تصمیم‌گیری در مورد ستاد عالی مسابقات قرآن در جلسه کمیسیون تبلیغ و ترویج
کد خبر: 3651219
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۷

تصمیم‌گیری در مورد ستاد عالی مسابقات قرآن در جلسه کمیسیون تبلیغ و ترویج

گروه مسابقات: در جلسه اخیر کمیسیون فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم در مورد ستاد عالی مسابقات تصمیم‌گیری و کلیات سند فعالیت‌های قرآنی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور نیز تدوین شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، طی هفته جاری چهل و سومین جلسه کمیسیون فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی شورای توسعه فرهنگ قرآنی با حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد،‌ جلسه‌ای که به نظر می‌رسید با توجه به مباحث و حاشیه‌های مطرح شده در مورد ستاد عالی مسابقات و چند موضوع حاشیه‌ای دیگر در ایام بعد از مسابقات سراسری قرآن، خروجی‌های متفاوتی داشته باشد. 
با همه اینها و آنچه که ظاهر امر نشان می‌دهد، خروجی این جلسه در مورد بحث ستاد عالی مسابقات، تشکیل یک کارگروه با عنوان «ستاد هماهنگی مسابقات قرآن کشور» در ذیل کمیسیون فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی است تا امیدها به ختم به خیر شدن بحث غیرقانونی بودن ستاد عالی مسابقات زنده شود. البته این تصمیم در حالی اتخاذ شده است که نماینده‌ای از سازمان اوقاف در جلسه حضور نداشته است و مسئول دبیرخانه کمیسیون ابراز امیدواری کرده است که مسئولان سازمان اوقاف نیز موضوع مطرح شده را بپذیرند تا این موضوع در نقطه فعلی پایان یابد.
خروجی مهم دیگر این جلسه بحث تدوین یک سند دیگر است، سندی که این‌بار فعالیت‌های قرآنی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور را هدف قرار داده است. سندی که مراحل تدوین خود را سپری می‌کند، البته تلاش دارد تا تجربیات قوی دیگر کشورها در زمینه فعالیت‌های قرآنی را به داخل کشور نیز وارد کند.
در همین راستا محمدمهدی عزیززاده، مسئول دبیرخانه کمیسیون فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی شورای توسعه فرهنگ قرآنی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، با اشاره به اینکه اسم دقیق این سند «سند توسعه فعالیت‌های قرآنی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور» است، گفت: با توجه به اینکه دستگاه‌های مختلفی اعم از سازمان فرهنگ و ارتباطات، مجمع تقریب مذاهب،‌ جامعةالمصطفی(ع)، مجمع اهل البیت(ع) و نهادهای دیگر فعالیت‌هایی خارج از کشور دارند، برای منسجم و هماهنگ شدن این فعالیت‌ها و ایجاد هم‌افزایی بیشتر در همه حوزه‌های آموزش، تبلیغ و ترویج و پژوهش سندی تنظیم شده و در دستور جلسه کمیسیون قرار گرفت.
وی با اشاره به نکاتی که تدوین این سند به همراه خود دارد، افزود: اولین نکته این است که این سند تنها مربوط به حوزه تبلیغ و ترویج نبوده بلکه مربوط به کل فعالیت‌های قرآنی خارج از کشور است. بنابر این به محض اینکه طی یک یا دو ماه آینده از کمیسیون خارج شود در دستور کار دو کمیسیون دیگر نیز قرار خواهد گرفت تا اگر کم وکاستی در آن زمینه‌ها داشته باشد، آن‌ها نیز این سند را کامل کنند.
عزیززاده بیان کرد: نکته دیگر این سند این است که سند فوق دو حوزه را دنبال می‌کند، حوزه اول تعامل با کشورهای اسلامی در جهان اسلام است. فصل مشترک و محور مشترک ما در جهان اسلام و محور وحدت بخش قرآن کریم است، فعالیت‌های قرآنی می‌تواند روابط فرهنگی کشورهای اسلامی را توسعه دهد. با این توجه و با این رویکرد در تعامل با کشورهای اسلامی یک سری راهبردها و اقدامات تعریف شده است تا فعالیت‌ها بر اساس آن اهداف و راهبردها صورت بگیرد.
مسئول دبیرخانه کمیسیون فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی شورای توسعه فرهنگ قرآنی تصریح کرد: حوزه دیگر این سند نیز مربوط به سایر ادیان الهی و توحیدی است که تعامل با آنها بر مبنای گفتمانی که در قرآن کریم در حوزه اخلاق، فرهنگ و مسائل اجتماعی و ... وجود دارد، با آنها به تعامل و گفت‌وگوی سازنده بپردازیم.
عزیززاده همچنین بیان کرد: نکته مهم دیگری که در سند مورد اشاره به صورت جدی دنبال می‌شود، این است که علاوه بر انعکاس مطلوب فعالیت‌های قرآنی و نیز تولید محصولات قرآنی برای عرضه به خارج از کشور، بتوانیم تجربیات موفق و خوبی که در حوزه فعالیت‌های قرآنی در خارج از کشور شکل گرفته است به داخل کشور منتقل کنیم. 
وی در مورد زمان نهایی شدن این سند خاطرنشان کرد: تقریباً کلیات سند به اجماع اعضا رسیده است، البته اصلاحات و نکاتی بیان شد که طی یک یا دو ماه آینده برطرف شده و در گردش کار قرار می‌گیرد تا به شورای توسعه فرهنگ قرآنی برود. با دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی نیز هماهنگی‌های لازم به عمل آمده است تا این سند هر چه سریع‌تر در دستور کار کمیسیون‌های دیگر قرار بگیرد.
مسئول دبیرخانه کمیسیون فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی شورای توسعه فرهنگ قرآنی با تأکید بر اینکه تاکنون در کشور سندی که به صورت رسمی سیاست‌ها و اهداف فعالیت‌های قرآنی در خارج از کشور را ابلاغ کرده باشد، نداشته‌ایم، اذعان کرد: البته نظام‌نامه‌هایی بین دستگاه‌ها مرسوم بوده است، اما به عنوان سند بالادستی که جامع باشد و همه حوزه‌ها را نگاه کند نبوده است. در واقع این سند به دنبال این است که جایگاه قرآنی جمهوری اسلامی را به عنوان یکی از مراجع قرآنی در جهان اسلام تثبیت کند و آن را در حد ممتاز حفظ کند.
عزیززاده همچنین در مورد کاهش کارگروه‌های کمیسیون فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی نیز گفت: در جلسه کمیسیون تصمیم بر این گرفته شد تا برخی کارگروه‌ها در هم ادغام شوند، به احتمال زیاد کارگروه هنر و سینما در هم ادغام می‌شوند، همچنین کارگروه‌های فضای مجازی و رسانه نیز ادغام خواهند شد. گردش کاری که با ستاد هماهنگی مسابقات قرآن داریم به نقطه مطلوبی خواهیم رساند. بعد از اینکه مشکلات مربوط به این ستاد رسانه‌ای شد در تلاش هستیم تا این مشکل را به صورت اداری و قانونی برطرف کنیم.
مسئول دبیرخانه کمیسیون فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی عنوان کرد: همچنین قرار شد در زمینه امور موسسات دیگر کارگروهی با عنوان قرآن و موسسات مردمی ایجاد نکنیم و هیئت رسیدگی به امور موسسات فعالیت‌ها را رصد کند. 
وی در ادامه در پاسخ به این سوال که در جلسه کمیسیون در مورد بحث ستاد عالی مسابقات و اعتقاد به غیر قانونی بودن آن بحث شد یا خیر، گفت: در مورد این موضوع بحث شد و قرار شد ذیل کمیسیون جایگاهی با عنوان «ستاد هماهنگی مسابقات قرآن کشور» تعریف شود و اعضای ستاد در آن جایگاه قرار بگیرند و نقشی که کمیسیون در حوزه مسابقات از یک کارگروه انتظار دارد، ایفا کند. اگر در این نقطه با دوستان سازمان اوقاف به نتیجه برسیم این مشکل برطرف خواهد شد.
captcha