انتشار فراخوان نخستین جشنواره فیلم کوتاه دفاع مقدس و آغاز به کار نشر هنر دفاع
کد خبر: 3643923
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۶
تشریح برنامه‌های سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس؛

انتشار فراخوان نخستین جشنواره فیلم کوتاه دفاع مقدس و آغاز به کار نشر هنر دفاع

گروه هنر: رئیس سازمان هنری و امور سینمایی با تشریح برنامه‌های این سازمان به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس از انتشار فراخوان نخستین جشنواره فیلم کوتاه دفاع مقدس«رسام» و آغاز به کار نشر هنر دفاع در این هفته خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) نشست خبری علی‌اصغر جعفری؛ رئیس سازمان هنری و امور سینمای دفاع مقدس در تشریح برنامه این این سازمان به مناسبت بزرگداشت هفته دفاع مقدس پیش از ظهر امروز در سالن کنفرانس این سازمان برگزار شد.

جعفری در ابتدای این نشست با اشاره به اینکه دفاع مقدس تجلی ایثار و فداکاری امت اسلامی ایران است گفت: امروز همه اندیشمندان و کارشناسان در عرصه‌های گوناگون سیاسی و اجتماعی از دفاع مقدس به عنوان سرآغاز خودباوری و اعتماد به نفس مردم غیور ایران یاد می‌کنند.

این مقام مسئول ادامه داد: به همین دلیل وظیفه همه ماست که در این برهه از زمان این رویداد بزرگ و ارزشمند روزگار معاصر را با عظمت ارج نهاده و از این فرصت به دست آمده نهایت استفاده را به عمل آوریم تا به‌ویژه نسل جوان با دستاوردهای دفاع مقدس آشنا شوند.

وی گفت: سازمان هنری و امور سینمایی نیز بر حسب وظیفه ذاتی و رسالتی که بدان مأمور شده است ویژه این هفته بزرگداشت برنامه‌های مختلفی در حوزه‌های متنوعی فرهنگی و هنری تدارک دیده است که به آنها به شکلی گذرا و فهرست‌وار اشاره خواهم کرد تا ان‌شاء‌الله بر طبق جدول زمان‌بندی علاقه‌مندان به برنامه‌های فرهنگی و هنری با مضامینی انقلابی و ارزشی در اسرع وقت از آنها استفاده کرده و بهره‌مند شوند.

جعفری در ادامه گفت: در حوزه هنرهای نمایشی و تئاتر در این هفته باشکوه رونمایی از 30 عنوان کتاب نمایشنامه با موضوع دفاع مقدس را برگزار خواهیم کرد، ضمن آنکه این آثار به همراه آثار مکتوب نمایشی دیگر در حوزه دفاع مقدس در قالب 75 هزار نسخه برای استفاده بهینه علاقه‌مندان به هنرهای نمایشی و گروه‌های تئاتری به اقصی نقاط کشور ارسال خواهد شد.

رئیس سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس تصریح کرد: این سازمان به‌تازگی مجوز نشر هنر دفاع با هدف چاپ و انتشار آثار مکتوب در حوزه فرهنگ و هنر دفاع مقدس را اخذ کرده است و لذا مناسب دیدیم تا آغاز به کار رسمی این نشر را مقارن با هفته دفاع مقدس داشته باشیم.

وی افزود: رونمایی از کتاب پدیدارشناسی تئاتر دفاع مقدس  شامل مجموعه مقالات علمی به کوشش و پژوهش کارشناسان خبره هنر تئاتر از جمله دیگر برنامه‌های ما در این هفته است  که البته باید به برگزاری نشست تخصصی گفتمان تئاتر دفاع مقدس با تأکید بر وجه آئین‌پژوهی این رویداد ارزشی نیز اشاره کنم که در این هفته شاهد آن خواهیم بود.

جعفری اظهار کرد: وظیفه تقدیر  از گروه‌های نمایشی که دغدغه کار در حوزه دفاع مقدس را دارند از جمله اهداف مهم ماست که سعی در استمرار آن خواهیم داشت و لذا در این راستا با حضور بر سر اجرای دو اثر نمایشی با موضوع دفاع مقدس یکی با نام «نامه آخر» به کارگردانی علی برجی و دیگری «هفت عصر و هفتم پاییز» به کارگردانی ایوب آقاخانی از عوامل اجرایی و اعضای این گروه‌های نمایشی تقدیر به عمل خواهیم آورد.

وی گفت: در حوزه تولیدات کوتاه، مستند و انیمیشن خبر مهم اینکه به میمنت این هفته ارزشمند آغاز به کار نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه دفاع مقدس تحت عنوان «رسام» را با محوریت موضوعات چون مدافعان وطن، مدافعان حرم و مجاهدان مقاومت اسلامی و ... شاهد خواهیم بود  که فراخوان و سامانه ثبت‌نام آنلاین آن در این هفته منتشر و رونمایی خواهد شد.

جعفری ادامه داد: مستندی نیز به مناسبت اربعین شهادت شهید مدافع حرم محسن حججی از تولیدات این سازمان  نیز در این هفته رونمایی خواهد شد که تحت عنوان «نگاه» مراحل پایانی فنی خود را در حال سپری کردن است ضمن آنکه در حوزه کلیپ و نماهنگ دو نماهنگ «آیات انقلاب» و «فرزندان روح‌الله» تولید شده است که هم در این هفته در شبکه‌های مختلف رسانه ملی می‌توانید شاهد آن باشید و هم در فضای مجازی قابل دانلود و استفاده است.

رئیس سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس  با اشاره به اینکه پخش دو تله فیلم از تولیدات این سازمان را از تلویزیون در این ایام خواهیم داشت گفت: یکی از این آثار تله‌فیلم «چالش‌های مادر بزرگ» به کارگردانی آقای دیندار است و نام دیگر تله فیلم «قلک‌های شکسته» است که جواد جعفرقلی‌زاده  کارگردانی آن را به عهده داشته است.

جعفری تأکید کرد: اخیراً تفاهمنامه‌ای میان این سازمان و شبکه بین‌المللی سحر به امضا رسیده است تا تولید مستند تحت عنوان «از خرمشهر تا سارایه‌وو» در دستور کار قرار گیرد که مقدمات برای اعزام گروه فنی و فیلمساز به مناطقی در بوسنی و هرزگوین در این هفته فراهم خواهد شد؛ در ضمن کارهای دومین جشنواره ملی فانوس شامل تولیدات سینمایی استان‌های کشور نهایی شده است  که فراخوان آن در این هفته منتشر خواهد شد.

وی افزود: این سازمان همچنین اخیراً تفاهمنامه‌ای با معاونت سیمای رسانه ملی به منظور تولید مجموعه بلند انیمیشن تحت عنوان «فرزندان ایران» به عمل آورده است که در 180 قسمت تولید خواهد شد  و آغاز به کار آن در هفته دفاع مقدس خواهد بود؛ همچنین در حوزه سینما نیز سلسله نشست‌های تخصصی گفتمان سینمای دفاع مقدس را در این هفته برگزار خواهیم کرد.

جعفری گفت: 3 کار سینمایی بر اساس یک تفاهمنامه اولیه کارهایشان در شورای تخصصی نهایی شده است که در مراحل پیش‌تولید قرار دارند و عبارتند از «یونس»،«کاتالیزور» و «شگرا» که عقد قرارداد به منظور بازنویسی فیلم‌نامه آنها نیز به انجام رسیده است. البته این سازمان در پوشش حمایتی بخشی از هزینه‌های ساخت این آثار سینمایی را در مشارکت با بنیاد سینمایی فارابی تقبل کرده است، همچنین این سازمان تولید مشترکی را با بنیاد سینمایی فارابی در دستور کار دارد که فیلمی در مورد زندگی سرلشگر شهید حسن باقری است.

رئیس سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس در ادامه گفت: در حوزه هنرهای تجسمی همزمان در کل کشور شاهد برپایی 66 نمایشگاه تحت عنوان «گنج جنگ» خواهیم بود که رونمایی از آنها صورت خواهد گرفت و مراسم افتتاح آنها همزمان یکشنبه هفته آینده در ادارات ارشاد استان‌ها به انجام خواهد رسید.

وی اظهار کرد: در حوزه برنامه‌های تلویزیونی با برنامه‌ای تحت عنوان «تکه‌ای از آسمان» که به معرفی فعالیت‌های هنری و سینمایی برخی از جامعه هنری به موضوع دفاع مقدس می‌پردازد پخش خواهد شد و همچنین در قالب برنامه‌هایی از همین جنس  پخش ویژه برنامه تلویزیونی تحت عنوان «رو به روی ماه» را خواهیم داشت که این برنامه از شبکه آموزش سیما پخش خواهد شد و به اجرای نمایشی کتاب‌هایی در حوزه دفاع مقدس که از سوی مقام معظم رهبری آنها تقریظ شده‌اند می‌پردازد که تعداد این کتاب‌ها 40 عنوان بوده است.

جعفری در ادامه گفت: تولید و پخش برنامه روزانه «از خرمشهر تا قدس» با مشارکت بسیج صدا و سیما از جمله دیگر برنامه‌های ما ویژه این ایام است که برنامه‌ای تلفیقی شامل گفت‌و‌گوهای زنده و تصاویر و برنامه‌های آرشیوی و تولیدی از مناطقی در سوریه و لبنان و همچنین خرمشهر خواهد بود.

وی ادامه داد: همچنین ما با مشارکت امور استان‌های صداوسیما یعنی مرکز خراسان و بوشهر رونمایی از دو تله‌فیلم «اشنوگل» و «نه و پنج دقیقه» را در این هفته خواهیم داشت که البته «اشنوگل» قبلاً در جشنواره «فیلم فجر» هم به نمایش درآمد اما نسخه سینمایی این دو فیلم را در این هفته مورد رونمایی قرار خواهیم داد.

رئیس سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس افزود: در حوزه سرود و موسیقی اتفاق مهمی که در این هفته رقم خواهد خورد آغاز به کار  جشنواره سرود و موزیک نیروهای مسلح تحت عنوان«ترنم فتح» خواهیم بود که در این راستا اجرای نخستین ارکستر مشترک نیروهای مسلح را 30 شهریورماه شاهد خواهیم بود.

وی در ادامه گفت: در همین راستا نخستین آلبوم موسیقی از تولیدات این سازمان با موضوع دفاع مقدس شامل 7 قطعه موسیقی به نام‌های «وطن»،«بیشه شیران»، «گلستان و آتش»، «قبیله سرو»، «حماسه عاشقان»، «پیشکسوتان جهاد و مقاومت» و «آیات انقلاب» با نام کلی «چاووش بیداران» در این هفته رونمایی می‌شود؛ همچنین چهارمین نشست از سلسله نشست‌های گفتمان موسیقی انقلاب را نیز در این هفته برگزار خواهیم کرد.

جعفری ادامه داد: برنامه دیگری که در حوزه برنامه‌های آرشیوی آن را به انجام رسانده‌ایم و در این هفته عرضه خواهد شد، رونمایی از 50 ساعت نسخه سوپر هشت از مجموعه مستندهای «40 شاهد» خواهد بود که این آثار تبدیل به نسخ سینمایی HD شده‌اند و 10 مستند از این مجموعه در قالب قسمت‌های 20 دقیقه‌ای را در این هفته از تلویزیون شاهد خواهیم بود.

وی با اشاره به تولید بازی‌های رایانه‌ای برخط و رونمایی از آنها گفت: نخستین جشنواره دیجیتال دفاع مقدس شامل بخش‌هایی همچون بازی‌های رایانه‌ای، موبایل و نرم‌افزارهای کاربردی نیز برگزار خواهد شد که فراخوان آن منتشر می‌شود.

جعفری در پایان این نشست گفت: برنامه دیگری که ما در این هفته خواهیم داشت رونمایی از آثار 120 ثانیه‌ای بازتولید صحنه‌های ناب و نقاط عطف عرصه‌های دفاع مقدس است که هم از تلویزیون پخش خواهند شد و همچنین در فضای مجازی نیز قابل دسترسی هستند.

captcha