جایزه مصطفی(ص) زمینه‌ای برای شناخت و ارائه ظرفیت‌های علمی جهان اسلام
کد خبر: 3664858
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۰
سعیدی تصریح کرد:

جایزه مصطفی(ص) زمینه‌ای برای شناخت و ارائه ظرفیت‌های علمی جهان اسلام

گروه جامعه: عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بازگشت به هویت علمی گذشته ضرورت دارد، گفت: جایزه مصطفی(ص) باید زمینه‌ای برای شناخت و ارائه بسیاری از ظرفیت‌های علمی جهان اسلام به دنیا باشد.

محمداسماعیل سعیدی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، اظهار کرد: جهان اسلام باید هویت اصلی خود را به جهان بشناساند، چرا که بخش عمده‌ای از پایه علمی دنیا به ویژه در علوم ریاضی از کشورهای اسلامی گرفته شده است.

وی ادامه داد: اخیرا طی بازدید از یک مجموعه علمی در یکی از کشورهای اروپایی دریافتم که برخی از کتب علمی ما که مربوط به شش تا هفت قرن پیش است در مراکز آن‌ها تدریس می‌شود، در حالی‌که ما هنوز به نام این دانشمندان در جهان‌ اسلام نتوانسته‌ایم جایزه‌ای در سطح جایزه نوبل داشته باشیم.

وی با بیان اینکه بازگشت به هویت علمی گذشته ضرورت دارد، گفت: شناختن و شناساندن دوران طلایی گذشته ابتدا باید در سطح کشورهای اسلامی و بعد در سطح بین‌المللی انجام شود. جایزه مصطفی(ص) باید زمینه‌ای برای شناختن و ارائه بسیاری از ظرفیت‌های علمی جهان اسلام به دنیا باشد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اکنون حرکت ارزشمند و درستی آغاز شده که باید ضمن تداوم از ویژگی‌هایی همچون توسعه، تقویت، تعمیم و مشارکت سایر کشورها برخوردار باشد.

وی در خصوص راهکارهای بازگشت به دوران طلایی تمدن اسلامی گفت: با توجه به گذشته عظیم و قدرتمند خود از نظر علمی، ابتدا باید به نقطه خودباوری برسیم و به امکان بازگشت به آن دوران یقین داشته باشیم.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی دومین راه حل را شناختن و شناساندن آن دوران به جوانان و نوجوان دانست و عنوان کرد: البته برای تحقق این امر نیاز به تلاش و سرمایه‌گذاری بسیاری از جانب مسئولان امر، نظام آموزشی، رسانه‌ها،فرهنگ‌سازان و فیلم‌سازان کشور هستیم.

سعیدی با اشاره به نقش جوایز در توسعه علم و فناوری بیان کرد: جوایز در توسعه علم و فناوری بسیار مؤثر هستند چرا که، انسان‌ها براساس مقتضیات روحی خود به تشویق نیازمندند؛ از این‌رو جایزه ضمن تشویق دانشمندان در شتاب‌دهی و شتاب‌بخشی به تولید و توسعه علم، نقش چشمگیری دارد.

یادآوری می‌شود، دومین دوره اعطای جایزه مصطفی(ص) با تقدیر از دانشمندان برجسته جهان اسلام در چهار حوزه علم و فناوری اطلاعات و ارتباطات، علم و فناوری زیستی و پزشکی، علم و فناوری نانو و تمامی حوزه‌های علم و فناوری، آذرماه سال جاری، همزمان با هفته وحدت در تهران برگزار می‌‌شود.
captcha