ثبت 50 وقف جدید در گیلان
کد خبر: 3665307
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۶
حجت‌الاسلام علیزاده خبرداد:

ثبت 50 وقف جدید در گیلان

گروه اجتماعی: مدیرکل اوقاف و امور خیریه گیلان با بیان اینکه از ابتدای سالجاری تاکنون ۵۰ مورد وقف جدید به ارزش ۳۰۰ میلیارد ریال در استان به ثبت رسیده است، گفت: ۵ هزار موقوفه در استان گیلان داریم که بیشتر موقوفات در شهرستان‌های رشت، لاهیجان و رودسر ثبت شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از گیلان، حجت‌الاسلام والمسلمین علیزاده، مدیرکل اوقاف و امور خیریه گیلان امروز در جمع خبرنگاران، با اشاره به فرارسیدن دهه وقف، اظهار کرد: اصحاب رسانه نقش موثری در ترویج و تبیین فرهنگ وقف دارند، با استفاده از ظرفیت رسانه راحت‌تر می‌توانیم فرهنگ وقف را در جامعه ترویج کنیم‌.

وی با بیان اینکه رسانه‌ها عموما مهم‌ترین کانال فرهنگ ساز وقف محسوب می‌شوند، افزود: آثار وقف گنج گرانبهایی است که باید از ابزار هنر برای ترویج آن استفاده کرد.

مدیرکل اوقاف گیلان با بیان اینکه وقف همیشه در خدمت مردم است، گفت: فرهنگ و تاریخ ما وامدار وقف است.

حجت‌الاسلام علیزاده تصریح کرد: تبیین اهداف وقف و چگونگی ترویج آن در سطح جامعه، ترسیم جلوه‌های سنت حسنه وقف، رشد موقوفات، آگاهی بخشی نیازهای روز جامعه برای وقف‌های متبوعه، بازگویی وقف نوین در حوزه‌های علمی و دانشگاهی، وقف مشارکتی از جمله برنامه‌های اوقاف جهت ترویج این صدقه جاریه است.

حجت‌الاسلام علیزاده با بیان اینکه جامعه با تحقق شعار «همه واقف باشیم» می‌تواند از برخی مشکلات عبور کند، تصریح کرد: وقف راه تکریم و برخورد کریمانه نسبت به اقشار کم درآمد جامعه است و اگر در جامعه جاری شود، جامعه نفس تازه می‌گیرد.

مدیرکل اوقاف گیلان ادامه داد: حفظ عین موقوفات و بهره وری درست آن، وظیفه ذاتی اوقاف است در همین راستا از ابتدای سال تاکنون برای ۸۰۰ رقبه سند اخذ مالکیت دریافت کرده‌ایم و همچنین ۷۵ دادخواست جدید به محاکم قضایی ارسال شده که از این تعداد ۴۹ مورد تعیین تکلیف شده و ۳۷ مورد به نفع موقوفات صادر شده و ۲۲ حکم به ارزش ریالی ۴۰۰ میلیارد ریال هم به اجرا درآمد.

وی بیان کرد: شناسایی موقوفات جدیدالکشف از دیگر وظایف اوقاف است، در سالجاری تاکنون ۳۰ هکتار به ارزش ریالی ۸۰۰ میلیارد ریال در شهرستان‌های انزلی، تالش و لاهیجان شناسایی شده است.

وی افتتاح و تعریف پروژه‌های عمرانی در موقافات را دیگر ماموریت اوقاف عنوان کرد و گفت: ۱۱ پروژه عمرانی در موقوفات با مساحت ۲۳ هزار و ۹۸۲ مترمربع آغاز شده که ۱۶۰ میلیارد ریال ارزش افزوده در پی دارد و ۳۰۰ شغل جدید هم ایجاد می‌کند. امسال ۸هزار و ۵۰۰ رقبه توسط GIS در سامانه موقوفات ثبت شده است.

وی اضافه کرد: در راستای اجرای امینانه نیات واقفین خیراندیش ۸ میلیارد ریال در قالب طرح‌های مختلف تندرستی، دست‌های مهربانی، مهرتحصیلی و... هزینه کردیم؛ ترویج فرهنگ وقف مهمترین رسالت اوقاف است که در این راستا بیش از هزار نفر روحانی بومی و اعزامی از قم در بقاع متبرکه حضور یافتند. همچنین برگزاری ۲۰۰ خیمه معرفت، راه اندازی ۱۲۰ ایستگاه همه واقف باشیم، برگزاری نشست‌های تخصصی صنفی و تشکیل ۳۰ کمیته یاوران وقف از جمله فعالیت‌های اوقاف گیلان در سالجاری بوده است.

مدیرکل اوقاف گیلان با بیان اینکه از ابتدای سالجاری تاکنون ۵۰ مورد وقف جدید به ارزش ۳۰۰ میلیارد ریال در استان به ثبت رسیده است، گفت: ۵ هزار موقوفه در استان گیلان داریم که بیشتر موقوفات در شهرستان‌های رشت، لاهیجان و رودسر ثبت شده‌اند.

حجت‌الاسلام علیزاده با بیان اینکه امسال در دهه وقف ۱۸۰ برنامه را در دست اجرا داریم، افزود: همایش استانی تجلیل از یاوران وقف، برگزاری ۴۰ نشست صنفی، برگزاری ۲۰ غرفه همه واقف باشیم در بقاع متبرکه و میادین شهر، دیدار با خانواده شهدا، ۵ زنگ انشا در دهه وقف، تشکیل ستاد دائمی وقف برای نخستین بار در گیلان، برگزاری محافل انس با قرآن، تجلیل از نخبگان قرآنی استان از جمله برنامه‌های پیش بینی شده در دهه وقف است.
captcha