مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ پایان مراسم عزاداری و آغاز ماه ربیع‌الاول
کد خبر: 3665219
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۶

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ پایان مراسم عزاداری و آغاز ماه ربیع‌الاول

گروه جامعه: در حالی که همچنان خبرگزاری‌های ایران در حال انتشار اخبار گسترده مربوط به زلزله هستند، عزاداری شام غریبان امام رضا(ع) و آغاز ماه ربیع الاول جزو پرتکرارترین خبرهای معارفی امروز بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) مراسم‌های مختلف به ویژه مراسم شام غریبان امام رضا(ع) و آغاز ماه ربیع الاول خبری بود که امروز در صفحه معارفی بسیاری از رسانه‌ها به آن پرداخته شد.

مرور اخبار معارفی رسانه‌ها:

خبرگزاری فارس/ صفحه فعالیت های قرآنی

«رمضانی‌‌فرد در گفت‌وگو با فارس: 55 نفر به مرحله سوم آزمون اعطای مدرک به حافظان راه یافتند/ قبولی کمتر از ۱۲ درصد شرکت‌کنندگان» تیتر بعد از ظهر صفحه فعالیت های قرآنی خبرگزاری فارس بود.

فارس همچنین امروز «جدیدترین تلاوت محمدرضا پورزرگری در مسجدجامع لویزان+ صوت» و «ترتیل صفحه ۲۲۹ قرآن با صدای استاد «پرهیزکار»+ دریافت» را برای دانلود در صفحه خود بارگذاری کرده است.

این خبرگزاری از: «معرفی قاریان محافل نفحات در هفته اول ربیع‌الاول+اسامی» و «غلامرضا شاه‌میوه دبیر هنری جشنواره آواها و نغمات «آیات» شد» خبر داده است.

خبرگزاری ایسنا/ صفحه دین و اندیشه

ایسنا امروز دو مطلب در صفحه دین و اندیشه خود منتشر کرده است. یکی گزارش تصویری از مراسم شام غریبان امام رضا(ع) و دیگری «ربیع الاول، ماه شادی اهل‌بیت/ اعمال خاصه در بهار ماه‌ها».

خبرگزاری مهر / صفحه دین و اندیشه

«یک پژوهشگر فلسفه در گفتگو با مهر: «پرسش از غرب جدید، پرسش از ایستار کنونی ماست/ صورت بندی دوره مدرن» تیتر و «مهدی گلشنی: عقده حقارت نسبت به غرب در دانشگاه‌های ما حاکم است»، «آیت الله مرتضی تهرانی: جایگاه اخلاق قبل از توحید است/ آلودگی باطنی عامل انکار حقایق» و «یادداشتی از حسین ستار؛ علامه طباطبایی؛ رهرو راهی که رهروانی اندک داشت!» سه خبر مهم امروز خبرگزاری مهر بود.

در بخشی از مطلب « «پرسش از غرب جدید، پرسش از ایستار کنونی ماست/ صورت بندی دوره مدرن» آمده است: « برخلاف بسیاری از باورها که گمان می‌کنند بنیاد مدرنیته را باید در افلاطون و ارسطو جست‌وجو کرد، اما حقیقت آن است که غرب بیش از آنکه یونانی باشد، رومی است. جهان یونانی خاصه قبل از افلاطون و ارسطو عرصه حاکمیت مطلق هستی و طبیعت در معنای یونانی کلمه بود. ما در اینجا قصد ریشه‌شناسی واژگان را نداریم اما همین قدر عرض کنم که فوزیس (φυσις) که از آن واژه فیزیک و بعدها طبیعت هم دریافت یافت شد، هرگز نه به معنای ناحیه ای ویژه از موجودات بلکه دقیقا در معنای هستی بود. هستی در این معنا هم تفکر، هم اخلاق و به یک معنا تمام جوانب زیست بشری را هدایت می‌کرد. گرچه این گرایش به هستی با برآمدن افلاطون در تاریخ یونان به محاق رفت، اما هرگز ناپدید نشد. سده های میانه و با ظهور تمدن یونانی در جهان تمام آنچه در یونان به هستی نسبت داده می شد به نیروهای امپراطوری بازگردانده شد.»

«انسان مدرن، در سایه برآمدن خرد مدرن، از روش باوری و ماشین گرایی به انسانی"حرفه"ای تبدیل شده است که چیزی جز مناسبات حرفه‌ای که در آن مشغول است را به رسمیت نمی شناسد. حرفه‌ای‌گرایی در جهان مدرن که به تبع روش باوری و آن هم به تبع خواست بنیادین بشر برای تملک عالم شکل گرفته است، تمام حوزه‌ها را از آرمان خالی کرده است.

صراحتا باید گفت که خرد مدرن تمام آرمان های انسان را از او گرفته است، آن هم دقیقاً در انسانی کردن عالم. چه آرمان منوط به اقتدار مطلق ارزش هایی است که منفک از او حضور داشته و شئون عالم را متعین می سازند. غرب جدید پس از عبور از سلطانیزم به دموکراسی رسید و اکنون تماما دمکراسی را به لیبرالیسم و تکنوکراسی تحویل داده است».

مهر همچنین از: «همایش بین‌المللی علمی پژوهشی سیره علوی فراخوان مقاله داد»، «دبیر علمی همایش فلسفه عرفان: سی مقاله از میان مقالات ارسالی برگزیده شد»، «در سنگال؛اندیشه‌های قرآنی علامه طباطبایی(ره)وحاج مالک سی بررسی شد»، «به قلم مریم صانع پور منتشر شد؛ کتاب «اخلاق شهروندان دنیای مجازی با تمرکز بر قرآن و نهج البلاغه»، «همایش ملی«بانوی فضیلت حضرت خدیجه کبری(س)» برگزار می شود»، «یکم و دوم آذر ماه؛ سمپوزیوم «اکنون، ما و شریعتی» برگزار می شود»، «گزارشی از کلاس فلسفیدن در باب فلسفه؛ همیشه تغییر بهترین حالت نیست/ فلسفیدن در باب فلسفه»، «همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی؛ همایش ملی «انقلاب اسلامی در منظومه فکری امام خمینی» برگزار می شود»، «احمدحسین شریفی: نقش اخلاقیات در فرایند کشف واقع، قطعی است» و «محمدرضا خاکی قراملکی: تحول در علوم انسانی بدون داشتن یک نقشه راه علمی ممکن نیستم» خبر داده است.

خبرگزاری تسنیم/ صفحه قرآن و عترت

خبرگزاری تسنیم امروز دو مطلب به‌مناسبت لیلةالمبیت منتشر کرده است که شامل: «حضور مستقیم ابلیس در جریان ترور پیامبر(ص)» و «دعای امیرالمؤمنین(ع) در لیلة المبیت» و «حضور مستقیم ابلیس در جریان ترور پیامبر(ص)» است.

این خبرگزاری همچنین فایل صوتی: «مداحی «میثم مطیعی» در شب شهادت امام رضا(ع) به یاد مردم زلزله‌زدۀ کرمانشاه+ صوت» و فایل تصویری: «عظمت ایثار امیرالمؤمنین(ع) در لیلةالمبیت + فیلم» را برای دانلود در صفحه خود بارگزاری کرده است.

تسنیم در ادامه از: «غروب هشتمین فروغ آسمان ولایت امام رضا(ع)»، «به‌مناسبت رحلت پیامبر اسلام(ص) سیاست‌هاى وحدت اسلامى‌»، «آیت‌الله رشاد در جمع اساتید و طلاب: برخی ادعاهای «ابن عربی» غروری ناپسند است»، «با هدف جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای زلزله‌زدگان/ دلفانی در کرسی نفحات القرآن تلاوت کرد»، «مؤلف کتاب «هنر تلاوت» دبیر هنری جشنواره آواها و نغمات «آیات » شد»، «یکشنبه پنجم آذرماه برگزار می‌شود/ عزای امام حسن عسگری(ع) در مسجد جمکران با حضور "صدیقی" و "حدادیان"»، «دبیر علمی همایش علامه معرفت: مفسران قرآن با محور علامه معرفت موردحمایت قرار می‌گیرند» و «وقف سبب خروج از خودمحوری می‌شود/ حجت‌الاسلام قرائتی: زمینه آگاهی مردم نسبت به فرهنگ وقف فراهم شود» خبر داده است.

در خبر مربوط به صحبت های حجت الاسلام قرائتی در خصوص وقف آمده است: «حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی در همایش وقف؛ ترویج فرهنگ قرآنی که ظهر امروز در مسجد دانشگاه تهران برگزار شد با اشاره به نشانه‌های وقف اظهار داشت: وقف نشانه عشق به مکتب و مردم است. وقف نشانه سعه صدر، سخاوت و دوراندیشی است، ضمن اینکه وقف نشانه ایثار و یک شرکت بی‌ضرر است که حتی اگر مردم بهره‌ای از آن نبرند باز هم فرد ثواب وقف را می‌برد.

رئیس ستاد اقامه نماز با بیان اینکه وقف انفاق بی‌منّت است که قلیل را کوثر می‌کند تصریح کرد: وقف از مصادیق باقیات و صالحات است،که سبب تعدیل ثروت و خروج از خودمحوری می‌شود.

قرائتی بیان کرد: برخی افراد در لحظه مرگ درخواست دارند تا به دنیا برگردند و شرایط خود را جبران کنند؛ اما این در حالی است که وقف اثرات اخروی زیادی دارد؛ به عبارت دیگر وقف ماهی‌گیری نیست بلکه توربافی است، که اثرات بلندمدت زیادی به همراه دارد.

وی افزود: اساتید دانشگاه نیز می‌توانند تجربه‌های خود را در قالب سی‌دی به مردم عرضه کرده و وقف کنند، فرد در هر شرایطی می‌تواند وقف کند و از ثواب آن بهره ببرد.

رئیس ستاد اقامه نماز تأکید کرد: باید زمینه آگاهی مردم را نسبت به اوقاف و وقف فراهم کنیم، شما که جوان هستید می‌توانید جوانی خود را وقف دین کنید؛ چرا که معامله با خدا امتیازاتی دارد، از جمله اینکه خداوند وزن کم را می‌پذیرد، خدا جنس معیوب را هم پذیراست.

قرائتی با بیان اینکه هنگام وقف اثرات وقف برای دیگران می‌ماند گفت: باید نظر کسی که وقف می‌کند تأمین شود؛ مکان‌های وقفی نباید مانند مکان‌های ملکی محاسبه شود، باید نسبت به حق اوقاف دقیق بود و حساسیّت داشت.

ویبا اشاره به کمک دانشگاه تهران به زلزله‌زدگان اظهار داشت: در هر حادثه‌ای دانشگاه تهران باید پیش‌قدم باشد؛ چرا که دانشگاه مادر است، هر چند ممکن است کمک‌ها کم باشد، ولی گاهی کمک کم نیز اثرات زیادی دارد».

باشگاه خبرنگاران جوان/ صفحه قرآن و عترت

این خبرگزاری مطالب: «حدیث امام علی (ع) درباره تربیت کردن خود»، «هجرت پیامبر (ص) از مکه به مدینه چگونه اتفاق افتاد؟»، «همراه باشهدا؛ زندگی نامه شهیدسیستانی زاده»، «رویدادهای ماه ربیع الاول»، «همراه باشهدا؛ زندگی نامه شهیداسکندری»، «لزوم ترویج سبک زندگی اسلامی مبتنی بر وقف» و «دعای امیرالمؤمنین(ع) در لیلة المبیت» را منتشر کرده است.

خبرگزاری میزان/ صفحه دین و اندیشه

خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضائیه در صفحه دین و اندیشه امروز خود سه مطلب را بازنشر داده است که شامل: «احمد صانعی در گفت‌وگو با میزان خبر داد/ اتمام تحقیقات فیلمنامه "شهید حججی" تا اواخر هفته آینده/وضعیت کارگاه ۴۸ تا پایان سال مشخص می‌شود»، «حکم لباس مرد نمازگزار» و «حجت الاسلام و المسلمین صابری در گفت و گو با میزان:ماه ربیع الاول، ماهی مبارک است/در اول ماه ربیع الاول برای سلامتی ولی عصر(عج) صدقه دهید».

روزنامه کیهان

کیهان امروز از «ایران اسلامی عزادار شهادت امام‌الرئوف(علیه‌السلام) /مشهد مقدس میزبان 4 میلیون زائر»، «پیکرهای پاک 3 شهید در لنگرود، نظرآباد و رفسنجان تشییع شد»، «تشییع با شکوه پیکر مطهر شهید مدافع حرم «مرتضی عبداللهی» در تهران»، «ضرورت حضور نوجوانان و جوانان در اردوهای راهیان نور - بخش پایانی بالندگی بصیرت به برکت خون شهدا در مسیر نور» و «گفت وگوی کیهان با فرمانده تیپ زرهی حضرت حجت(عج) نیروی زمینی سپاه تیپی که 9 شهید مدافع حرم تقدیم کرد» منتشر کرده است.

در بخشی از مطلب مربوط به «تیپی که 9 شهید مدافع حرم تقدیم کرد» آمده است: « سازمان سپاه در بدو تشکیل به صورت تیپ و لشکر نبود و در هر عرصه‌ای که انقلاب اسلامی نیاز داشت وارد میدان می‌شد.بعد از انقلاب اسلامی کشور خیلی به دنبال تشکیلات نظامی نبود اما پس از تهدیدهایی که در مرز کشور انجام شد بچه‌های سپاه و نیروهای مردمی به دفاع از مرزها شتافتند و این نیاز احساس شد که ساز و کار نظامی مشخصی مبتنی بر اصول جنگ تشکیل شود؛ به همین خاطر ابتدا گروهان‌ها، گردان‌ها و در نهایت پس از عملیات آزادسازی خرمشهر سازمان سپاه به صورت تیپ درآمد. دو سال بعد از دلِ این مجموعه‌ها لشکرها شکل گرفتند و سازمان سپاه توسعه پیدا کرد.
دو تیپ 51 و 72 محرم در خوزستان فعالیت می‌کردند که در دوران مختلف با یکدیگر ادغام شدند و لشکر 7 ولی‌عصر(عج) را تشکیل دادند. تیپ یکم یا تیپ زرهی یکی از تیپ‌های این لشکر بود؛ با توسعه سپاه و تغییرات سازمانی از سال 84 به بعد تیپ زرهی حضرت حجت از مجموعه لشکر7 جدا شد و به عنوان یک تیپ مستقل زیر نظر نیروی زمینی مشغول فعالیت است.
اولین فرمانده تیپ زرهی حضرت حجت سردار خادم سیدالشهداء بودند و سردار شاهوارپور معاون هماهنگ‌کننده تیپ، سردار علی پور فرمانده تیپ و سردار یوسفی نیز در این تیپ ایفای نقش نمودند.
برگ زرینی که در دفتر فعالیت‌های این تیپ به ثبت رسیده حضور سرداران بزرگی است که امروز در نزد پروردگار عندربهم یرزقون‌اند که از آن جمله 9 شهید بزرگوار می‌توان به سردار شهید جانمحمد علی پور، شهید هادی کجباف، شهید حسونی زاده، شهید زهیری، شهید دریساوری و شهید غوابش‌اشاره کرد.
سردار شهید مدافع حرم «جانمحمد علی‌پور» یکی از اولین افرادی بود که در هسته زرهی خوزستان حضور داشت و فردی متخصص و باسواد در این زمینه بود که از ایشان بیش از 20 جلد کتاب آموزشی به جا مانده است. آخرین مسئولیت‌شان هم ریاست ستاد تیپ بود که پس از بازنشستگی به دفاع از حرم حضرت زینب سلام‌الله‌علیها رفت و توسط داعش به شهادت رسید».

روزنامه اطلاعات:

روزنامه اطلاعات نیز خبرهای «یادواره شهید زین‌الدین و ۶۰۰۰ شهید استان قم»، «برگزاری سوگواره امام رضا(ع) در سراسر کشور» و «دکتر روحانی درگذشت پدر شهیدان حاجی باقری فرد را تسلیت گفت» را امروز به چاپ رسانده است.

روزنامه جمهوری اسلامی:

«برگزاری مجالس سوگواری شهادت امام رافت و رحمت حضرت علی بن موسی الرضا(ع)»، «پیام شهیدان: شهید علیرضا پورمقدم» و «در دیدار معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه ‌و بودجه کشور مطرح شد: تقدیر مراجع عظام تقلید از خدمات دولت و مردم و تاکید بر تداوم کمک به زلزله زدگان» از جمله خبرهایی با محتوای معارفی روزنامه جمهوری اسلامی امروز بود.


captcha