سازمان اوقاف توان آبادسازی رقبات و موقوفات را ندارد/ بزرگترین مشکل اوقاف در شرایط فعلی
کد خبر: 3664933
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۳
حجت‌الاسلام محمدی:

سازمان اوقاف توان آبادسازی رقبات و موقوفات را ندارد/ بزرگترین مشکل اوقاف در شرایط فعلی

گروه جامعه: رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه آبادی رقبات زمان‌بر و نیازمند هزینه بالایی است، عنوان کرد: سازمان اوقاف، توان تامین هزینه بالا این آبادسازی را ندارد؛ چراکه اگر بخواهیم همه رقبات و موقوفات را آباد کنیم 20 هزار میلیارد تومان هزینه لازم دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی محمدی، نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در پاسخ به سوالی مبنی بر چرایی عدم کارایی رقبات و عدم تحقق کامل بسیاری از نیات واقفین اظهار کرد: سازمان اوقاف بخشی از این موضوع را در برنا‌مه‌های خود قرار داده و برای آن اقداماتی را هم انجام داده است. البته در این جریان کلیت موضوع به بحث درآمدی و مدیریت باز می‌گردد که بررسی آن نیاز به یک جلسه چند ساعته دارد.

وی با اشاره به نحوه چگونگی تحقق این مسئله ادامه داد: در این زمینه ابتدا باید تمامی موقوفاتی که در اختیار مستاجر است شناسایی کنیم و بعد از آن مال مال‌الاجاره و اسناد اجاره را به لحاظ زمان و قیمت به‌روز کنیم. البته این کار را شروع کرده‌ایم و کارهای خوبی هم در این زمینه صورت گرفته است.

حجت‌ الاسلام و المسلمین محمدی افزود: دومین مسئله این است که برخی از رقبات ما به صورت متروک و بدون کارایی رها شده‌ و یا برخی از رقبات فرسوده و مخروبه شده است که باید اینها را آباد کنیم و یا کاربری آنها را تغییر دهیم، بعد آنها را ساخته و به مردم اجاره دهیم. در این صورت است که می‌توانیم اعیانش را به مردم واگذار و عرصه آن در اختیار اوقاف باشد.

باید رقبات از بلا استفاده و معطل بودن خارج شوند
نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با تاکید بر اینکه باید کاری کنیم که رقبات از بلا استفاده و معطل بودن خارج شوند، تصریح کرد: باید به‌جایی برسیم که هر رقبه موقوفات بتواند به درآمد برسد. البته در برخی جاها امکان دارد یک رقبه جزئی و جمع و جور باشد و در مواقعی هم یک ملک بزرگ با کلی رقبه وقف شده است، که همه این موارد باید آباد و درآمد داشته باشد تا به نیت واقف عمل شود.

وی با بیان اینکه آبادی رقبات زمان‌بر و نیازمند هزینه بالایی است، عنوان کرد: آبادکردن به علت هزینه بالا فعلا از توان سازمان اوقاف خارج است؛ چراکه اگر بخواهیم همه رقبات و موقوفات را آباد کنیم 20 هزار میلیارد تومان هزینه لازم دارد که باید تامین شود.

حجت‌ الاسلام و المسلمین محمدی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر بزرگترین مشکل سازمان اوقاف در شرایط فعلی، گفت: مشکل اصلی ما این است که فرهنگ وقف را به مردم معرفی کنیم. بعضی‌ها فکر می‌کنند که معنی وقف مفت دادن‌، بخشیدن و چیزی نگرفتن است، که البته این نیست. چراکه وقتی واقف وقف کرده، خواسته که از نیت وقف مواردی انجام شود و اگر ما آن را انجام ندهیم نیت واقف تعطیل می‌شود. نحوه عمل به نیت واقف نیاز به اطلاع‌رسانی دقیق برای مردم دارد که این مسئله هنوز در جامعه جا نیافتاده است.

وی ‌در پاسخ به این سوال که آیا سازمان اوقاف با سازمان‌ها، مستاجران و یا کارکنان داخلی مشکلات دارد یا خیر، پاسخ داد: نمی‌توانیم به صورت کلی بگوییم که مشکلی نداریم؛ اما روبه‌راه شده و با سیستمی که به‌وجود آمده است کسی نمی‌تواند خارج از آن کاری کند.

نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: کاهش مشکلات و رفع آنها سختی‌ها و گرفتاری‌هایی دارد که تحقق این سیستم خود به خود نظم و انضباط را ایجاد کرده است. کارمندان سازمان اوقاف هم اگر بخواهند خلاف جریان این سیستم کاری بکنند به راحتی دیده می‌شوند؛ چون آنها در این سیستم دیده می‌شوند برای حفظ آبروی خودشان هم مجبور هستند، اقدامی نکند. البته این روند در برخورد با سازمان‌ها و سایر موارد بیرونی هم اینگونه است.
captcha