حضرت ادریس در قرآن
کد خبر: 3664888
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۱

حضرت ادریس در قرآن

یکی از پیامبران والا مقامی که خدای متعال نام او را در قرآن ذکر کرده حضرت ادریس است، باری تعالی با برشمردن چند ویژگی و شاخص اخلاقی او از جمله صبر و صداقت، او را به همگان معرفی کرده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) تبیان نوشت: در هیچ کجای متن قرآن، از ادریس نامی برده نشده و داستانی در مورد آن نیست. تنها جایی که کلمه ادریس نام برده شده این آیه «وَاذْكُرْ فِي الْكِتَابِ إِدْرِيسَ إِنَّهُ كَانَ صِدِّيقًا نَبِيًّا» است. پس مسلمانان یا باید بپذیرند که بخشی از قرآن بدست ما نرسیده است و یا اینکه منظور از کتاب در اینجا قرآن نیست.
جواب شبهه:
نکته اول: قبل از بیان هر چیزی لازم به ذکر است که نام حضرت ادریس(علیه السلام) و وصف ایشان، در چندین آیه قرآن آمده؛ آیات 85 و 86 سوره انبیاء و نیز آیات 56 و 57 سوره مریم در باره حضرت ادریس می‌باشد. پس مشخص است که طراح سوال حتی نسبت به نام ادریس در قرآن کریم، اطلاع دقیقی نداشته است. خدای متعال در سوره 56 مریم می‌فرماید: «وَ اذْكُرْ فِي الْكِتابِ إِدْريسَ إِنَّهُ كانَ صِدِّيقاً نَبِيًّا[مریم /56] و در اين كتاب، از ادريس(نيز) ياد كن، او بسيار راستگو و پيامبر(بزرگى) بود.» معنای این آیه بسیار روشن و واضح است، خدای متعال به پیامبر خود امر می‌فرماید که ادریس را در کتاب آسمانی(قرآن) یاد کند. در این آیه با شاخص صداقت از ادریس یاد می کند، کما اینکه در آیه بعد، ادریس را والا مقام و بلند مرتبه، معرفی می کند. همچنین در آیه 85 سوره انبیاء: «وَ إِسْماعيلَ وَ إِدْريسَ وَ ذَا الْكِفْلِ كُلٌّ مِنَ الصَّابِرينَ»، ادریس با شاخص و ویژگی صبر به همگان معرفی و همچنین در آیه 86 نیز این پیامبر الهی در زمره افراد صالح معرفی می‌شود.

نکته دوم: طراح سوال نتوانسته معنای صحیح آیه را متوجه شود، از این رو این گمان کرده که حتماً قسمتی از آیات قرآن حذف شده است. این در حالی است که از صدر اسلام تاکنون مسلمانان حتی اجازه نداده‌اند که یک واو از قرآن کم و یا زیاد شود، کما اینکه در منابع تفسیری نقل شده است: «هنگام کتابت مصاحف در زمان عثمان، ‌اشخاصی خواستند حرف «واو» در آیه«وَالَّذِينَ يَكْنِزُونَ الذَّهَبَ وَالْفِضَّةَ»[التوبة/ 34] حذف کنند در این هنگام ابی بن کعب اعلام کرد: یا واو را سر جایش می‌گذارید یا شمشیر می‌کشم و با شما به جنگ می‌پردازم آنها دیدند سخن از شمشیر است حرف «واو» را سرجایش گذاشتند.»[1]

نکته پایانی: خدای متعال نمی‌خواسته که داستان زندگی ادریس را در قرآن ذکر کند، بلکه ذکر و یاد اشخاص در قرآن به خاطر توجه به شاخص‌های ناب زندگی آنان است و جنبه هدایتگرانه دارد. در آیه 56 سوره مریم نیز خدای متعال با عبارت «وَاذْكُرْ» به دنبال یاد و نام ادریس و همچنین شاخص خاصی از زندگی ایشان بوده است و آن شاخص ها را هم در آیه 56 و 57 سوره مریم و هم در آیه 85 و 86 سوره انبیاء، به همگان متذکر می‌شود.
پی نوشت:
[1]. نزاهت قرآن از تحریف، جوادی آملی، ناشر: اسراء، سال چاپ: 1389، ص125، به نقل از الدور المنثور ج3، ص232.
منبع:
کانال نشر معارف قرآن و حدیث

captcha