فتح کانال ۸۴ هزار واحدی بورس
کد خبر: 3643808
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۳

فتح کانال ۸۴ هزار واحدی بورس

در معاملات دیروز بورس تهران شاخص کل بورس با رشد ۴۹۷ واحدی توانست وارد کانال ۸۴ هزار واحدی شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، جهان اقتصاد نوشت: بررسی نمادهای اثرگذار بر شاخص نشان می‌دهد اغلب نمادهایی که تاثیر مثبت بر این نماگر داشتند نمادهایی از گروه فلزات اساسی و یک نماد از گروه شیمیایی‌ها بودند به طوری که نمادهای «ذوب»، «میدکو»، «سرچشمه»، «زاگرس» و «ارفع» تا سطح حداکثر یک واحد تاثیر مثبت در برآورد آیفکس به جا گذاشتند.
در حالی بورس تهران از ابتدای تابستان تاکنون بازدهی ۴/ ۶ درصدی را به نمایش گذاشته که موفق شده در این مدت۵ کانال‌شکنی را به ثبت برساند؛ بورس تهران در حالی معاملات تیرماه را آغاز کرد که این نماگر در کانال ۷۸ هزار واحدی نوسان‌های اندکی را تجربه می‌ کرد. اما روند صعودی بازار از اواسط تیر ماه آغاز و شرایط مثبتی بر بازار حاکم شد. گزارش‌های مناسب از عملکرد سه ماهه شرکت‌ها و به تبع آن ظهور نشانه‌های جدی از بهبود سودآوری شرکت‌ها به ویژه در گروه فلزی و برگزاری مجامع مناسب شرکت‌های بورسی زمینه‌ساز این رشد شد. از سوی دیگر اعلام نرخ‌های جدید سال۹۵ گروه پالایشی از سوی شرکت پالایش و پخش مزید بر علت شد و به ثبت دو کانال‌شکنی شاخص کل بورس تهران در تیر ماه منجر شد.به این ترتیب شاخص کل معاملات مرداد ماه را در محدوده ۸۰ هزار واحدی آغاز کرد. روند صعودی مزبور در پنجمین ماه از سال جاری نیز تداوم یافت و تحت‌تاثیر رشد قیمت‌ها در بازارهای جهانی به‌خصوص در حوزه فلزات پایه، دو کانال‌شکنی دیگر برای بازار سهام کشور به ارمغان آورد.
از بین عوامل ذکر شده فلزات اساسی دارای قدرت بیشتری بود به طوری که روز گذشته این گروه موجب شد تا شاخص از قله ۸۴ هزار واحدی عبور کند.
بدین ترتیب، روز دوشنبه شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران از ابتدای باز شدن معاملات، با شروع تقریبا ثابتی شروع به رشد کرد و توانست بار دیگر سقف‌شکنی کند و تا رقم ۸۴ هزار و ۴۱۴ واحدی بالا رود.
شاخص کل هم‌وزن نیز ۱۱۶ واحد رشد کرد و به رقم ۱۷ هزار و ۷۷۳ واحدی رسید. شاخص آزاد شناور نیز پس از رشد ۵۶۸ واحدی تا رقم ۹۲ هزار و ۱۱ واحدی افزایش یافت. همچنین شاخص بازار اول و دوم هر یک به ترتیب ۳۸۱ و ۹۱۲ واحد رشد کردند.
در داد و ستدهای روز دو شنبه تالار شیشه‌ای نماد شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان، پتروشیمی پردیس، ملی صنایع مس ایران و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به ترتیب با ۸۳، ۴۰، ۴۰ و ۳۱ واحد تاثیر مثبت بیشترین نقش افزاینده را در دماسنج بازار داشتند اما در طرف مقابل آسان‌پرداخت پرشین، خدمات انفورماتیک، صنایع پتروشیمی خلیج فارس با به ترتیب ۱۰، ۷ و ۶ واحد تاثیر بیشترین نقش کاهنده را روی شاخص گذاشتند.
در بازار رو به رشد روز دو شنبه فلزی‌ها توانستند رشد یکدستی در قیمت پایانی داشته باشند و حرکت شاخص را به سمت بالا هدایت کنند. در گروه فلزات اساسی ۵۱ میلیون سهم به ارزش ۱۱ میلیارد و ۶۳۰ تومان مورد داد و ستد قرار گرفت.
همچنین در گروه حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات نیز روز دو شنبه شاهد روند رو به رشدی بودیم در کنار این دو گروه استخراج کانه‌های  فلزی نیز تحرکی رو به بالا داشت.
علاوه بر این خودرویی‌ها نیز روز دو شنبه اکثرا با حدود یک درصد رشد در قیمت پایانی همراه بودند. حجم معاملات این گروه به ۹۳ میلیون سهم رسید و ارزش معاملات به حدود ۱۲ میلیارد تومان بالغ شد. قندی‌ها نیز به جز در سه نماد در قیمت پایانی با رشدی حدود یک درصد همراه شدند.
ارزش معاملات بورس تهران روز دو شنبه به رقم ۱۰۳ میلیارد تومان رسید که حجم معاملات به عدد ۴۵۲ میلیون سهم و اوراق مالی بالغ شد.
«سخاب۴» صدرنشین بازار اوراق با درآمد ثابت
بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس نیز روز جاری میزبان یک میلیون و ۸۳۰ هزار ورقه به ارزش نزدیک به یک‌هزار و ۷۶۲ میلیارد ریال قرار گرفت.
اسناد خزانه اسلامی با نماد «سخاب۴» با مبادله یک میلیون و ۱۸۰ هزار ورقه به ارزش حدود یک‌هزار و ۱۲۱ میلیارد ریال در صدر این بازار ایستاد.
نماد معاملاتی اسناد خزانه اسلامی مرحله دهم در نماد «اخزا۱۰» نیز به منظور پرداخت مبالغ اسمی این اسناد، در پایان معاملات امروز متوقف شد.
در تابلو اوراق تسهیلات مسکن نیز معاملات تسه در بازه قیمتی ۷۳۷ هزار تا ۷۹۰ هزار ریال انجام شد و در نهایت بیش از ۹۸ هزار ورقه تسه به ارزش ۷۶ میلیارد ریال مورد مبادله قرار گرفت.
captcha