسسه، اظهار کرد: در صورتی که انتظارات موجود در زمینه تربیت حافظ قرآن در استان بر اساس ظرفیت ها تعریف و مشخص شود، موسسه های قرآنی بر اساس برنامه حرکت کرده و بازدهی بهتری خواهند داشت.
وی با اشاره به فعالیت چند نهاد و موسسه فرهنگی در زمینه آموزش های قرآنی، گفت: با هم افزایی و پرهیز از موازی کاری نتیجه بهتری حاصل می شود.
مدیر آموزش موسسه مهد قرآن و عترت استان آذربایجان شرقی نیز با اشاره به اینکه آموزش های قرآنی در این موسسه از 4 سالگی و طرح جامع قرآنی از هفت سالگی شروع می شود، گفت: در مراکز پیش دبستانی و مدارس ابتدایی و راهنمایی در تبریز و حومه این شهر همچون کجوار، خلجان و شهرک اندیشه با محوریت قرانی و با کادر قرانی فعال هستیم.
علیرضا حامدی نسب با اشاره به تربیت 12 حافظ کل قرآن در مرکز فاطمه الزهرا(ع) کجوار تبریز، خاطرنشان کرد: آئین تجلیل از 180 حافظ این مرکز با حضور نماینده ولی فقیه در استان در جمعه گذشته برگزار شد.
با توجه به تاکید نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و توجهی که به حافظان قرآن کریم دارند انتظار می رود مسئولان فرهنگی استان بیش از پیش در این مسیر گام بردارند.
حجت الاسلام و المسلمین آل هاشم در خطبه های نماز جمعه هفته گذشته تبریز با اشاره به مطالبه رهبر معظم انقلاب اسلامی در تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم تأکید کرد: باید با برنامه ریزی، سهم استان را در ارتباط حفظ قرآن کریم معین و آن را محقق کنیم.
حجت الاسلام محمد علی آل هاشم گفت: در این خصوص مسئولین فرهنگی به خصوص مدیران کل اوقاف، فرهنگ و ارشاد اسلامی و تبلیغات اسلامی مسئولیت اصلی را برعهده دارند.
captcha