گرانترین نوع ادبیات، آثار جنگ است
کد خبر: 3678380
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۱

گرانترین نوع ادبیات، آثار جنگ است

گروه ادب: مدیر دفتر ادبیات مقاومت و پایداری حوزه هنری در مراسم رونمایی از «دارساوین» اظهار کرد: گرانترین گونه ادبیات،‌ آثار جنگ است که قیمت تمام شده این رویداد را به ما نشان می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مراسم رونمایی از کتاب «دارساوین» شامل یادداشت‌های روزانه سردار فتح‌الله جعفری طی سال‌های 52 ـ 59 رونمایی شد. مرتضی سرهنگی، مدیر دفتر ادبیات مقاومت و پایداری حوزه هنری در این مراسم عنوان کرد: جنگ‌ها در روزها و ساعات خاص آغاز و تمام می‌شوند، اما سابقه مطالعاتی آنها قرن‌ها ادامه دارد.

وی با بیان این مطلب افزود: جهان چنین فرصتی را برای زنده کردن ادبیات جنگ از دست نمی‌دهد چرا که به قیمت گزاف ویرانی،‌ شهید دادن، مفقودالاثر شدن و اسیر دادن آن را به دست آورده است و چنین ادبیاتی بسیار گران است.

سرهنگی با اشاره به اینکه نسل جدید باید چیزی به این دارایی ملی بیفزاید، گفت: جهان به انرژی درون این آثار نیاز دارد؛ نیاز به این دلیل که سربازان جنگ پیر می‌شوند و باید ادبیات جنگ را جوان نگه داشت. می‌توان از تجربیات موجود در جنگ به عنوان درس‌هایی برای جامعه امروز بهره گرفت.

وی ادامه داد: قرارگیری یک شخصیت نظامی در کنار یک شخصیت ادبی سبب شد تا اثری دقیق به دست ما برسد. آثار بسیار امروز مشاور ادبی و نظامی ندارند و به همین دلیل ناقص هستند. در حالی که اگر این شخصیت‌ها در کنار هم باشند، اثری خوب و خواندنی تولید می‌شود.

سرهنگی با یادی از خلبان اکبر صیاد گورانی اظهار کرد: در دوران اسارت وی، موهای دختر چهارساله‌اش سفید شد. قیمت تمام شده جنگ را ادبیات جنگ به ما می‌دهد. آن گاه می‌فهمیم که چطور با داشته‌ها و دانسته‌ها و کشور خود رفتار کنیم.

وی تاکید کرد: خاطرات مقدمه شناخت جنگ و نزدیکترین روایت به جنگ است که آن را بازنمایی می‌کند و مهمترین گونه ادبی در جهان است. خاطرات زمان جنگ مانند دانه گندم است که وقتی منتشر و خوانده می‌شود همانند قرص نان است.

captcha