همایش «تأثیر اخلاق بر خشونت و افراط‌گرایی» در كنیا + عکس
کد خبر: 3659999
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۷
با همکاری ایران برگزار شد؛

همایش «تأثیر اخلاق بر خشونت و افراط‌گرایی» در كنیا + عکس

گروه بین‌الملل: همایش «تأثیر فرهنگ و اخلاق بر خشونت و افراط‌گرایی» با همكاری رایزنی فرهنگی ایران در مرکز کنفرانس‌های دانشكده علوم انسانی و آموزشی دانشگاه «کنیاتا» ی كشور كنیا برگزار شد.

همایش «تأثیر اخلاق بر خشونت و افراط‌گرایی» در كنیابه گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه  اداره‌كل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، این همایش یک روزه با حضور 40 نفر از دانشجویان مقاطع مختلف رشته‌های علوم انسانی و جامعه‌شناسی و ده نفر از اساتید این رشته‌ها از دانشگاه‌های کنیاتا و نایروبی برگزار شد.
 
محمود مجلسین، رایزن فرهنگی ایران در كنیا در سخنرانی خود در این همایش گفت: امروزه پدیده خشونت و افراطی‌گری، اختصاص به یک منطقه و یا یک ملت و یک مذهب خاص ندارد. این امر همه جهان را متأثر از خود ساخته و بشریت را مورد تهدید قرار داده است. از بوکوحرام در نیجریه گرفته تا الشباب در سومالی و کنیا، القاعده در افغانستان و پاکستان گرفته تا داعش در عراق و سوریه و بعضی از کشورهای اروپایی و آمریکا، همه تحت‌تأثیر بی‌اخلاقی و انحطاط فرهنگی که منتج به خشونت و افراطی‌گری شده، هستند.
 
وی افزود: در همین کشور کنیا در سال 1998 میلادی سفارت آمریکا مورد حمله تروریستی قرار گرفت؛ در سال 2013 به مرکز خرید وست گیت در نایروبی حمله شد و بیش از 67 نفر کشته شدند؛ در سال 2015 دانشجویان دانشگاه گاریسا مورد تهاجم فکری و عملی خشونت قرار گرفتند و بیش از 147 نفر از دانشجویان بی‌گناه قربانی جهل عقیده و خشونت شدند.
 
مجلسین ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران نیز متأثر از افراطی‌گرایی و خود قربانی خشونت و ترور بوده و حتی اخیراً پارلمان ایران مورد تهاجم گروه داعش قرار گرفت. داعش در عراق و سوریه، طی چند سال اخیر سبب ناامنی و بی‌ثباتی شده و به دنبال بر هم‌زدن نقشه جغرافیای منطقه خاورمیانه بوده است. ایرانیان از همه اقشار و گروه‌های سنی و اجتماعی به ویژه جوانان، پیشتاز و پیش‌قدم در مقابله با این گروه افراطی بوده‌‌اند.

رایزن فرهنگی كشورمان تأكید كرد: در سال 2013 میلادی آقای دکتر روحانی، رییس جمهوری ایران در نشست سالانه سازمان ملل برنامه «جهانی عاری از خشونت» را به عنوان موضوع آن سال اعلام کرد که به وسیله مجمع عمومی سازمان پذیرفته و تصویب شد. این برنامه مسیر مقابله با خشونت را به همه جوامع انسانی یادآوری می‌کرد که در برابر آن بایستند، اما متأسفانه تراژدی‌هایی که با اقدامات گروه‌های تروریستی در سراسر جهان به وقوع پیوست، نشان داد که صلح و امنیت فقط در گرو کاشت نهال عقل و آگاهی در بین آحاد جوامع بشری میسر و ممکن خواهد بود.
 
محمود مجلسین در بخش دوم سخنانش اظهار كرد: ظرفیت‌های زیادی در تعامل و همفکری به ویژه با دانشجویان داشته و داریم. از جمله این‌که دانشجویانی که موضوعات اجتماعی و فرهنگی متناسب با شناخت بیشتر از ایران را به عنوان پایان‌نامه‌های تحصیلی خود به ویژه در مقاطع دکتری و یا کارشناسی ارشد برگزینند، مورد حمایت جدی خود قرار خواهیم داد.
 
وی افزود: همچنین به زودی کلاس‌های آموزش زبان فارسی در دانشگاه كنیاتا با همکاری بخش زبان‌های بین‌المللی را آغاز خواهیم کرد. علاوه بر این برگزاری هفته‌های فرهنگی مشترک ایران و کنیا و نمایشگاه‌های کتاب و هنر ایران را در پیش داریم.
 
مجلسین افزود: اساتید دانشکده علوم انسانی و فلسفه دانشگاه كنیاتا نیز با هماهنگی دفتر رئیس دانشگاه می‌توانند برنامه تبادل هیأت‌های علمی و دانشگاهی و استفاده از فرصت‌های مطالعاتی در ایران را برنامه‌ریزی کنند و با همتایان خود در دانشگاه‌های ایران تبادل نظر و مباحثات علمی داشته باشند.
 
در ادامه برگزاری این همایش اساتید و دانشجویان دانشگاه كنیاتا مقالات خود را ارائه دادند/.
 
همایش «تأثیر اخلاق بر خشونت و افراط‌گرایی» در كنیا
captcha