خیریه حمایت از کودکان با ناهنجاری‌های از بدو تولد راه‌اندازی شد
کد خبر: 3657042
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۳
در مشهد؛

خیریه حمایت از کودکان با ناهنجاری‌های از بدو تولد راه‌اندازی شد

گروه اجتماعی: مؤسسه حمایت از کودکان با ناهنجاری از بدو تولد(محکم) شعبه خراسان رضوی به همت خیران صبح امروز در مشهد راه‌اندازی شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، مؤسسه حمایت از کودکان با ناهنجاری از بدو تولد(محکم) شعبه خراسان رضوی به همت خیران صبح امروز، چهارم آبان‌ماه در مشهد راه‌اندازی شد.
در مراسم افتتاح این سمن، علیرضا کلاهان، مدیر مجمع خیرین سلامت مشهد، گفت: سلامت دارای دو بخش پیشگیری و درمان است که خیرین سلامت تاکنون با ساخت درمانگاه‌ها، بیمارستان‌ها و تجهیز امکانات بیمارستان‌ها سعی در بهبود شرایط درمان بیماران نیازمند و خاص کرده‌اند.
کلاهان با بیان اینکه در حوزه پیشگیری نیز اقداماتی انجام شده که اولین سمن‌سرای کشور در این مجموعه راه‌اندازی شده است، اظهار کرد: سمن‌های پیشگیری از بیماری‌های سرطان، دیابت مفتاح، متابولیک، اوتیسم، سندرم داون، سریاک در مجمع خیران سلامت مشهد فعال هستند.
وی ابراز کرد: برای بیماران سریاک با همکاری مرکز تحقیقات کشاورزی استان خراسان رضوی سعی داریم تا نان بدون گلوتن تهیه کنیم تا این بیماران که توان تغذیه از نان معمولی را ندارند، بتوانند به راحتی نان مصرف کنند.
دکتر صلاح‌الدین دلشاد، مدیرعامل مؤسسه محکم و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: بیماری‌ها بر دو نوع است بعضی از بیماری‌ها اکتسابی و بعد از تولد کودک مبتلا می‌شود و برخی در دوران جنینی به خاطر نقص تکاملی ایجاد می‌شود.
این فوق تخصص کودکان با اشاره به اینکه مسائل مختلفی بر روی بیماری‌های دوران جنینی تأثیرگذار است، ابراز کرد: مسائل ژنتیکی، محیطی، داروهای مصرفی، مواد شیمیایی، مواد آرایشی و استرس مادر از جمله عواملی است که باعث اختلال‌هایی در سلامت نوزاد می‌شود و می‌توان با کنترل این عوامل، از بروز بیماری‌های از بدو تولد تا حدود زیادی جلوگیری کرد.
دلشاد با اشاره به اینکه مؤسسه محکم برای کمک به خانواده‌هایی که نوزادان بیمار دارند، در سال 1384 تشکیل شد، اظهار کرد: تهیه آمار و ارقام از بیماری‌ها، معرفی نوزادان به مراکز درمانی مجهز و تحت پوشش، پرداخت هزینه‌های درمان، آموزش به خانواده و جامعه و تلاش برای پیشگیری از ناهنجاری‌ها از جمله اهداف مؤسسه محکم است.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: برخی از بیماری‌ها با ارائه آموزش‌هایی به مادران پیشگیری خواهد شد، به عنوان نمونه با مصرف فولیک اسید سه ماه قبل از بارداری تا 99 درصد از بیماری قطع نخاعی از بدو تولد کودک جلوگیری می‌شود.
وی با اشاره به اینکه سوء تغذیه در خانواده‌های بی‌بضاعت، ازدواج‌های فامیلی، عدم رعایت نکات بهداشتی و استفاده از لوازم آرایشی غلیظ از جمله عوامل ایجاد بیماری‌ها در دوران جنینی است، ابراز کرد: اولین جلسه هیئت امنای محکم شعبه خراسان رضوی شب گذشته برگزار شد و امروز نیز به صورت رسمی این مؤسسه مردم نهاد کار خود را آغاز می‌کند.
حضور 100 خیر برای کمک به بیماران از بدو تولد در مؤسسه محکم
دلشاد با اشاره به اینکه سه هزار نوزاد تحت پوشش مؤسسه محکم هستند، عنوان کرد: برای درمان این کودکان و بیماران از بدو تولد، 100 خیر به مؤسسه محکم کمک می‌کنند که در مناسبت‌های مختلف تعداد آن‌ها افزایش و یا کاهش دارد، علاوه بر این، به دلیل هزینه‌های بالای درمان بیماران، ما نیازمند حضور خیران بیشتری در این عرصه هستیم.
دلشاد با بیان اینکه حمایت‌های این مؤسسه صرفاً از بیماران هموطن نیست، بلکه بیماران مهاجر افغانی نیز تحت درمان قرار می‌گیرند، ابراز کرد: مؤسسه محکم با درمان 30 ناهنجاری، کار خود را آغاز کرده که به مرور تعداد این ناهنجاری‌ها نیز افزایش یافت، البته برخی از این بیماری‌ها به ندرت وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه در کشور بیش از سه هزار کودک و در استان خراسان رضوی 500 کودک با ناهنجاری‌های از بدو تولد شناسایی شده‌اند، گفت: در مشهد، بیمارستان دکتر شیخ و بیمارستان قائم در این زمینه با ما همکاری می‌کنند که البته ما برای بیماران به جز هزینه درمان، اسکان خانواده‌ها و هزینه سفر را نیز بر عهده گرفته‌ایم.
در ادامه آرزو حیدریان، رئیس شورای مشارکت‌های مردمی زنان مجمع خیرین سلامت استان خراسان رضوی اظهار کرد: در ساختمان مجمع خیرین سلامت مشهد که چهار طبقه و 1100 متر زیربنا دارد، سمن‌های مختلفی با حضور خیران به بیماران نیازمند ارائه خدمت می‌کنند.
وی بیان کرد: ما در پی ایجاد هم‌افزایی بیشتر بین مجموعه‌ها و استفاده از خیران در حوزه پیشگیری و درمان بیماری‌ها هستیم.
captcha